Engelskt namn: Swedish for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 2
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2015-09-06 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2018-12-31 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2018-12-30
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-02 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-15 och 2017-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2015-09-07 och 2016-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2015-09-06
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kurskod: 6SV027
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-18
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2014-12-14
I kursen ges en fördjupning i språkriktighet, skriftkompetens och språksociologi samt en fördjupad förståelse för berättarkonstens epok- och genreaspekter.
Kursen består av följande moment:
Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp) (Describing language)
Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp) (Spoken language in a school context)
Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp) (The thematics of love and the medieval heritage)
Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp) (Genres of the novel and its manifestations in the 19th century)
Innehåll per moment:
Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp)
Momentet behandlar det svenska språket som språksystem inklusive grundläggande fonologi och prosodi. Svenska språket behandlas med fokus på språkliga kategoriers form, betydelse och funktion. Ord, fraser, satser och meningars uppbyggnad studeras, liksom den moderna svenskans centrala mönster och regler, framförallt när det gäller ordbildning, ordböjning och ordföljd samt konstruktioner som är vanliga i samtalsspråk. I samband med behandlingen av grammatiska kategorier och regler tas språkriktighetsfrågor upp till diskussion och lärarens roll som språkvårdare behandlas. Studenterna övar sin grammatiska kompetens dels genom, traditionella grammatikövningar, dels med hjälp av yrkesanknutna övningar, särskilt elevtexter. Svenskan placeras därutöver i sitt språktypologiska sammanhang och andraspråksrelaterade språkproblem berörs. Särskild tonvikt läggs vid svenskans ordföljd.
Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp)
I momentet behandlas talspråkets struktur samt samtalandets, talandets och lyssnandets villkor. Särskild tonvikt läggs vid skolsamtal, såväl samtal mellan lärare och elev som samtal mellan elever. Didaktiska perspektiv anläggs på lärarledda samtal och talande i skolan (muntligt framförande). Genom didaktiska exempel och samtalsanalytiska övningar läggs skilda perspektiv på muntlig interaktion och lärande samtal. Momentet behandlar också makt- och dominansförhållanden vid samtal och talande i skolan, särskilt hur förväntningar på sociala kategoriseringar som ålder, kön och etnicitet kommer till uttryck och förhandlas fram i skolsamtal.
Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp)
Under momentet studeras texter från medeltid och renässans med fokus på kärlekstematikens transformationer från medeltidens höviska kultur fram till vår egen tids populärkultur. Bearbetningen sker dels genom övningar i vetenskapligt arbete, dels övas i seminarieform och genom grupparbeten textanalys och litteraturdidaktisk reflektion.
Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp)
Epok- och genreförståelsen fördjupas. Samspelet mellan ideologi, tema och genre studeras. Några av romanens genrer under 1800-talet belyses ur ett romanteoretiskt och romanhistoriskt perspektiv. Bearbetningen sker dels genom övningar i vetenskapligt arbete, dels övas i seminarieform och genom grupparbeten textanalys och litteraturdidaktisk reflektion.
Förväntade studieresultat för helkurs
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Förväntade studieresultat per moment
Förväntade studieresultat för moment 1
Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Värderingsförmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Förväntade studieresultat för moment 2
Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Förväntade studieresultat för moment 3
Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Förväntade studieresultat för moment 4
Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Univ: Svenska I för ämneslärare eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, individuella övningar i grammatik och samtalsanalys, vetenskapligt och kreativt skrivande samt genom seminarier och praktiskt inriktade didaktiska övningar. Processorienterat arbetssätt tillämpas genomgående.
Moment 1 examineras genom skriftlig salstentamen. Moment 2 examineras genom två seminarier och en skriftlig inlämningsuppgift. Moment 3 examineras i form av ett grupparbete som redovisas muntligt och skriftligt samt genom ett individuellt baserat temaarbete. Moment 4 examineras i seminarieform genom grupparbeten och diskussioner. I en hemtentamen genomförs en genreanalys utifrån några romaner.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt problematisera kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på moment omfattande totalt 20 högskolepoäng
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt examinationstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.
Inlämningsuppgifter ska lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare. Anmälan till prov, omprov och uppsamlingsprov är obligatorisk.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.