Engelskt namn: Swedish for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 1
Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2012-01-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-12-31
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2018-12-30
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-13 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2014-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-30 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start innan 2012-01-29
Kurskod: 6SV020
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-08-15
Kursen ger en introduktion till svenskämnet ur språkvetenskapligt, litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv. I kursen läggs stor vikt vid språkets identitetsskapande funktion ur både individ- och samhällsperspektiv. Mångfalden i dagens språksamhälle behandlas. Kursen omfattar både läsande och skrivande i skolan i syfte att stimulera och utveckla framtida skolelevers läsförmåga och skrivförmåga. Skrivande i skolan och yrkeslivet problematiseras utifrån literacyteori och genreteori. Processorienterat skrivande och textanalys introduceras. I kursen diskuteras olika sätt att förhålla sig till skolämnet svenska utifrån styrdokument. Vidare analyseras litteraturens former och läsandets villkor utifrån sitt historiska och intersektionella sammanhang. Skönlitteratur för barn och vuxna bearbetas ur ett didaktiskt och litteraturvetenskapligt perspektiv. Läsningens betydelse för att förstå sig själv och sin omvärld analyseras. Kursen består av följande moment: Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle, 7,5 hp (Swedish as a school subject in contemporary society) Moment 2. Skriva för livet, 7,5 hp (Writing for life) Moment 3. Muntligt och skriftligt berättande 1, 7,5 hp (Oral and written storytelling 1) Moment 4. Muntligt och skriftligt berättande 2, 7,5 hp (Oral and written storytelling 2) Innehåll per moment: Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle (7,5 hp) I momentet presenteras och problematiseras det svenska språksamhället med särskild tonvikt på samtida förhållanden. Särskilt tonvikt läggs vid språksamhället i relation till svenskämnet i skolan. Dagens språksituation i Sverige presenteras. Här behandlas flerspråkighet, minoritetsspråk, svenska dialekter och engelskans ställning i Sverige. Samband mellan språk och identitet samt mellan språk och genus betonas ur både individ- och grupperspektiv. Språkplaneringsinsatser i Sverige presenteras, såväl språkpolitiska som språkvårdande. Skolans roll som språkvårdande instans fokuseras särskilt. En orientering ges om relationen mellan talspråk och skriftspråk. Skrivprocessen som arbetsmodell för skriftproduktion tillämpas. Språkvetenskapliga grundbegrepp introduceras. Styrdokument behandlas och problematiseras. Begreppet svenskämnets konstruktion introduceras. Undervisningsmetoder relaterat till ett vidgat textbegrepp behandlas. Moment 2. Skriva för livet (7,5 hp ) I momentet behandlas skrivande i skolan och i yrkeslivet utifrån literacyteori och genreteori. Det processorienterade arbetssättet för skrivande introduceras och problematiseras. Språkriktighetsfrågor aktualiseras och diskuteras. Yrkesrelaterade texter i skolverksamheten behandlas i praktiska övningar och studeras teoretiskt med hjälp av modern textanalys. Momentet ger förutsättningar för att bredda och utveckla samtliga elevers skriftliga kompetens utifrån ett processorienterat arbetssätt. Bedömning av elevtexter introduceras. Moment 3. Muntligt och skriftligt berättande 1 (7,5 hp) I momentet behandlas berättandets och läsandets grundmönster ur ett litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv. Centrala begrepp för analys av och arbete med epik, lyrik och dramatik introduceras. Mytologiska strukturer och s.k. berättelsefigurer i både muntligt och skriftligt berättande belyses med hjälp av valda exempel från både barn-, ungdoms- och vuxenlitteraturen. Urval av litteratur görs med beaktande av ett intersektionellt perspektiv. Arbetsformer för att motivera ungdomar att läsa, samt bearbeta deras läsning t.ex. genom boksamtal, behandlas. Moment 4. Muntligt och skriftligt berättande 2 (7,5 hp) I momentet behandlas muntligt och skriftligt berättande i sitt brukssammanhang, dvs. det historiska och genremässiga sammanhanget. Genre- och kanonproblematiken, samt relationen mellan äldre och nyare medier diskuteras ur ett litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv. Särskilt beaktas barns och ungdomars läsvanor samt deras användning av moderna medier och genreöverskridande uttrycksformer. Skönlitteratur för både barn och vuxna, med viss tonvikt på lyrik, studeras. Kursinnehållet bearbetas genom såväl teoretisk analys som praktiska, kreativa övningar.
För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse redogöra för grundläggande språkvetenskapliga begrepp redogöra för samband mellan språk och identitet samt mellan språk och genus beskriva dagens språksituation i Sverige, svensk språkpolitik inklusive huvuddragen i den svenska språklagen redogöra för grundläggande likheter och skillnader mellan talspråk och skriftspråk uppvisa grundläggande kunskap om relevanta begrepp för analys av muntlig och skriftlig diktning uppvisa grundläggande kunskap om skönlitteraturens former och historiska sammanhang uppvisa grundläggande kunskap om förutsättningarna för att förmedla och tillägna sig texter och medier under olika tider och i olika grupper eller åldrar redogöra för och problematisera begreppet svenskämnets konstruktion Färdighet och förmåga analysera och tolka litterära texter urskilja och reflektera över de litterära formernas och teknikernas användbarhet i den pedagogiska praktiken planera för bearbetning av skönlitteratur i skolan, t.ex. genom boksamtal i skrift föra vetenskapligt relevanta diskussioner kring litteraturvetenskapliga, språkvetenskapliga och didaktiska frågeställningar identifiera skilda skriftpraktiker inom skola och yrkesliv arbeta processorienterat med målgruppsanpassade yrkesrelaterade texter diskutera olika sätt att förhålla sig till skolämnet svenska utifrån styrdokument Värderingsförmåga och förhållningssätt reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till det vetenskapliga sammanhanget utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen diskutera mångfalden i dagens språksamhälle och dess konsekvenser för den didaktiska praktiken.
UK I 28,5 hp samt VFU I 1,5 hp
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Språkligt, litterärt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.
Samtliga moment examineras dels genom seminarier med processorienterat arbetssätt, där studenttexter, elevtexter, skönlitteratur och facklitteratur diskuteras och analyseras, dels genom hemtentamina där studenterna redovisar kunskaper och färdigheter i ämnet och förmåga till analys och förståelse för samband inom ämnet. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. För betyget väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 22,5. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.