"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskap och organisation med inriktning mot utbildningsledarskap: Teoretiska och metodologiska perspektiv, 15 hp

Engelskt namn: Leadership and organisation with specialisation in educational leadership: Theoretical and methodological perspectives

Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare

Kurskod: 6ST049

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Ledarskap och organisation: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2023-11-23

Innehåll

Utbildningsledarskap handlar om att beskriva, analysera, förklara och förstå hur chefer och ledare utformar, leder och styr strukturer, kulturer, funktioner och processer inom organisationer vars uppdrag utgörs av individers lärande och socialisation till samhällsmedborgare.

Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper om teoretiska och metodologiska perspektiv samt förmåga att tillämpa dem på frågor och problem inom utbildningsledarskap. Kursen behandlar olika vetenskapsteoretiska ansatser, ledarskaps- och organisationsteorier, datainsamlings- och analysmetoder, samt deras möjligheter och begränsningar. Stor vikt läggs vid att öka förståelsen för och utveckla färdigheter relaterade till forskningsprocessens olika delar - problemformulering och avgränsning, teoretiska utgångspunkter, design, datainsamlingsmetoder, analytiska tillvägagångssätt och forskningsetiska aspekter. Att söka, läsa och granska forskningsartiklar med fokus på teori och metod tränas under kursens gång. Olika datainsamlingsmetoder och analysmetoder prövas under kursen. Kursens innehåll avser att utgöra en grund för planeringen av en egen vetenskaplig studie.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • Redogöra för olika teoretiska traditioner och deras kunskapsanspråk inom området utbildningsledarskap  samt diskutera hur dessa får betydelse i  forskningsprocesser.
  • Identifiera och diskutera olika  metodologiska val och tillämpningar i empiriska undersökningar.

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:

  • Göra ett relevant urval av tidigare forskning inom området utbildningsledarskap utifrån givna ramar samt förhålla sig självständigt till denna forskning.
  • Upprätta en forskningsplan i vilken teoretiska och metodologiska ställningstaganden beskrivs och motiveras i relation till ett identifierat  problemområde inom utbildningsledarskap.

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningsätt kunna:

  • Värdera  teoretiska och metodologiska utgångspunkter och val samt diskutera konsekvenser, möjligheter och begränsningar med dessa.
  • Reflektera över forskarens roll, kvalitetskriterier och etiska aspekter i relation till vetenskap och samhälle.

Behörighetskrav

90 hp inom ett huvudämne eller huvudområde inklusive ett självständigt arbete om 15 hp. Dessutom krävs kurser som utgör den statliga utbildningen för rektorer (Rektorsprogrammet), 30 hp. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier

Undervisningens upplägg

Kursen ges på distans, 25 % studietakt. Kursen baseras på aktivt undersökande arbete, i vilket studentens egen aktivitet och självständighet, individuellt och i grupp, är central. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och olika tillämpningsövningar. Tillgång till dator, internetuppkoppling, hörlurar med mikrofon samt webkamera är nödvändiga förutsättningar för att kunna delta i kursen eftersom undervisningsaktiviteterna sker digitalt via universitetets lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • Seminarier med skriftliga förberedelser (U/G)
  • Två individuella skriftliga inlämningsuppgifter  (U/G)
  • En individuell skriftlig forskningsplan (U/G/VG)

För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). För att erhålla betyget G måste minst betyg G ha erhållits på samtliga examinerande uppgifter. För att erhålla betyget VG måste samtliga examinerande uppgifter vara godkända, samt att VG har erhållits på den individuella skriftliga rapporten och forskningsplanen.
 
Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.
I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 33