"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk för tidigare åldrar, 15 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language for Early Ages

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2013-01-13 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-09-06

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-10-29

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig en grundläggande bild av vad som krävs för att bli en lärare i en mångkulturell skola. Därvid studeras sociala, psykologiska och kulturella påverkande faktorer liksom betingelser för andraspråksinlärning . Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp) Moment 1 ger en orientering om olika invandrargrupper i Sverige, orsaker till invandringen och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. Den studerande ska inleda en reflektion över sitt eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle, bl.a. genom att invandrares och minoriteters sociala och psykologiska situation behandlas. Kursen syftar vidare till att den studerande ska inhämta grundläggande kunskaper om kultur och samhälle, minoritetskulturer, etnicitet och identitet. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) Moment 2 behandlar teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka framgången i andraspråksinlärningen. I kursen studeras dessutom läroplaner och kommentarmaterial i svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer för undervisningen med direkt koppling till den verksamhetsförlagda delen.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: Göra en syntes av kursinnehållet och därigenom uppnå en helhetssyn på och förståelse av ämnet svenska som andraspråk. Uppvisa grundläggande kunskaper om de inlärnings- och språkpsykologiska processer som ligger bakom de två- och flerspråkiga elevernas utveckling av de två språken. Analysera och beskriva andraspråkselevers totalsituation. Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: Uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen och identitetsfrågor. Reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: Uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärningen. Reflektera över och diskutera på verkande bakgrundsfaktorer i andraspråksinlärningen. Redogöra för mål och riktlinjer i läroplaner och kommentarmaterial i svenska som andraspråk.

Behörighetskrav

En B (Områdesbehörighet 2 med ett eller flera undantag)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och projektarbete. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.

Examination

Bedömningen görs genom muntliga eller skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att en annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 49

    Kurslitteratur

    Moment 1 Det mångkulturella klassrummet

    Franzén Elsie C.
    Att bryta upp och byta land
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 177, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08387-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
    Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-89315-98-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
    Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
    ISBN: 91-44-03669-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lorentz Hans
    Skolan som mångkulturell arbetsplats
    Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05150-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olkiewicz Andrzej
    Konsten att vara invandrare
    Stocholm : Genista : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-633-1278-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Otterbeck Jonas
    Islam, muslimer och den svenska skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 148 s. :
    ISBN: 91-44-00945-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 94 s

    Skolverket
    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Wellros Seija
    Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk

    Rasismens yttringar : exemplet Klippan
    Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
    4. tr. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 356 s. :
    Omslag och förlagets beskrivning
    ISBN: 978-91-44-05954-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: läses enligt anvisningar

    Kopierat material
    ca 840 s :
    Obligatorisk

    Egen vald skönlitterär bok
    tillkommer :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Tvärkulturella möten
    Allwood Carl Martin, Franzén Elsie C.
    Ingår i:
    Tvärkulturella möten
    Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 323, [1] s. :
    Läsanvisning: 131 s

    Att möta flyktingbarn och deras familjer
    Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
    Lund : Studentlitteratur : 1992 : 221 s. :
    ISBN: 91-44-35811-3 (korr.) ; 220:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    I hederns skugga : de unga männens perspektiv
    Baladiz Dilek, Mermer Menekse
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2009 : 159 s. :
    ISBN: 978-91-7205-673-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bunar Nihad
    Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7307-171-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära.
    Dysthe Olga, Nilsson Björn
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 264 s. :
    ISBN: 91-44-61631-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Franzén Elsie C.
    Invandring, arbete och arbetslöshet.
    Ingår i:
    Tvärkulturella möten
    Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 323, [1] s. :

    Skola för mångfald eller enfald : om interkulturell undervisning
    Fredriksson Ulf, Wahlström Pär
    Stockholm : Legus : 1997 : 325, [1] s. :
    ISBN: 91-88192-46-6 ; 235:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rojas Mauricio
    I ensamhetens labyrint : invandring och svensk identitet
    Ny, rev. utg. : Stockholm : Bromberg : 2001 : 178 s. :
    ISBN: 91-7608-859-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rädda barnen
    En liten skrift om att möta rasism och nazism bland ungdomar
    Rädda barnen : 2001 :

    Samuelsson Jan
    Islam i Sverige : nutid och framtid
    Stockholm : Natur och kultur : 2002 :
    Omslag och förlagets beskrivning
    ISBN: 91-27-09233-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skovdahl Bernt
    Skeletten i garderoben : om rasismens idéhistoriska rötter.
    Tumba : Mångkulturellt centrum, 1996 ; (Stockholm : 173, [2]s. :
    ISBN: 91-88560-03-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tusen år av invandring : en svensk kulturhistoria
    Svanberg Ingvar, Tydén Mattias
    2. uppl. : Stockholm : Gidlund : 1998 : 466, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-129-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wellros Seija
    Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
    ISBN: 91-40-61527-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2 Att lära på ett andraspråk

    Abrahamsson Niclas
    Andraspråksinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
    ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergman Pirkko
    Att tänka på sitt andraspråk
    Ingår i:
    Svenskan i tiden
    Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 39-49

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-817-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granberg Nils
    Inlärningsstrategier: vägen till språkbehärskning
    Ingår i Svenskans beskrivning 20. Lund: University Press 1994 : 1994 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 150-158

    Lindberg Inger
    Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning
    2. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 250 s. :
    ISBN: 91-27-50496-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nauclér Kerstin
    Ett andraspråksperspektiv på lärande - en introduktion
    Ingår i:
    Symposium 2000
    Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 25 cm :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Att undervisa elever med svenska som andraspråk: ett referensmaterial
    www.skolverket.se : 1999 :
    Obligatorisk

