Engelskt namn: Swedish for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 1
Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2013-01-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-12-31
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2018-12-30
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-13 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2014-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-30 och 2013-01-13
Kurskod: 6SV020
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-08-15
Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-10-05
Kursen ger en introduktion till svenskämnet ur språkvetenskapligt, litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv. I kursen läggs stor vikt vid språkets och litteraturens identitetsskapande funktion. Mångfalden i dagens språksamhälle behandlas. Kursen omfattar dels språksociologi i syfte att problematisera språklig variation utifrån ett individ- och samhällsperspektiv, dels läsande och skrivande i skolan i syfte att stimulera och utveckla framtida skolelevers läsförmåga och skrivförmåga. Skrivande i skolan och yrkeslivet problematiseras utifrån literacyteori. Processorienterat skrivande introduceras och problematiseras. I kursen diskuteras olika sätt att förhålla sig till skolämnet svenska utifrån styrdokument. Skönlitteraturens och läsandets villkor och former analyseras i sitt historiska sammanhang. Diskussioner kring litteraturens och läsandets värde behandlas. Med utgångspunkt i ett vidgat textbegrepp diskuteras genre- och kanonfrågor, liksom användningen av äldre och nyare medier. Skönlitteratur för barn och vuxna bearbetas.
Kursen består av följande moment:
Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle, 7,5 hp (Swedish as a school subject in contemporary society)
Moment 2. Skriva för livet, 7,5 hp (Writing for life)
Moment 3. Muntlig och skriftlig gestaltning 1, 7,5 hp (Oral and written storytelling 1)
Moment 4. Muntlig och skriftlig gestaltning 2, 7,5 hp (Oral and written storytelling 2)
Innehåll per moment:
Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle (7,5 hp)
I momentet presenteras och problematiseras språklig variation och förändring i det svenska språksamhället med särskild tonvikt på samtida förhållanden och språksociologiska grundbegrepp. Ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv behandlas varieteter utifrån attityd, identitet, kön, klass, ålder, etnicitet, situation och plats. Språkplaneringsinsatser i Sverige behandlas, bl.a. utifrån språkpolitik, språkvård, minoritetsspråk, engelskans ställning i Sverige, svenskan i EU och 2000-talets språklagar. Språklig variation och språkplanering diskuteras också i förhållande dels till den språkliga mångfalden hos eleverna i skolan, dels till skolämnet svenska. Skrivande utifrån ett skrivprocessperspektiv introduceras. Svenska som skolämne problematiseras.
Moment 2. Skriva för livet (7,5 hp)
I momentet behandlas skrivande i skolan och i yrkeslivet utifrån didaktisk teori och literacyteori. Det processorienterade arbetssättet för skrivande problematiseras och tillämpas praktiskt genom övningar i responsgrupper. Grunderna i vetenskapligt skrivande introduceras genom att studenterna praktiskt tränar sin förmåga att både läsa och producera facktext. Svensk ord- och grammatikvård samt textvård aktualiseras och diskuteras. Skolans roll som språkvårdande aktör fokuseras särskilt. Bedömning av elevtexter introduceras. Momentet ger förutsättningar för att bredda och utveckla samtliga elevers skriftliga kompetens utifrån ett processorienterat arbetssätt.
Moment 3. Muntlig och skriftlig gestaltning 1 (7,5 hp)
I momentet introduceras diskussioner kring värdet av att läsa litteratur, dvs om hur och varför man har skrivit och läst litteratur i olika sammanhang eller vid olika historiska tidpunkter. Den litterära gestaltningens och läsandets grundmönster behandlas. Därvid introduceras centrala begrepp för analys av och arbete med epik, lyrik och dramatik. Genom arbete med mytologiska strukturer och s.k. berättelsefigurer i både muntlig och skriftlig gestaltning belyses frågan: Vad är en litterär struktur? Urval av litteratur görs från både barn-, ungdoms- och vuxenlitteraturen. Arbetsformer för att motivera ungdomar att läsa och bearbeta sin läsning t.ex. genom boksamtal, behandlas.
Moment 4. Muntlig och skriftlig gestaltning 2 (7,5 hp)
Med utgångspunkt i ett vidgat textbegrepp problematiseras genre- och kanonfrågor, så som de kommer till uttryck till exempel i relationen mellan äldre och nyare medier och deras användare. Vidare diskuteras barns och ungdomars läsvanor och användning av medier och genreöverskridande uttrycksformer. Litterära gestaltningar för både barn och vuxna, med viss tonvikt på lyrik, studeras. Kursinnehållet bearbetas genom såväl teoretisk analys som praktiska, kreativa övningar.
Förväntade studieresultat för helkurs
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
• uppvisa grundläggande kunskap om relevanta begrepp inom språksociologi och skrivforskning
• redogöra för samband mellan språk och identitet
• beskriva dagens språksituation i Sverige, inklusive huvuddragen i svensk språkplanering
• uppvisa grundläggande kunskap om relevanta begrepp för analys av muntlig och skriftlig diktning
• uppvisa grundläggande kunskap om skönlitteraturens former och historiska sammanhang
• uppvisa grundläggande kunskap om förutsättningarna för att förmedla och tillägna sig texter och medier under olika tider och i olika grupper eller åldrar
• problematisera skolämnet svenska
Färdighet och förmåga
• i tal och skrift föra diskussioner kring litteraturvetenskapliga, språkvetenskapliga och didaktiska frågeställningar
• producera mottagaranpassade och väldisponerade texter enligt relevanta normer
• kunna tillämpa och problematisera ett processorienterat skrivande
• analysera och tolka litterära texter i sin historiska kontext
• urskilja och reflektera över de litterära formernas och teknikernas användbarhet i den didaktiska praktiken
• diskutera olika sätt att förhålla sig till skolämnet svenska utifrån styrdokument
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera och reflektera över samband mellan teoretiska kunskaper och didaktisk praktik
• värdera sin egen kunskapsprocess i relation till det framtida läraryrket
Förväntade studieresultat per moment
Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
• redogöra för språksociologiska grundbegrepp
• beskriva dagens svenska språksamhälle, inklusive vad som kännetecknar olika slags varieteter, samt redogöra för huvuddragen i svensk språkplanering
Färdighet och förmåga
• tillämpa skrivprocessen i arbetet med en individuell, reflekterande skrivuppgift med anknytning till språksociologi
• analysera ett läromedel i svenska med hjälp av språksociologiska grundbegrepp
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• reflektera över samband mellan språklig variation och förändring i relation till identitet och attityder
• problematisera och värdera dagens svenska språksamhälle i relation till skolan, svenskämnet och skolans styrdokument
Moment 2. Skriva för livet, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
• identifiera skilda skriftpraktiker inom skola och yrkesliv
• redogöra för svensk ord- och grammatikvård samt textvård
Färdighet och förmåga
• ta ansvar för och arbeta konstruktivt med textproduktion, både eget skrivande och andras skrivande i responsgrupper
• tillämpa genremedvetenhet i läsning och produktion av facktexter
• diskutera samband mellan skolskrivande och genus
• använda svenska ordböcker och handböcker i skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• reflektera över egna skriftpraktiker och skolans skriftpraktiker utifrån literacyteorier och didaktisk teori
• värdera och diskutera skilda normer för elevers skrivande i skolan utifrån styrdokument, språknormer och lärares förhållningssätt
Moment 3. Muntlig och skriftlig gestaltning 1, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
• uppvisa grundläggande kunskap om relevanta begrepp och metoder för analys av muntlig och skriftlig gestaltning
• uppvisa grundläggande kunskap om den litterära gestaltningens förankring i ett socialt och historiskt sammanhang
Färdighet och förmåga
• analysera och tolka litterära texter med hjälp av relevanta metoder och begrepp
• urskilja de litterära formernas och teknikernas beroende av och användbarhet i skilda historiska, sociala eller pedagogiska sammanhang
• planera för arbete med skönlitteratur i skolan, t.ex. genom boksamtal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till vetenskapligt sammanhang och egen erfarenhet
• utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen
Moment 4. Muntlig och skriftlig gestaltning 2, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
• uppvisa grundläggande kunskap om de viktigaste litterära genrernas utmärkande drag
• uppvisa grundläggande kunskaper om genrernas framväxt i ett historiskt sammanhang
• uppvisa grundläggande insikter kring ungdomars läsvanor och medieanvändning
Färdighet och förmåga
• urskilja och analysera de litterära genrernas karaktäristiska formmässiga drag
• urskilja och analysera genrernas förhållande till sitt historiska sammanhang
• i ljuset av det vidgade textbegreppet praktisk arbeta med kreativa litterära och didaktiska övningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till vetenskapligt sammanhang och egen erfarenhet
• utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen
Engelska B Eller: Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undangtag)
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Språkligt, litterärt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.
Examination moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle
Moment 1 examineras i tre delar. I en salstentamen visar studenten kunskap om grundläggande språksociologiska begrepp och teman. I en individuell skriftlig uppgift visar studenten prov på ett skrivprocessorienterat arbetssätt och reflekterar över grundläggande språksociologiska teman. I en gruppuppgift som redovisas muntligt tränas studenten i kritisk analys av språksociologiska inslag i läromedel.
Examination moment 2. Skriva för livet
Moment 2 examineras i två delar. I en muntlig och skriftlig gruppuppgift redovisas kunskap om svensk ord- och grammatikvård samt användning av ordböcker. I en individuell skriftlig uppgift reflekterar studenten över sina egna och skolans skriftpraktiker samt värderar kritiskt skilda normer för elevers skrivande i skolan utifrån kurslitteraturen.
Examination moment 3. Muntlig och skriftlig gestaltning 1
Moment 3 examineras i två delar. I seminarier etableras momentets centrala begrepp och analysmetoder. I en salstentamen tillämpas momentets centrala begrepp och analysmetoder på förelagda skönlitterära texter.
Examination moment 4. Muntlig och skriftlig gestaltning 2
Moment 4 examineras i två delar. I seminarier varvas teoretiska reflektioner med praktiska kreativa övningar. I en hemtentamen bearbetas något av momentets centrala teman med hjälp av momentets teoretiska litteratur och några skönlitterära verk.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För betyget väl godkänd ska den studerande uppvisa särskilt god förmåga att självständigt problematisera kursinnehållet.
För betyget väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 22,5.
Anmälan till skriftliga prov och skriftliga omprov är obligatorisk.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande som en gång har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.
Inlämningsuppgifter ska lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Andersson Lars-Gunnar
Dialekter och sociolekter
Ingår i:
Sociolingvistik
Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 34-70 (36 sidor).
Bergöö Kerstin
Vilket svenskämne? :b grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv
Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 375 s. :
http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3114/1/Inlaga.pdf
ISBN: 91-85042-16-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Skola och lärarutbildning i senmoderniteten, s. 13-33.
Kap. 2. Svenskämnet i forskning och debatt, s. 35-84.
(Finns tillgängligt digitalt via Album, 70 sidor)
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 191 s. :
ISBN: 91-47-05054-3 ; 339:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Om språk och grammatik, s. 9-29 (20 sidor).
Brodow Bengt
Perspektiv på svenska.n D. 1,p Helheten
Solna : Ekelund : 1996 : 256 s. :
ISBN: 91-7724-733-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Idédebatt i svenskämnet från 60-tal till 90-tal, s. 47-76.
Kap. Läromedlen, s. 227-249.
(52 sidor)
Sveriges nationalatlas. [Kartografiskt material] : Språken i Sverige
Dahl Östen, Edlund Lars-Erik, Wastenson Leif, Elg Margareta
1. utg. : Stockholm : Norstedt : [2010] : 176 s. :
SNA webbatlas
ISBN: 978-91-87760-57-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Officiella och inofficiella minoritetsspråk, s. 106-109.
Kap. Finska och Meänkieli, s. 110-121. Kap. Samiska, s. 122-136.
Kap. Romani, s. 136-139. Kap. Svenska teckenspråket, s.140-141.
Kap. Invandrarspråk, s. 142-147. Kap. Sveriges språk ute i världen, s. 148-155.
(49 sidor, läses enligt anvisning)
Språk och kön
Edlund Ann-Catrine, Erson Eva, Milles Karin
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 256 s. :
ISBN: 9789172274525 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 9. Dialekt, kön, identitet, s. 163-178. (14 sidor)
Multietniskt ungdomsspråk och andra varieteter av svenska i flerspråkiga miljöer
Fraurud Kari, Bijovet Ellen
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 389-417 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (14 sidor)
Gunnarsson Britt-Louise
Svenska. English eller Deutsch. Om språksituationen vid svenska universitet och högskolor
Ingår i:
Engelskan i Sverige
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 89.)
s. 111-133 (22 sidor)
Gunnarsdotter Grönberg Anna
Ungdomsspråk
Ingår i:
Sociolingvistik
Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 221-257 (36 sidor)
Haglund Charlotte
Flerspråkighet och identitet
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 359-388 (29 sidor)
Hyltenstam Kenneth
Engelskan, skolans språkundervisning och svensk språkpolitik
Ingår i:
Engelskan i Sverige
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 89.)
s. 36-110 (74 sidor)
Johansson Henning
Trespråkighet, urbefolkningar och kulturövergrepp
Ingår i:
Mer än ett språk
2. [rev. utg.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen 3)
s. 38-56 (18 sidor)
Josephson Olle
Engelskan i 2000-talets Sverige
Ingår i:
Engelskan i Sverige
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 89.)
s. 7-24 (17 sidor)
Engelska som koncernspråk, svenska som fikaspråk, arabiska som modersmål
Josephson Olle, Jämtelid Kristina
Ingår i:
Engelskan i Sverige
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 89.)
s. 134-156 (22 sidor)
Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk
SFS 2009:724 : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk
Lindberg Inger
Myter om tvåspråkighet
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Svenska språknämnden : 1965- : sid. s. 22-28 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (6 sidor)
Lindberg Inger
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning och Demokrati. Tema: Flerspråkighet 14 (2) : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 9-37 (28 sidor)
Marainen Johannes
Jag - en same i det svenska samhället
Ingår i:
Mer än ett språk
2. [rev. utg.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen 3)
s. 22-30 (8 sidor)
Melander Björn
Vinna eller försvinna. Om svenskans användning i EU-sammanhang
Ingår i:
Engelskan i Sverige
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 89.)
s. 157-179 (22 sidor)
Melander Björn
Språkpolitik och språkvård
Ingår i:
Sociolingvistik
Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 310-335 (25 sidor)
Nordberg Bengt
Vad är sociolingvistik?
Ingår i:
Sociolingvistik
Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 11-33 (22 sidor)
Språklagen
SFS 2009:600 : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk
Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utarbetad av Svenska språknämnden. (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93.)
s. 5-38, Förord och inledning (33 sidor)
Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 268 s. :
ISBN: 91-40-66825-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Skrivboken - en bok om konsten att skriva, s. 11-16.
Kap. 2. Det handlar om kommunikation, s. 17-25.
Kap. 3. Skrivprocessen, s. 26-36.
(25 sidor)
Sundgren Eva
Sociolingvistik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
ISBN: 91-47-05325-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ordlistan s. 336-350 (14 sidor)
Sundgren Eva
Språklig variation och förändring
Ingår i:
Sociolingvistik
Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 71-112 (41 sidor)
Winsa Birger
Tornedalingarna : en språklig minoritet
Ingår i:
Mer än ett språk
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen 3)
s. 76-94 (18 sidor)
Till detta kommer ett urval av läroböcker i svenska som väljs i samråd med läraren
. :
Obligatorisk
Läroplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 : gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Skolverket : 2006 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-85545-02-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Eller uppdaterad läroplan, revideras under 2011/12)
Björnsson Mats
Kön och skolframgång : tolkningar och perspektiv
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 80 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap. 1 & 2. Sammanfattning och inledning, s. 5-13.
Kap. 5. Maskulinitet, pojkar och skolans krav, s. 33-42.
(17 sidor)
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-6. s. 1-112 (112 sidor)
Språk och kön
Edlund Ann-Catrine, Erson Eva, Milles Karin
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 256 s. :
ISBN: 9789172274525 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2. Vad är kön? s. 28-46 (18 sidor)
Ivanic Roz
Discourses of Writing and Learning to Write
Language and Education 18:3 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 220-245 (25 sidor)
(finns som e-tidskrift)
Hoel Torlaug Løkensgard
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 278 s. :
ISBN: 91-44-01673-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (250 sidor)
Karlsson Anna-Malin
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
Stockholm : Språkrådet : 2006 : 175 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-7227-505-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen 2.)
s. 1-148 (148 sidor)
Klassrummens många språk : att förhålla sig till eleven språkbruk
Linnér Bengt, Lundin Åkesson Katarina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 210 s. :
ISBN: 978-91-44-07163-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (200 sidor)
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 5. Demokratiperspektiv, s. 109-127. Kap. 6. Lärarperspektiv, s. 129-148.
Kap. 7. Frågor att fundera över, s. 149-162.
(40 sidor)
Norberg Brorsson Birgitta
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-01562-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (190 sidor)
Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
Palmér Anne, Östlund-Stjärnegårdh Eva
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 188 s. :
ISBN: 91-27-72295-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (180 sidor)
Rudebeck Lisa
Normering i den nya upplagan av Svensk skolordlista
Språk i Norden: Årsskrift for språknemndene i Norden : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISSN 0108-8270
s. 121-141 (20 sidor)
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Språkrådets skrifter 8.)
Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 12. Skriftspråksinlärning, s. 221-248 (25 sidor)
Nyordsboken : med 2000 nya ord in i 2000-talet.
Moberg Lena, Svenska språknämnden
1. uppl. : Stockholm : Svenska språknämnden : 2000 : 342 s. ; 22 cm :
ISBN: 91-7227-185-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Natur och kulturs svenska ordbok
Köhler Per Olof, Hene Birgitta, Messelius Ulla
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2001 : xlii, [2], 1225, [1] s. :
ISBN: 91-27-57062-2 (standardutg. (inb.) ; 604:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Natur och kulturs stora svenska ordbok
Köhler Per Olof, Messelius Ulla, Mattsson Christian
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 1247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-27-50454-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Rikstermbanken
Solna : TNC Terminologicentrum : [200-]- :
Fri resurs
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien :b Norstedts akademiska förlag [distributör] : 2006 : xli, [1], 1130 s. :
http://www.svenskaakademien.se/ordlista
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
SAOB = Ordbok över svenska språket utgiven av Svenska Akademien
Svenska Akademien : 1-1893- :
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Svensk ordbok
Svenska Akademien :
http://www.ne.se
Svensk skolordlista : [35000 ord och fraser]
4. , [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : xxi, [1], 985 s. :
ISBN: 91-7227-297-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller senare upplaga.
Svenskt språkbruk - Ordbok över konstruktioner och fraser
2. uppl. : Norstedts : 2011 : 1433 s. :
ISBN: 978-91-1-304356-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Utarbetad av Svenska språknämnden)
Läroplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 : gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Skolverket : 2006 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-85545-02-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Eller uppdaterad läroplan, revideras under 2011/12)
Barnlitteraturanalyser
Andersson Maria, Druker Elina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 213 s. :
ISBN: 978-91-44-04028-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
Boglind Ann, Nordenstam Anna
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2010 : 422 s. :
ISBN: 978-91-40-65204-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att arbeta med skönlitteratur i skolan : praktik och teori
Brodow Bengt, Rininsland Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 267 s. :
ISBN: 91-44-03812-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Böcker inom oss : om boksamtal
Chambers Aidan, Kuick Katarina
Stockholm : Norstedt : 1994 : 170, [1] s. :
ISBN: 91-1-947271-4 ; 185:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller senare upplaga.
Edström Vivi
Barnbokens form : en studie i konsten att berätta
2. tr. : Göteborg : Gothia : 1982 : 247, [1]s. :
ISBN: 91-7728-006-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)
Elleström Lars
Lyrikanalys : en introduktion
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 179 s. :
ISBN: 91-44-00805-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Epikanalys : en introduktion
Holmberg Claes-Göran, Ohlsson Anders
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 148 s. :
ISBN: 91-44-00804-X ; 219:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriv om och om igen
Karlsson Ylva, Kuick Katarina, Lundberg Sara
Huddinge : X publ. : 2009 : 144 s. :
ISBN: 978-91-85763-06-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteraturens historia i Sverige
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteraturens historia i världen
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
4., [utök.]uppl. : Stockholm : Norstedt : 1995 : 666 s. :
ISBN: 91-1-943622-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Magnus
Varför läsa litteratur? : om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 300 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-04844-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 6-12.
Rimmon-Kenan Shlomith
Narrative fiction : contemporary poetics
2. ed. : London : Routledge : 2002. : PDF (210 p.) :
ISBN: 978-0-203-42611-1 (electronic bk.) 49.99 (NL)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosenblatt Louise M.
Literature as exploration
5. ed. : New York : Modern Language Association of America : 1995 : xx, 321 s. :
ISBN: 978-0-87352-568-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-2.
Rosenqvist Claes
Vägar in i dramatexten
Stencil :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av läraren
Willman Dan-Ove
Lyrikanalysens grunder
Stencil :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av läraren
Bruns Cristina Vischer
Why literature? : the value of literary reading and what it means for teaching
New York : Continuum : 2011 : xiv, 159 s. :
ISBN: 1-4411-2465-9 ¹14.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-10.
Ett pensum valt bland följande titlar:
Den otroliga och sorgliga historien om den troskyldiga Eréndira och hennes hjärtlösa farmor : sju berättelser
García Márquez Gabriel, Johansson Kjell A., Johansson Sonia
[Ny utg.] : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1982 : 103, [1] s. :
ISBN: 91-46-14218-5 (inb.) ; 61:50
Se Umeå UB:s söktjänst
Gripe Maria
Tordyveln flyger i skymningen
Bonnier Carlsen : 2010 : 272 s. :
ISBN: 91-48-00018-3
Se Umeå UB:s söktjänst
DEN POETISKA EDDAN
Aisopos : 2010 :
ISBN: 91-85807-68-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval ur Den poetiska eddan, Gudrunarkvida
Odysséen
Homeros , Björkeson Ingvar
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 411 s. :
ISBN: 978-91-27-08833-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Tove
Sent i november.
5. uppl. : Stockholm : AWE/Geber : 1987 : 160, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-20-07549-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Kolterjahn Marika
I väntan på liv
[Ny utg.] : Stockholm : En bok för alla : 2003 : 137, [7] s. :
ISBN: 91-7221-282-9 : 26:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Häxan och lejonet
Lewis C. S., Baynes Pauline, Hammar Birgitta
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 168, [3] s. :
ISBN: 91-638-5083-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Mio, min Mio
Lindgren Astrid, Wikland Ilon
11. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 178, [2] s. :
ISBN: 91-29-65770-9 (inb.) : 155:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Johanna
Hon går genom tavlan, ut ur bilden
[Ny utg.] : Stockholm : Pocketförlaget : 2011 : 295 s. :
ISBN: 978-91-86675-43-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Per
Hjärtans fröjd
5. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2007 : 148, [1] s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-29-66770-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Adjö, herr Muffin
Nilsson Ulf, Tidholm Anna-Clara
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2009 : [46] s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-638-6468-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Pohl Peter
Janne, min vän
[Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2006 : 255, [3] s. :
ISBN: 91-501-0757-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Romeo och Juliet : En midsommarnattsdröm
Shakespeare William, Shakespeare William, Eriksson Göran O.
Höganäs : Bra klassiker : 1986 : 281 s. :
ISBN: 91-7752-119-6 (inb.) ; 80:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Resan till Ugri-La-Brek
Tidholm Thomas, Tidholm Anna-Clara
[Ny utg.] : Stockholm : Litteraturfrämjandet : 1990 : [36] s. :
ISBN: 91-7448-554-7 (inb.) ; 18:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnens versbok : en antologi
Widerberg Siv, Widerberg Gertrud, Forslind Ann
13. tr. : Stockholm : En bok för alla : 2003 : 261 s. :
ISBN: 91-7221-317-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tusen och en natt, bröderna Grimm, H.C Andersen
. :
Läsanvisning: Två sagor ur Tusen och en natt, tre sagor utg. av bröderna Grimm, tre sagor av H.C Andersen
Älskade
Morrison Toni, Hallén Kerstin
[Ny utg.] : Stockholm : Forum : 1999 : 304 s. :
ISBN: 91-37-11454-9 (inb.) ; 139:00
Se Umeå UB:s söktjänst
De små tingens Gud
Roy Arundhati, Lundborg Gunilla
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 1999 : 331, [1] s. :
ISBN: 91-0-056957-7 ; 59:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
Boglind Ann, Nordenstam Anna
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2010 : 422 s. :
ISBN: 978-91-40-65204-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elleström Lars
Lyrikanalys : en introduktion
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 179 s. :
ISBN: 91-44-00805-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Genreteori
Haettner Aurelius Eva, Götselius Thomas
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 303 s. :
ISBN: 91-44-00107-X ; 370:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 254-273
Multiliteracies : literacy learning and the design of social futures
Cope Bill, Kalantzis Mary
London ;a New York : Routledge : 2000 : xi, 350 s. :
ISBN: 0-415-21421-1 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 43-68
Epikanalys : en introduktion
Holmberg Claes-Göran, Ohlsson Anders
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 148 s. :
ISBN: 91-44-00804-X ; 219:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modernismen i barnkammaren : barnlitteraturens 40-tal
Stockholm : Rabén & Sjögren : 1999 : 400 s. :
ISBN: 91-29-64601-4 (inb.) ; 375:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Barnboken i samhället
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05149-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olin-Scheller Christina
Såpor istället för Strindberg? : litteraturundervisning i ett nytt medielandskap
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 160 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-27-41482-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)
Litteraturens historia i Sverige
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteraturens historia i världen
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
4., [utök.]uppl. : Stockholm : Norstedt : 1995 : 666 s. :
ISBN: 91-1-943622-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ong Walter J.
Orality and literacy : the technologizing of the word
2. ed. : London : Routledge : 2002. : 214 p. :
ISBN: 978-0-203-42625-8 (electronic bk.) 120 (NL)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)
Wolf Lars
Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00241-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Anders
Populärlitteratur : de populära genrernas estetik och historia
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 196 s. :
ISBN: 91-44-01589-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)
Bibeln
Obligatorisk
Läsanvisning: Urval
Alice i underlandet
Carroll Lewis, Ingpen Robert, Westman Christina
Stockholm : B. Wahlström : 2009 : 191 s. :
ISBN: 978-91-32-15664-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
DEN POETISKA EDDAN
Aisopos : 2010 :
ISBN: 91-85807-68-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval ur Den poetiska Eddan, Voluspa, Havamal.
Egil Skallagrimsons saga
. :
Obligatorisk
Krakel Spektakelboken
Hellsing Lennart, Ströyer Poul
Stockholm : Raben & Sjögren : 1959 : 162 s. :
Obligatorisk
Odysséen
Homeros , Björkeson Ingvar
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 411 s. :
ISBN: 978-91-27-08833-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kadefors Sara
Sandor slash Ida
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2001 : 281, [1] s. :
ISBN: 91-638-2280-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Varsel
King Stephen, Ericsson Bo G. A.
[Ny utg.] : Malmö : Bra böcker : 2010 : 590 s. :
ISBN: 978-91-7002-814-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagerlöf Selma
Gösta Berlings saga
2. uppl. : Stockholm : Bonnier : 2005 : 437, [3] s. :
ISBN: 91-0-010742-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Loe Erlend
Naiv. super.
Oslo : J.W. Cappelens forl. : 1996 : 209 s. :
ISBN: 82-02-16698-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Meyer Stephanie
Twilight-serien
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: En roman ur Twilight-serien.
Texter : från Sapfo till Strindberg
Claésson Dick, Fyhr Lars, Hansson Gunnar D.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : [4], xxiii, [1], 1474, [1] s. :
ISBN: 91-44-03248-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 38-40.
Barnens versbok : en antologi
Widerberg Siv, Widerberg Gertrud, Forslind Ann
13. tr. : Stockholm : En bok för alla : 2003 : 261 s. :
ISBN: 91-7221-317-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En lyrikantologi för vuxna (Medeltidsballader)
. :
Obligatorisk
Sidney Sheldon, Danielle Steel, Margit Sandemo eller Jean M. Auel
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: En roman av Sidney Sheldon, Danielle Steel, Margit Sandemo eller Jean M. Auel
Äventyrs- eller fantasyfilm för ungdom
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Något exempel på äventyrs- eller fantasyfilm för ungdom, t.ex. Harry Potter, Twilight-serien, Sagan om ringen.