Engelskt namn: Leadership and organisation with specialisation in educational leadership: Theoretical and methodological perspectives
Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare
Kurskod: 6ST049
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ledarskap och organisation: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2023-11-23
Utbildningsledarskap handlar om att beskriva, analysera, förklara och förstå hur chefer och ledare utformar, leder och styr strukturer, kulturer, funktioner och processer inom organisationer vars uppdrag utgörs av individers lärande och socialisation till samhällsmedborgare.
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper om teoretiska och metodologiska perspektiv samt förmåga att tillämpa dem på frågor och problem inom utbildningsledarskap. Kursen behandlar olika vetenskapsteoretiska ansatser, ledarskaps- och organisationsteorier, datainsamlings- och analysmetoder, samt deras möjligheter och begränsningar. Stor vikt läggs vid att öka förståelsen för och utveckla färdigheter relaterade till forskningsprocessens olika delar - problemformulering och avgränsning, teoretiska utgångspunkter, design, datainsamlingsmetoder, analytiska tillvägagångssätt och forskningsetiska aspekter. Att söka, läsa och granska forskningsartiklar med fokus på teori och metod tränas under kursens gång. Olika datainsamlingsmetoder och analysmetoder prövas under kursen. Kursens innehåll avser att utgöra en grund för planeringen av en egen vetenskaplig studie.
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningsätt kunna:
90 hp inom ett huvudämne eller huvudområde inklusive ett självständigt arbete om 15 hp. Dessutom krävs kurser som utgör den statliga utbildningen för rektorer (Rektorsprogrammet), 30 hp. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier
Kursen ges på distans, 25 % studietakt. Kursen baseras på aktivt undersökande arbete, i vilket studentens egen aktivitet och självständighet, individuellt och i grupp, är central. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och olika tillämpningsövningar. Tillgång till dator, internetuppkoppling, hörlurar med mikrofon samt webkamera är nödvändiga förutsättningar för att kunna delta i kursen eftersom undervisningsaktiviteterna sker digitalt via universitetets lärplattform.
Kursen examineras genom följande inslag:
För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). För att erhålla betyget G måste minst betyg G ha erhållits på samtliga examinerande uppgifter. För att erhålla betyget VG måste samtliga examinerande uppgifter vara godkända, samt att VG har erhållits på den individuella skriftliga rapporten och forskningsplanen.
Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.
I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.