Engelskt namn: Swedish as a Second Language for Early Ages
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-08-29
Kurskod: 6SV009
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-09-06
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-08-18
Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig en grundläggande bild av vad som krävs för att bli en lärare i en mångkulturell skola. Därvid studeras sociala, psykologiska och kulturella påverkande faktorer liksom betingelser för andraspråksinlärning . Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp) Moment 1 ger en orientering om olika invandrargrupper i Sverige, orsaker till invandringen och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. Den studerande ska inleda en reflektion över sitt eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle, bl.a. genom att invandrares och minoriteters sociala och psykologiska situation behandlas. Kursen syftar vidare till att den studerande ska inhämta grundläggande kunskaper om kultur och samhälle, minoritetskulturer, etnicitet och identitet. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) Moment 2 behandlar teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka framgången i andraspråksinlärningen. I kursen studeras dessutom läroplaner och kommentarmaterial i svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer för undervisningen med direkt koppling till den verksamhetsförlagda delen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: Göra en syntes av kursinnehållet och därigenom uppnå en helhetssyn på och förståelse av ämnet svenska som andraspråk. Uppvisa grundläggande kunskaper om de inlärnings- och språkpsykologiska processer som ligger bakom de två- och flerspråkiga elevernas utveckling av de två språken. Analysera och beskriva andraspråkselevers totalsituation. Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: Uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen och identitetsfrågor. Reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: Uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärningen. Reflektera över och diskutera på verkande bakgrundsfaktorer i andraspråksinlärningen. Redogöra för mål och riktlinjer i läroplaner och kommentarmaterial i svenska som andraspråk.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och projektarbete. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.
Bedömningen görs genom muntliga eller skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att en annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp. Kurslitteratur: Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur Behros, Fateme. 2001. Fångarnas kör. Stockholm: Natur och kultur. eller Behros, Fateme. 2004. I skuggan av Sitare. Stockholm: Natur och Kulrur. Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Falun: Natur och Kultur. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Lahdenperä, Pirjo . 2004. Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Studentlitteratur Olkiewicz, Andrzej. 2008. Konsten att vara invandrare. Stockholm: Genista förlag. Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur. Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S. 645-673 Wigerfelt, B och Wigerfelt, A. 2001. Rasismens yttringar. Exemplet Klippan. Kap 1-3 Stencilerat material Egen vald skönlitterär bok tillkommer. Referenslitteratur Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Rojas, Mauricio. 1993. I ensamhetens labyrint. Brombergs moderna tider bokförlag AB. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998.Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Det kan inte hända här! Samtal med Mirsad och Azra. Stockholm: Utbildningsradion (UR). Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i svenska skolan. Gleerups.
Wellros Seija
Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
ISBN: 91-40-61527-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. Skolverket. Liber 1999. Abrahmsson, Nicklas. 2008. Andraspråksinlärning. Studentlitteratur. Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna. Runa förlag. Axelsson. Monica. 2004. Skolframgång och tvåspråkig utbildning I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. Bergman, Pirkko & Sjöqvist, Lena. 2000. Att tänka på sitt andraspråk kan man lära ut det? I: Åhl, Hans (red.), Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag. S.39-49. Bergman, Pirkko och Abrahmsson, Tua. 2004. Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 1996. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). Nauclér, Kerstin, 2001. Ett andraspråksperspektiv på lärande en introduktion. I: Nauclér, Kerstin (red.), Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Sigma förlag. S. 7-15. Nauclér, Kerstin. 2004. Barns språkliga socialisation före skolstart. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. Pedagogiska Magasinet nr 2/2001. Temanummer. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. Referenslitteratur Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2Utbildningsradion och Natur och Kultur. Åhl, Hans (red.) 2000. Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag (s. 39-49, 178-197). Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren.
Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Svenskan i tiden : verklighet och visioner.
Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. : ill. (vissa i färg) ; 25 cm :
ISBN: 91-7656-471-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren.