"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska II för ämneslärare, 30 hp

Engelskt namn: Swedish for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 2

Denna kursplan gäller: 2015-09-07 till 2016-08-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV027

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-18

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2015-06-11

Innehåll

I kursen ges en fördjupning i språkriktighet, skriftkompetens och språksociologi samt en fördjupad förståelse för berättarkonstens epok- och genreaspekter.

Kursen består av följande moment:

Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp) (Describing language)
Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp) (Spoken language in a school context)
Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp) (The thematics of love and the medieval heritage)
Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp) (Genres of the novel and its manifestations in the 19th century)

Innehåll per moment:

Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp)
Momentet behandlar det svenska språket som språksystem inklusive grundläggande fonologi och prosodi. Svenska språket behandlas med fokus på språkliga kategoriers form, betydelse och funktion. Ord, fraser, satser och meningars uppbyggnad studeras, liksom den moderna svenskans centrala mönster och regler, framförallt när det gäller ordbildning, ordböjning och ordföljd samt konstruktioner som är vanliga i samtalsspråk. I samband med behandlingen av grammatiska kategorier och regler tas språkriktighetsfrågor upp till diskussion och lärarens roll som språkvårdare behandlas. Studenterna övar sin grammatiska kompetens dels genom, traditionella grammatikövningar, dels med hjälp av yrkesanknutna övningar, särskilt elevtexter. Svenskan placeras därutöver i sitt språktypologiska sammanhang och andraspråksrelaterade språkproblem berörs. Särskild tonvikt läggs vid svenskans ordföljd.

Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp)
I momentet behandlas dels talsituationen, dels samtalsstrukturer. I momentet diskutera och övas talande. Didaktiska perspektiv läggs på muntliga framföranden i skolämnet svenskas kontext. Dessutom belyses samtalets struktur och genom övningar läggs skilda perspektiv på interaktion. Samtalets struktur kopplas till sociala funktioner och till skolans dialogiska situationer, t.ex. samtal lärare–elev eller elev–elev.

Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp)
Under momentet studeras texter från medeltid och renässans med fokus på kärlekstematikens transformationer från medeltidens höviska kultur fram till vår egen tids populärkultur. Bearbetningen sker dels genom övningar i vetenskapligt arbete, dels övas i seminarieform och genom grupparbeten textanalys och litteraturdidaktisk reflektion.

Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp)
Epok- och genreförståelsen fördjupas. Samspelet mellan ideologi, tema och genre studeras. Några av romanens genrer under 1800-talet belyses ur ett romanteoretiskt och romanhistoriskt perspektiv. Bearbetningen sker dels genom övningar i vetenskapligt arbete, dels övas i seminarieform och genom grupparbeten textanalys och litteraturdidaktisk reflektion.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat för helkurs

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva centrala mönster och regler för svenskans ordbildning, ordböjning och ordföljd,
  • uppvisa kunskaper om aktuella handböcker i språkbeskrivning och språkriktighet,
  • översiktligt beskriva svenskans plats i ett språktypologiskt sammanhang,
  • uppvisa kunskap om olika typer av samtal, hur de är uppbyggda och vilka faktorer som påverkar samtalen,
  • uppvisa grundläggande kunskap om epok- och genreaspekter på skönlitteraturen samt metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken samt
  • uppvisa kännedom om skolans lärandemiljö och villkoren för barns läsning, skrivande och talande.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • identifiera och bearbeta språkliga problem i texter, egna och andras, i enlighet med aktuella handböcker om språkbeskrivning och språkriktighet,
  • genomföra grammatiska analyser av autentiska texter, särskilt elevtexter,
  • identifiera och analysera makt- och dominansförhållanden i samtal,
  • visa förmåga att analysera litterära texter i deras epok- och genresammanhang samt förmåga att använda metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken,
  • visa förmåga att i skrift föra vetenskapligt relevanta diskussioner kring litteraturvetenskapliga, språkvetenskapliga och didaktiska frågeställningar samt
  • diskutera didaktiska strategier för att utveckla elevernas kompetens i kommunikativa sammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • värdera och bedöma elevtexter från språkriktighetsperspektiv,
  • reflektera kring den muntliga kommunikationens villkor och möjligheter,
  • reflektera kring genremönster och deras funktion i det kommunikativa sammanhanget,
  • värdera och reflektera över samband mellan teoretiska kunskaper och didaktisk praktik samt
  • värdera sin egen kunskapsprocess i relation till det framtida läraryrket.

Förväntade studieresultat per moment

Förväntade studieresultat för moment 1

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa grundläggande kunskap om människans språkförmåga,
  • redogöra för svenska språkets struktur från språktypologiskt perspektiv,
  • beskriva ordklassers, frasers och satsers form, betydelse och funktion,
  • uppvisa grundläggande kunskaper om svenskans ordbildning samt
  • uppvisa grundläggande kunskaper om svenskans fonologi och prosodi.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • identifiera ordklasser i löpande text,
  • identifiera olika typer av fraser,
  • identifiera huvudsatser och bisatser,
  • analysera huvudsatser och bisatser med hjälp av fältschema samt
  • göra fullständig satslösning av meningar med viss komplexitet.

Värderingsförmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera enklare grammatiska problem samt
  • förklara och diskutera grammatiska problem i elevtexter, även andraspråksrelaterade grammatiska problem.

Förväntade studieresultat för moment 2

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa kunskap om grundläggande samtalsanalytiska begrepp,
  • redogöra för vanliga samtalsstrukturer i skolkontext samt
  • redogöra för det muntliga framträdandets struktur.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • tillämpa grundläggande samtalsanalytiska begrepp i analys av samtal samt
  • planera, genomföra och bedöma muntliga framföranden.    

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • reflektera över förutsättningar och didaktiska möjligheter för samtal i skolan samt
  • diskutera de didaktiska möjligheterna för skolans talsituationer utifrån styrdokumenten

Förväntade studieresultat för moment 3

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa grundläggande kunskap om epok- och genreaspekter på medeltidens och renässansens skönlitteratur,
  • uppvisa grundläggande kunskap om litteraturhistorieskrivningens problem, dvs. hur man kan reflektera över och arbeta med ett epok- och genreperspektiv på skönlitteraturen samt
  • uppvisa grundläggande kunskap om metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att analysera och tolka texter i deras epok- och genresammanhang
  • visa förmåga att genomföra temaanalyser och tematiska kopplingar över epok- och genregränser
  • visa förmåga att i ord och skrift genomföra vetenskaplig argumentation samt
  • visa förmåga att urskilja, föreslå och bearbeta metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • reflektera kring genremönster och deras funktion i det kommunikativa sammanhanget,
  • reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till vetenskapligt sammanhang och egen erfarenhet samt
  • utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen.

Förväntade studieresultat för moment 4

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa grundläggande kunskap om epok- och genreaspekter på 1800-talets romankonst,
  • uppvisa grundläggande kunskap om litteraturhistorieskrivningens problem, dvs. hur man kan reflektera över och arbeta med ett epok- och genreperspektiv på skönlitteraturen samt
  • uppvisa grundläggande kunskap om metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att analysera och tolka texter i deras epok- och genresammanhang
  • visa förmåga att genomföra temaanalyser och genomföra tematiska kopplingar över epok- och genregränser
  • visa förmåga att i ord och skrift genomföra vetenskaplig argumentation samt
  • visa förmåga att urskilja, föreslå och bearbeta metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • reflektera kring genremönster och deras funktion i det kommunikativa sammanhanget,
  • reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till vetenskapligt sammanhang och egen erfarenhet samt
  • utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen.

Behörighetskrav

Univ: Svenska I för ämneslärare eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, individuella övningar i grammatik och samtalsanalys, vetenskapligt och kreativt skrivande samt genom seminarier och praktiskt inriktade didaktiska övningar. Processorienterat arbetssätt tillämpas genomgående.

Examination

Moment 1 examineras genom skriftlig salstentamen. 
Moment 2 examineras genom ett seminarium och två skriftliga inlämningsuppgifter.
Moment 3 examineras i form av ett grupparbete som redovisas muntligt och skriftligt samt genom ett individuellt baserat temaarbete. 
Moment 4 examineras i seminarieform genom grupparbeten och diskussioner. I en hemtentamen genomförs en genreanalys utifrån några romaner.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
 
Vid omprov på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid uppsamlingsprov (andra omprovstillfället och alla därefter följande omprov) görs alla delar av examinationen på nytt.

Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

För betyget Väl godkänd ska den studerande uppvisa särskilt god förmåga att självständigt problematisera kursinnehållet.

För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på moment omfattande minst 22 hp.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov, s.k. uppsamlingprov, erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.

Anmälan till skriftliga prov och omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 37

Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp)

Ask Sofia
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
ISBN: 978-91-44-05936-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 9-35 och 55-62.

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik.
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 75 s. :
ISBN: 91-47-05280-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Övningsbok.

Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
Brodow Bengt, Nilsson Nils-Erik, Ullström Sten-Olof
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-44-06179-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 11-27 och s. 135-162.

When Is a Verb? Using Functional Grammar to Teach Writing
Fearn Leif, Farnan Nancy
I: Journal of Basic Writing, vol. 26, nr. 1 : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 63-87.

Källström Roger
Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 221 s. :
ISBN: 978-91-44-05573-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 9, s. 195-209.

Making meaning with grammar: A repertoire of possibilities
Myhill Debra, Lines Helen, Watson Annabel
English in Australia, vol. 47, nr. 3 : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 29-38.

Myhill Debra
Ways of Knowing: Writing with Grammar in Mind
English Teaching: Practice and Critique, vol. 4, nr. 3 : 2005 :
http://edlinked.soe.waikato.ac.nz/research/journal/view.php?article=true&id=267&p=1
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 77-96.

Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
ISBN: 978-91-1-304370-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

Därutöver kan det tillkomma ett urval artiklar (max 50 sidor) som väljs av läraren.

Referenslitteratur

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hultman Tor G.
Svenska Akademiens språklära
Norstedts : 2010 : 342 s. :
ISBN: 91-1-302950-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Centrala styrdokument

Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp)

Adelmann Kent
Konsten att lyssna : didaktiskt lyssnande i skola och utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31643-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-03418-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-4 och 13 (s. 11-77 och 211-248).

Ask Sofia
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
ISBN: 978-91-44-05936-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-3 och 5 (s. 9-36 och 47-54).

Axelsson Ulrika
Talängslan : förstå, utmana och förändra
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 96 s. :
ISBN: 978-91-44-06779-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Brunmark Åsa
Ombytta roller eller skoldemokratins dilemma
Huddinge: Södertörns högskola : 2010 :
Fulltext
Obligatorisk

Norrby Catrin
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 284 s. :
ISBN: 9789144088884
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2-4 och 6-10 (s. 33-83 och 99-176).

Palmér Anne
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 191 s. :
ISBN: 978-91-44-05470-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pihlgren Ann S.
Sokratiska samtal i undervisningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-05485-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sundgren Eva
Sociolingvistik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
ISBN: 91-47-05325-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Wirdenäs, Karolina; Samtal och samtalsforskning.

Andersson Lars-Gunnar
Svenskans beskrivning : SvB.
Lund : Lund University Press : 1999 : 461 s. :
ISBN: 91-7966-591-8 ; 375:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ohlsson, Maria (1999) Att konstruera kön. En studie av skolelever i enkönad och blandad grupp, (s. 326-335).

Tholander Michael
Värdegrund, demokrati och inflytande ur ett elevperspektiv
Utbildning & demokrati, vol. 14, nr. 3 : 2005 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 7-30.

Centrala styrdokument

Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Exempel på provuppgifter och bedömda elevlösningar
Uppsala universitet :
Elektroniskt tillgänglig
Obligatorisk

Dessutom läroplaner och exempel på provuppgifter och bedömda elevuppgifter från Uppsala universitet.

Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp)

Att arbeta med skönlitteratur i skolan : praktik och teori
Brodow Bengt, Rininsland Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 267 s. :
ISBN: 91-44-03812-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

Elleström Lars
Lyrikanalys : en introduktion
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 179 s. :
ISBN: 91-44-00805-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Franzén Carin
Jag gav honom inte min kärlek : om hövisk kärlek som kvinnlig strategi
Stockholm : Ersatz : 2012 : 174 s. :
ISBN: 978-91-86437-43-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Romankonsten : essä
Kundera Milan, Löfgren Mats
Stockholm : Bonnier : 1988 : 157, [1] s. :
ISBN: 91-0-047412-6 (inb.) ; 118:90
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

Kåreland Lena
Läsa bör man-? : den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 238 s. :
ISBN: 978-91-47-09395-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Lundgren, Ulla & Kåreland, Lena; Del III. Blivande lärare tolkar skönlitterära texter, s. 168-220.

Nordberg Michael
Den dynamiska medeltiden
3. uppl. : Stockholm : Rabén Prisma : 1996 : 429 s. :
ISBN: 91-518-3183-X (inb.) ; 350:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteraturens historia i Sverige
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteraturens historia i världen
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
Stockholm : Norstedt : 1990 : [2], 630 s. :
ISBN: 91-1-883862-6 (inb.) ; 390:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Eller senare upplaga)

Persson Magnus
Varför läsa litteratur? : om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 300 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-04844-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

Rosenqvist Claes
Vägar in i dramatexten
Stencil :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av läraren.

Willman Dan-Ove
Lyrikanalysens grunder
Stencil :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls av läraren.

