"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska för F-3, kurs 3, 7,5 hp

Engelskt namn: Swedish for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 3

Denna kursplan gäller: 2013-04-01 till 2017-10-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV023

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-16

Innehåll

Kursens centrala innehåll utgörs av forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap inom området språk-, läs- och skrivutveckling. Kursen behandlar temainriktade arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. Studenterna planerar, skriver, diskuterar och utvärderar egna arbeten där de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper studenterna tidigare förvärvat tillämpas och fördjupas. Arbetena ska grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och ha fokus på läs- och skrivutveckling där skönlitteratur, faktalitteratur och processinriktat skrivande ska utgöra basen för arbetet. Den studerandes eget skrivande och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt behandlas. Utvecklingsarbetet modifieras senare efter situation och sammanhang och genomförs i praktiken under verksamhetsförlagd utbildning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse • beskriva skrivprocessens olika delar • tillämpa teorier om läsning och litteratur i ett pedagogisk arbete • beskriva vad som utmärker ett språkutvecklande, temainriktat arbetssätt. Färdighet och förmåga • planera, skriva och presentera ett eget utvecklingsarbete • använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera ett innehåll med fokus på språk och text • planera och motivera läs- och skrivpedagogiska aktiviteter • anpassa planerad undervisning till elevers olika förutsättningar • redovisa ett projektarbete skriftligt med vetenskaplig karaktär och med utvecklad formaliahantering. Värderingsförmåga och förhållningssätt • kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras kunskaper och erfarenheter. • analysera och reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen • värdera och diskutera litteraturens betydelse för språkutveckling • utvärdera och konstruktivt granska sitt eget och andras utvecklingsarbeten.

Behörighetskrav

UK I och Svenska för F-3 kurs 1 och 2 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Huvudämnet för Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och grundskolans år 1–3 läses över tre terminer där varje termin innehåller kurser i de tre kärnämnena svenska, matematik och engelska, enligt nedan: Termin 1: Svenska 15 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 7,5 hp Termin 2: Svenska 7,5 hp, Matematik 15 hp, Engelska 7,5 hp Termin 3: Svenska 7,5 hp, Matematik 7,5 hp, Specialpedagogik 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras formativt genom processeminarier, samt summativt genom bedömning av muntlig och skriftlig redovisning av ett utvecklingsarbete. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 3

    Kurslitteratur

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gärdenfors Peter
    Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
    ISBN: 978-91-44-04727-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    Obligatorisk

    Valbar litteratur ca 200 sidor.

  • Giltig från: 2014 vecka 3

    Kurslitteratur

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Teaching, challenges and dilemmas
    Groundwater-Smith Susan, Ewing Robyn, Le Cornu Rosie
    Nelson Australia PTY Limited :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 185-197, distribueras vid kursstart.

    Gärdenfors Peter
    Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Intelligent på tangent : handbok för lärare
    Heilä-Ylikallio Ria, Häggblom Johanna
    Vasa : Åbo Akademi : 2010 : 141 s. :
    ISBN: 978-952-12-2465-2 (nid.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
    ISBN: 978-91-44-04727-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur ca 200 sidor.

  • Giltig från: 2013 vecka 3

    Kurslitteratur

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Teaching, challenges and dilemmas
    Groundwater-Smith Susan, Ewing Robyn, Le Cornu Rosie
    Nelson Australia PTY Limited :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 185-197, distribueras vid kursstart.

    Intelligent på tangent : handbok för lärare
    Heilä-Ylikallio Ria, Häggblom Johanna
    Vasa : Åbo Akademi : 2010 : 141 s. :
    ISBN: 978-952-12-2465-2 (nid.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
    ISBN: 978-91-44-04727-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur ca 200 sidor.