"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att leda på vetenskaplig grund, 7,5 hp

Engelskt namn: To Lead on a Scientific Basis

Denna kursplan gäller: 2024-08-26 och tillsvidare

Kurskod: 6ST050

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Ledarskap och organisation: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2024-02-19

Innehåll

I skollagen går det att läsa om hur verksamheten i skolan skall vila på en vetenskaplig grund och utgå från beprövad erfarenhet. Den vetenskapliga grunden samt den beprövade erfarenheten och den egna praktiken kan beskrivas ha en tänkt dialektisk relation där det finns ett slags samspel. Tillsammans borgar denna för en undervisning som har en vetenskaplig förankring. 
För att rektor skall kunna leda en verksamhet på vetenskaplig grund krävs det att rektor har ett vetenskapligt förhållningssätt och utvecklat en foskningslitteracitet. Det kräver kunskaper och färdigheter i att förstå och tolka aktuell forskning men också i vetenskapliga metoder samt att relatera detta till professionell kunskap och erfarenhet. 
I kursen behandlas aktuell forskning inom fältet utbildningsledarskap för att ge deltagarna kunskap om hur de hittar, analyserar och kritisk granskar den publicerade forskningen. Kursen behandlar även kunskapsutvecklingen inom utbildningsledarskap såväl nationellt som internationellt från 1900-talets början fram till idag.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna

  • tillgodogöra sig vetenskapliga texter 
  • syntetisera och värdera vetenskapliga texter
  • beskriva och diskutera vetenskapens roll i skolutveckling
  • kunna problematisera den svenska kontexten och styrning i relation till forskning från andra kontexter

Färdigheter och förmåga 
För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna

  • värdera och analysera forskning och forskningsresultat
  • förstå vetenskapens och forsknings betydelse för styrning och ledning av skola

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna

  • kritiskt granska och reflektera utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt hur olika forskningsresultat kan ha betydelse för både rektor och organisation. 

Behörighetskrav

Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen:
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och kan endast sökas av personer som har anställning som rektor eller biträdande rektor i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att den sökande innehar tjänst enligt ovanstående behörighetskrav, har genomgått det nationella rektorsprogrammet (30 hp) och därefter har arbetat som rektor minst halvtid i minst ett år. Språkkrav är svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.