"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skolledarskap, 10 hp

Engelskt namn: Educational Leadership

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2017-08-27 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ST014

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekt, 2011-12-20

Reviderad av: Prefekten, 2015-11-16

Innehåll

Kursen behandlar hur verksamheten kan styras och ledas med utgångspunkt i det nationella uppdraget samt utifrån styrsystemets principer så att den utveckling och förändring som äger rum sker i riktning mot en ökad måluppfyllelse. Genom olika teoretiska perspektiv ges rektor och förskolechef möjlighet att fördjupa sina kunskaper om ledarskapets betydelse för organisationens, gruppens och individens utveckling. Centrala inslag är kommunikation och att styra och leda verksamheten med fokus på såväl kunskapsmålen och undervisningens kvalitet som värdegrundsuppdraget. Kursdeltagarna skall utveckla sin förmåga att leda och ansvara för verksamhetens resultat baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån en förtrogenhet med lärandemiljöer, lärarkompetens och elevernas kunskapsutveckling.

Förväntade studieresultat

  • Visa goda kunskaper om olika teorier om organisationers, gruppers och individers utveckling samt om olika ledarstrategier och vilka effekter de har på medarbetarnas handlingar, för att därigenom kunna stödja utveckling på både individ- och gruppnivå.
  • Visa god förmåga att leda och planera verksamheten utifrån kunskap om både den egna verksamhetens kontextuella villkor och om organisationskulturers betydelse för förändringsarbete så att elevernas lärande och utveckling maximeras.
  • Visa god förmåga att skapa ett kommunikativt klimat och en miljö för kollegialt lärande där erfarenhetsutbytet mellan personalen tar sin utgångspunkt i undervisningens kvalitet och barns och elever lärande och utveckling.
  • Visa god förmåga att initiera, organisera och leda verksamhetens förändrings- och utvecklingsprocesser samt hantera olika typer av konflikter.
  • Visa förmåga att kommunicera och hävda alla människors lika värde samt verksamhetens uppdrag, dess mål och resultat inför verksamhetens målgrupper.

Behörighetskrav

Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av personer som har anställning som rektor, biträdande rektor eller förskolechef i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst som rektor, biträdande rektor eller förskolechef. Om samtliga anmälda till rektorsprogrammet inte kan tas emot på utbildningen vid önskad tidpunkt, ska skolhuvudmannen prioritera att nyanställda rektorer erbjuds plats i första hand (SFS 2011:183).

Undervisningens upplägg

Kursen består av 4 internat samt mellanliggande arbete. Under internaten förekommer föreläsningar, seminarier och övningar, vilka genomförs enskilt och i grupp. Inför och efter varje internat har deltagarna hemuppgifter i form av litteraturläsning samt verksamhetsnära uppgifter såsom observationer. Dessa dokumenteras skriftligt och bearbetas under respektive internat. I kursen ingår även professionshandledning i grupp vid 2 tillfällen.

Examination

  • Studenten ska närvara vid de 4 internaten och de 2 handledningstillfällena, och delta aktivt i redovisning av hemuppgifter och litteraturbearbetning.
  • Studenten ska även fullfölja och aktivt delta i de uppgifter som finns på lärplattformen Fronter.
  • I kursen ingår författandet av flera individuella skriftliga rapporter som knyter an till skolledarskap i förskolan och skolan. De individuella rapporterna sammanfogas till ett dokument som examineras.

För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G).

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).

Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Litteraturlista och schema för kursen hittar du på Centrum för skolledarutvecklings utbildningswebb:
Centrum för skolledarutveckling :
http://www.pol.umu.se/cpd/utbildning/
Läsanvisning: Klicka dig fram till aktuell utbildning i vänstermenyn!