    Tingbjörn Gunnar
    Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 743-761

    Skönlitteratur som väljs
    i samråd med läraren :
    Obligatorisk

    Stencilerat material
    tillkommer :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Cerú Eva
    Mina tankar - mina språk : svenska som andraspråk i klassrummet
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 108 s. :
    ISBN: 91-27-40029-8 ; 215:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
    Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
    ISBN: 978-91-44-05674-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Viberg Åke
    Vägen till ett nytt språk.n 1,p Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv
    Stockholm : Natur och kultur : 1987 : 163 s.a (163 s.) :
    ISBN: 91-27-50241-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Viberg Åke
    Andraspråksinlärning i olika åldrar
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 13-83 :

    Åhl Hans
    Svenskan i tiden : verklighet och visioner
    Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
    ISBN: 91-7656-471-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp.

    Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Stockholm: Natur och Kultur. (163 sidor) Goldstein-Kyaga & Boström, Maria. 2009. Den tredje identiteten: Ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet. Huddinge, Södertörns högskola. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Lahdenperä, Pirjo . 2004. Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Studentlitteratur. Lorentz, Hans. 2009. Skolan som mångkulturell arbetsplats. Studentlitteratur. Olkiewicz, Andrzej. 2008. Konsten att vara invandrare. Stockholm: Genista förlag. Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur.(94 sidor) Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 645-673. (28 sidor) Wigerfelt, Berit & Wigerfelt, Anders S. 2001. Rasismens yttringar. Exemplet Klippan. Studentlitteratur. (Läses enligt anvisningar) + kopierat material ca 840 sidor Egen vald skönlitterär bok tillkommer. Referenslitteratur Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur. (131 sidor) Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Baladiz, Dilek.2009. I hederns skugga. Gothia förlag Bunar, Nihad. 2010. Nyanlända och lärande en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan. Vetenskapstådets rapportserie 6:2010. Dysthe, Olga, 1996. Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära. Översättning: Björn Nilsson. Lund: Studentlitteratur. En liten skrift om att möta rasism och nazism bland ungdomar. 2001. Rädda barnen. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Rojas, Mauricio. I ensamhetens labyrint. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998. Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i den svenska skolan. Gleerups.

    Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp)

    Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. Skolverket. Liber 1999. Abrahamsson, Nicklas. 2008. Andraspråksinlärning. Studentlitteratur Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna. Runa förlag. Bergman, Pirkko & Sjöqvist, Lena. 2000. Att tänka på sitt andraspråk kan man lära ut det? I: Åhl, Hans (red.), Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag. S.39-49. Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 2005. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). Nauclér, Kerstin, 2001. Ett andraspråksperspektiv på lärande en introduktion. I: Nauclér, Kerstin (red.), Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Sigma förlag. S. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. Pedagogiska Magasinet nr 2/2001. Temanummer. Strömqvist, Sven, Åse Kari H. Wagner, Henning, Per. 2010. Den flerspråkiga människan. Studentlitteratur. Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2Utbildningsradion och Natur och Kultur. Åhl, Hans (red.) 2000. Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag (s. 39-49, 178-197).

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp.

    Moment 1: Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp. Kurslitteratur: Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur Behros, Fateme. 2001. Fångarnas kör. Stockholm: Natur och kultur. eller Behros, Fateme. 2004. I skuggan av Sitare. Stockholm: Natur och Kulrur. Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Falun: Natur och Kultur. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Lahdenperä, Pirjo . 2004. Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Studentlitteratur Olkiewicz, Andrzej. 2008. Konsten att vara invandrare. Stockholm: Genista förlag. Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur. Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S. 645-673 Wigerfelt, B och Wigerfelt, A. 2001. Rasismens yttringar. Exemplet Klippan. Kap 1-3 Stencilerat material Egen vald skönlitterär bok tillkommer. Referenslitteratur Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Rojas, Mauricio. 1993. I ensamhetens labyrint. Brombergs moderna tider bokförlag AB. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998.Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Det kan inte hända här! Samtal med Mirsad och Azra. Stockholm: Utbildningsradion (UR). Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i svenska skolan. Gleerups.

    Wellros Seija
    Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
    ISBN: 91-40-61527-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp)

    Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. Skolverket. Liber 1999. Abrahmsson, Nicklas. 2008. Andraspråksinlärning. Studentlitteratur. Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna. Runa förlag. Axelsson. Monica. 2004. Skolframgång och tvåspråkig utbildning I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. Bergman, Pirkko & Sjöqvist, Lena. 2000. Att tänka på sitt andraspråk kan man lära ut det? I: Åhl, Hans (red.), Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag. S.39-49. Bergman, Pirkko och Abrahmsson, Tua. 2004. Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 1996. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). Nauclér, Kerstin, 2001. Ett andraspråksperspektiv på lärande en introduktion. I: Nauclér, Kerstin (red.), Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Sigma förlag. S. 7-15. Nauclér, Kerstin. 2004. Barns språkliga socialisation före skolstart. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. Pedagogiska Magasinet nr 2/2001. Temanummer. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. Referenslitteratur Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2Utbildningsradion och Natur och Kultur. Åhl, Hans (red.) 2000. Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag (s. 39-49, 178-197). Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren.

    Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
    Svenskan i tiden : verklighet och visioner.
    Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. : ill. (vissa i färg) ; 25 cm :
    ISBN: 91-7656-471-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren.