Engelskt namn: Newly Arrived Immigrant Pupils' Learning
Denna kursplan gäller: 2013-11-25 till 2014-11-09 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2014-11-10 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start innan 2014-11-09
Kurskod: 6ST016
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Utbildningsledarskap: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2013-11-14
Utbildningens innehåll består i huvudsak av tre bärande teman:
Kursen syftar till att öka rektors kunskaper rörande de juridiska aspekterna på nyanlända elever lärande relaterat till Skollagen: skolplikt och rätten till utbildning, reglerna om god man för ensamkommande barn och migrationsprocessen. Att nyanlända elever ska kunna omfattas av särskilda rättigheter och skyldigheter ställer särskilda krav på den som är verksam i skolan och särskilt huvudman och rektor.
Kursen innehåller även en fördjupning i kunskaper om flerspråkighet och andraspråksinlärning med syfte att stärka rektors uppdrag att möta alla elever där de befinner sig i sin språk- och kunskapsutveckling. Fokus läggs på hur eleven bäst utvecklar sin flerspråkighet och om vad som skiljer andraspråksinlärning från förstaspråksinlärning.
Ett genomsyrande tema under utbildningen är Interkulturellt pedagogiskt ledarskap och organisation. Tillsammans med de juridiska och språkliga aspekterna syftar kursens innehåll till ökade kunskaper hos rektorer för att leda och organisera arbetet i en mångkulturell skola för ökad måluppfyllelse för nyanlända elever. Skolans arbetsmiljö med normer, värderingar, arbetssätt, undervisning, gruppindelning, relationer mellan lärare, elever och vårdnadshavare utgör föremål för analys och åtgärder.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och är inte allmänt sökbar.
Den lärarledda undervisningen sker vid 4 sammankomster om 1 + 2 + 2 + 1 dagar. Kursen ges i deltagaraktiva arbetsformer och ger möjlighet till egna val och fördjupningar. Vid sammankomsterna blandas föreläsningar med diskussioner, seminarier övningar och redovisningar.
Examination sker genom ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För student som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Tillgodoräknande
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs eller som en del av ett utbildningsprogram. Observera att det alltid är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
Den student som vill få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande ska skriftligen ansöka härom. Examinator beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Asylsökande ensamkommande barn. En översyn av mottagandet. SOU 2011:64
Norstedts Juridik AB : 2011 :
ISBN: 978-91-38-23631-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bouakaz Laid
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05389-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Få syn på språket : ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen
Stockholm : Skolverket : 2012 : 30 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32606-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att leda mot skolans mål
Johansson Olof, Svedberg Lars
Gleerups : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Lahdenperä, Pirjo (2013) Rektors pedagogiska ledarskap och lärares undervisningssvårigheter, s. 141-153.
Utbildning för nyanlända elever : mottagande och skolgång
Stockholm : Fritze : 2013 : 131 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23890-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar rörande kursens teman tillkommer.