Utbildningens innehåll består i huvudsak av tre bärande teman:
De juridiska aspekterna på nyanländas lärande
Flerspråkighet och andraspråksinlärning
Interkulturellt pedagogiskt ledarskap och organisation
Kursen syftar till att öka skolledares kunskaper rörande de juridiska aspekterna på nyanlända elevers lärande relaterat till skollagen, exempelvis: skolplikt och rätten till utbildning, reglerna om god man för ensamkommande barn och migrationsprocessen. Att nyanlända elever omfattas av särskilda rättigheter och skyldigheter ställer särskilda krav på den som är verksam i skolan och särskilt huvudman och skolledare.
Kursen innehåller även en fördjupning i kunskaper om flerspråkighet och andraspråksinlärning med syfte att stärka skolledares uppdrag att organisera sin verksamhet för alla elever där de befinner sig i sin språk- och kunskapsutveckling. Fokus läggs på hur eleven bäst utvecklar sin flerspråkighet och om vad som skiljer andraspråksinlärning från förstaspråksinlärning.
Ett genomsyrande tema under utbildningen är interkulturellt pedagogiskt ledarskap och organisation. Tillsammans med de juridiska och språkliga aspekterna syftar kursens innehåll till ökade kunskaper hos skolledare för att leda och organisera arbetet i en mångkulturell skola för ökad måluppfyllelse för nyanlända elever. Skolans arbetsmiljö med normer, värderingar, arbetssätt, undervisning, gruppindelning, relationer mellan lärare, elever och vårdnadshavare utgör föremål för analys och åtgärder.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
Visa god kunskap om de juridiska aspekterna kring nyanländas lärande och de regler som finns rörande nyanlända elever, ensamkommande barn och ungdomar.
Visa god kunskap om vilka faktorer som främjar flerspråkighet, första- och andraspråksinlärning.
Visa god kunskap om interkulturellt ledarskap.
Färdighet och förmåga Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
Visa god förmåga som chef och ledare att leda arbetet så att nyanlända elevers lärande och utveckling maximeras.
Behörighetskrav
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och är inte allmänt sökbar.
Undervisningens upplägg
Den lärarledda undervisningen sker vid 4 sammankomster om 1 + 2 + 2 + 1 dagar. Kursen ges i deltagaraktiva arbetsformer och ger möjlighet till egna val och fördjupningar. Vid sammankomsterna blandas föreläsningar med diskussioner, seminarier övningar och redovisningar.
Examination
Examination sker genom ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För student som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Tillgodoräknande Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs eller som en del av ett utbildningsprogram. Observera att det alltid är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
Den student som vill få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande ska skriftligen ansöka härom. Examinator beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 46
Litteratur
Asylsökande ensamkommande barn. En översyn av mottagandet. SOU 2011:64 Norstedts Juridik AB : 2011 : ISBN: 978-91-38-23631-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Att leda mot skolans mål Johansson Olof, Svedberg Lars 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 299 s. : ISBN: 9789140685742 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Lahdenperä, Pirjo: Rektors pedagogiska ledarskap och lärares undervisningssvårigheter (s. 141-153)
Bunar Nihad Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. : Fulltext ISBN: 978-91-7307-171-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. : ISBN: 9789144084862 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst