Engelskt namn: Swedish as a foreign language
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 6SV014
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: humanistisk fakultetsnämnd, 2009-10-13
Kursen behandlar teorier och forskning om svenska språket ur ett andraspråksperspektiv. Kursen behandlar även andraspråksinlärning, flerspråkighet, läs- och skrivutveckling på ett andraspråk samt svenska ur ett kontrastivt perspektiv. Andraspråksinlärares språkförmåga behandlas med utgångspunkt i interimspråkets utveckling, där didaktiska arbetsformer sätts i fokus. Kursen behandlar även metoder och didaktiska förhållningssätt för att utveckla samarbetsformer över ämnes- och organisationsgränser. Moment 1. Andraspråksinlärning och flerspråkighet 7,5 hp Second language acquisition and multilingualism I momentet behandlas teorier och metoder för andraspråkinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka andraspråksutvecklingen. I kursen studeras även policydokument som kursplan för svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer med koppling till den pedagogiska praktiken. Skönlitteratur i urval läses. Moment 2. Att läsa och skriva på ett andraspråk 7,5 hp To read and write in a second language I momentet behandlas grundläggande forskning om läs- och skrivutveckling på andraspråket. Särskild vikt läggs vid språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt när det gäller flerspråkiga elevers läs- och skrivinlärning. Skönlitteraturens roll för läs- och skrivutveckling lyfts fram. Skönlitteratur i urval läses. Moment 3. Svenska i kontrastiv belysning I 7,5 hp Swedish from a comparative linguistics perspective I momentet behandlas grundläggande forskning om fonologiska och semantiska aspekter på svenska språket. I kursen ingår även praktiska moment som analys av elevers uttal. Skönlitteratur i urval läses. Moment 4. Svenska i kontrastiv belysning II 7,5 hp Swedish from a comparative linguistics perspective I momentet behandlas svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Med fokus på lärande studeras ord och ordklasser utifrån form, betydelse och funktion. Vidare studeras ordföljd och informationsstruktur i såväl didaktiskt som teoretiskt perspektiv. Dessutom diskuteras bedömning av elevtexter. Skönlitteratur läses i urval.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: - diskutera och reflektera över teorier och metoder för andraspråksinlärning - redogöra för hur sociala, kulturella och psykologiska faktorer påverkar andraspråksutvecklingen - diskutera och problematisera forskning om läs- och skrivutveckling - analysera undervisning när det gäller flerspråkiga elevers läs- och skrivinlärning - analysera elevers uttal med utgångspunkt från forskning om fonologiska aspekter - analysera svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv - analysera och bedöma flerspråkiga elevers texter - beskriva ett antal läs- och skrivstimulerande undervisningsmetoder
Lärarexamen
I kursen genomförs eget examensarbete. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examinationen sker skriftligt och muntligt. Seminarier vid campus är obligatoriska. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan till exempel vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Humanistisk fakultet. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/seblankett/SA) och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler finns i tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet. (dnr 545-3317-02)
600 s skönlitteratur i urval http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/ http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/default.htm http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdf
Att äga språk : språkdidaktikens möjligheter : en antologi om och för lärare i skolan
Nordheden Inger, Paulin Arja
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-7656-650-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s 125-143) 15 s Colliander, Gunilla "Andraspråkslärande och andraspråksdidaktik"
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Läsanvisning: Kap 3, Med andra ord i bagaget, Kap 16 Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter, ca 60 s
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 100 s
Echevarria Jana
Making content comprehensible for English language learners : the SIOP model
3. uppl. : Boston, Mass. ;a London : Pearson/Allyn and Bacon : cop. 2007 : xv, 268 s. :
ISBN: 978-0-205-51886-9 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 260 s
Ekerot Lars-Johan
Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andra språk
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1995 : 186 s. :
ISBN: 91-40-61785-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Elmeroth Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04806-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Engstrand Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-04399-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett vardagsliv med flera språk.
Cromdal Jakob, Evaldsson Ann-Carita, Aarsaether Finn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 207 s. :
ISBN: 91-47-05201-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 100 s
Franzén Elsie C.
Att bryta upp och byta land
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 177, [1] s. :
ISBN: 91-27-08387-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Nils
Inlärningsstrategier
kopia ca 10 s :
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 300 s
Kjellin Olle
Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
ISBN: 91-7382-756-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 50 s
Kulbrandstad Lise Iversen
Lesing i utvikling : teoretiske og didaktiske perpektiver
Bergen : Fagbokförl. : c2003 : 255 s. :
ISBN: 82-450-0077-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 100 s
Lindberg Inger
Andraspråksresan
Stockholm : Folkuniversitetet : 2004 : 47, [1] s. :
ISBN: 91-974840-5-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindberg Inger
Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning
2. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 250 s. :
ISBN: 91-27-50496-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 150 s
Lundgren Berit
Skolan i livet - livet i skolan : några illitterata invandrarkvinnor lär sig tala, läsa och skriva på svenska som andraspråk
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2005 : [2], 217 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-515
ISBN: 91-7305-843-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 150 s
Att undervisa analfabeter : från det konkreta till det abstrakta
Mörling Margareta, Mörling Lars
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 186 s. :
http://www.nok.se/BR/lm/978-91-27-72285-9B.jpg
ISBN: 978-91-27-72285-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Saville-Troike Muriel
Introducing second language acquisition
Cambridge : Cambridge Univ. Press : 2006 : vi, 206 s. :
ISBN: 978-0-521-79086-4 (hbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Lpf 94 och kursplaner
Sfi-prov
Svenska som andraspråk och andra språk : festskrift till Gunnar Tingbjörn
Tingbjörn Gunnar, Andersson Anders-Börje
Göteborg : Institutionen för svenska språket : 1997 : xvii, [1], 420 s. :
ISBN: 91-87850-15-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 20 s
Olofsson Mikael
Symposium 2006 : bedömning, flerspråkighet och och lärande
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
ISBN: 978-91-7656-638-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 100 s
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 152 s. :
ISBN: 91-7656-597-1z 91-7656-592-0 (omsl.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 130 s
Tvärkulturella möten : grundbok för psykologer och socialarbetare
Allwood Carl Martin, Franzén Elsie C., Ahmadi Nader
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 323, [1] s. :
ISBN: 91-27-07821-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 200 s
Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap.
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3
Se Umeå UB:s söktjänst
På väg mot svenskt uttal
Bannert Robert, Svensson Lena
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 162 s. :
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.)z 91-44-03428-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet.
Fountain Susan, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur, 1997 ; (Lund : 337 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00256-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Gregory Eve
Making sense of a new world : learning to read in a second language
London : Paul Chapman : 1996 : 200 p. :
ISBN: 1-85396-263-5 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Rickard
Blatte betyder kompis : om maskulinitet och språk i en högstadieskola
Stockholm : Ordfront : 2007 : 318, [1] s. :
urn:nbn:se:su:diva-6770
ISBN: 978-91-7037-277-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kullberg Birgitta
Etnografi i klassrummet.
2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
ISBN: 91-44-03090-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkinlärning och språkanvändning : svenska som andraspråk i och utanför Sverige
Norrby Catrin, Håkansson Gisela
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 265 s. :
ISBN: 978-91-44-04735-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Cerú Eva
Svenska som andraspråk : lärarbok.n 2,p Mera om språket och inlärningen
2. uppl. : Stockholm : Natur och kultur :b Utbildningsradion : 1994 : 227, [5] s. :
ISBN: 91-27-50464-6 (Natur och kultur)
Se Umeå UB:s söktjänst