"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Rektors styrning, ledning och organisering av Fritidshemmet, 7,5 hp

Engelskt namn: Principals' Governance, Leading and Organising of the School-age Educare

Denna kursplan gäller: 2022-08-29 och tillsvidare

Kurskod: 6ST048

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2022-01-24

Innehåll

Denna kurs ger möjlighet att utveckla kunskap om och förståelse för fritidshemmet och rektors styrning, ledning och organisering av verksamhet i teori och praktik. Ett centralt innehåll i kursen är rektors ansvar i relation till fritidshemmets uppdrag där elevers utveckling och lärande ska samspela med deras rätt till en meningsfull fritid. Kursen behandlar en rad utmaningar som rektor står inför idag där rektor förväntas leda en mångfald av professioner med varierade erfarenheter, utbildningsbakgrunder och syn på hur verksamheten på fritidshemmet kan utformas och genomföras. Kursen behandlar även rektors arbete med att leda fritidshemmets inre organisation och dess relation till skolans organisation. Samverkansbegreppet sätts i fokus genom fritidshemmets uppdrag att samverka med både interna och externa aktörer i relation till den verksamhet som bedrivs.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse  
För godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna

  • visa förståelse för fritidshemmets uppdrag och kunskap om styrdokumentens krav på rektor som pedagogisk ledare och chef samt visa förståelse för hur dessa kan omsättas i en ledningspraktik.

Färdigheter och förmåga 
För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna

  • identifiera och analysera styrkor och utmaningar i organiseringen av verksamheten och i samverkan med andra verksamhetsformer och aktörer med fokus på barns och elevers utveckling och lärande utifrån olika teoretiska och metodologiska perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna

  • kritiskt granska och reflektera utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt över det egna ledarskapet i relation till fritidshemmets uppdrag och hur det kan påverka elevernas utveckling och lärande samt möjligheten till en meningsfull fritid.

Behörighetskrav

Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen:
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och kan endast sökas av personer som har anställning som rektor, biträdande rektor samt övriga med motsvarande ledningsfunktion i och för fritidshem i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst enligt ovanstående behörighetskrav. Språkkrav är svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Kursen består av fyra obligatoriska internatträffar samt individuellt arbete/arbete i grupp med uppgifter mellan internaten. Under internaten blandas föreläsningar, seminarier och övningar. De senare genomförs enskilt och/eller i grupp. Mellan internaten förväntas deltagaren arbeta med hemuppgifter i form av läsning och bearbetning av litteratur samt med verksamhetsnära uppgifter. Studenten ska närvara vid de fyra internaten samt vid eventuella digitala inslag och delta aktivt i alla undervisningsaktiviteter under kursen.

Examination

Kursen examineras via närvaro och aktivt deltagande vid de obligatoriska träffarna samt genom verksamhetsnära analyser utifrån ett vetenskapligt perspektiv i en sammanfattande examinerande skriftlig uppgift. En två-gradig betygsskala tillämpas på samtliga individuella inlämningsuppgifter och seminarier, Underkänd (U) och Godkänd (G). För godkänt betyg på hela kursen krävs aktiv närvaro vid de obligatoriska träffarna samt godkänt betyg på den sammanfattande skriftliga uppgiften. Betyg på kurs sätts först när alla obligatoriska moment är avklarade. 

Generella regler kring examination
En kursdeltagare som inte helt uppfyller målen för en eller flera examinerande delar kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av kursdeltagaren, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas kursdeltagaren kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges. Den som godkänts i examination får inte undergå förnyad examination för högre betyg. Examination baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriftlig, anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerliga utvärderingar.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 35

Fritidspedagogisk undervisning: En fråga om intentionalitet, situations-styrning och inbäddning
Ackesjö Helena, Haglund Björn
Högskolan Dalarna : 2021 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hig:diva-35484
Obligatorisk

Blossing Ulf
Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
ISBN: 9789144127828
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Glaés-Coutts Lena
The Principal as the Instructional Leader in School-Age Educare
Leadership and Policy in Schools, 1-17 : 2021 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15700763.2021.2019792
Obligatorisk

Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem
A. Manneh Ilana, Wallin Johan, Bergman Eva, Jonsson Lisa, Melin Catarina, Haglund Björn, Lager Karin, Hedman Anna
Solna : Skolforskningsinstitutet : 2021 : v-xi, 53 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
ISBN: 9789198531725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Där är vi inblandade allihop: Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola
Lago Lina, Elvstrand Helene
 Venue, 8(2) : 2019 :
https://venue.ep.liu.se/index.php/Venue/article/view/1644
Obligatorisk

Fritidshem - ett gränsland i utbildningslandskapet : Lärare i fritidshems institutionella identitet
Ludvigsson Ann, Falkner Carin
Cappelen Damm Akademisk : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-43770
Obligatorisk