Ytterligare facklitteratur tillkommer enligt lärares anvisning.

Skönlitteratur

Litteraturens klassiker i urval och översättning.
Breitholtz Lennart, Wikander Stig
2. uppl. : Stockholm : AWE/Geber : 1981 : 276 s. :
ISBN: 91-20-06796-8 (inb.) ; 46:50
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Eller senare upplaga) Följande delar: Medeltidens litteratur, del 1-2. Renässansens litteratur, del 1-2. Banden med texter från medeltiden och renässansen. Läses enligt lärarens anvisningar.

Olsson Bernt,
Svensk litteratur 1 : Från runorna till 1730
Stockholm : Norstedt i samarbete med Svenska vitterhetssamf : 1993 : 463 s. :
ISBN: 91-1-929202-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller senare utgåva. Läses enligt lärarens anvisningar.

Ett pensum valt bland följande verk:

Don Quijote av la Mancha
Cervantes Saavedra Miguel de, Lidforss Edvard
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : [8] s., s. 17-437, [1] s. :
ISBN: 91-27-07813-2 ; 84:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

Den gudomliga komedin
Dante Alighieri , Björkeson Ingvar
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 522, [1], 7, [1] s. :
ISBN: 91-27-11468-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

En midsommarnattsdröm
Shakespeare William, Eriksson Göran O.
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2003 : 116 s. :
ISBN: 91-7324-969-6 : 54:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Centrala styrdokument

Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp)

Det dialogiska ordet
Bachtin Michail, Öberg Johan
2. uppl. : Gråbo : Anthropos : 1991 : [2], 291 s. :
ISBN: 91-85722-09-X ; 190:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att arbeta med skönlitteratur i skolan : praktik och teori
Brodow Bengt, Rininsland Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 267 s. :
ISBN: 91-44-03812-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Epikanalys : en introduktion
Holmberg Claes-Göran, Ohlsson Anders
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 148 s. :
ISBN: 91-44-00804-X ; 219:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att granska och diskutera : epikanalyser
Jonsson Bibi, Sjöberg Birthe
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 160 s. :
ISBN: 91-44-04402-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåreland Lena
Läsa bör man-? : den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 238 s. :
ISBN: 978-91-47-09395-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Lundgren, Ulla & Kåreland, Lena; Del III. Blivande lärare tolkar skönlitterära texter, s. 168-220.

Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

Litteraturens historia i Sverige
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteraturens historia i världen
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
Stockholm : Norstedt : 1990 : [2], 630 s. :
ISBN: 91-1-883862-6 (inb.) ; 390:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Eller senare upplaga)

The rise of the novel : studies in Defoe, Richardson and Fielding
Watt Ian, Carnochan W.B.
2. American ed. : Berkeley : Univ. of Calif. Press : 2001, c1957 : 339 s. :
ISBN: 0-520-23069-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

Skönlitteratur

Ett pensum valt bland följande verk:

Almqvist Carl Jonas Love
Drottningens juvelsmycke eller Azouras Lazuli Tintomara : berättelse om händelser näst före, under och efter konung Gustaf III:s mord : romaunt i tolv böcker
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2004 : 312, [1] s. :
ISBN: 91-0-010459-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Almqvist Carl Jonas Love
Det går an
Pocketutg. : Värmdö : Klassikerförlaget Steniq : 2011 : 103 s. :
ISBN: 978-91-88680-21-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Stolthet och fördom
Austen Jane, Sundström Gun-Britt
Stockholm : Bonnier : 2011 : 473 s. :
ISBN: 978-91-0-012578-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Pappa Goriot
Balzac Honoré de, Nordlund Gunilla
3. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 1995 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-05577-9 ; 57:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Benedictsson Victoria
Pengar
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 211, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-08839-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Famillen H***
Bremer Fredrika, Arping Åsa
[Ny utg.] : Stockholm : Svenska vitterhetssamf. (SVS) : 2000 : xxvi, 242 s. :
ISBN: 91-7230-094-9 (inb.) ; 292:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Jane Eyre
Brontë Charlotte, Sundström Gun-Britt
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier pocket : 2011 : 545 s. :
ISBN: 978-91-7429-234-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Lysande utsikter
Dickens Charles, Werkmäster Johan
Stockholm : LL-förlaget : 2011 : 205 s. :
ISBN: 978-91-7053-357-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Brott och straff
Dostojevskij Fjodor, Björkegren Hans
Stockholm : Bonnier : 2011 : 646 s. :
ISBN: 978-91-7429-088-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Flaubert Gustave
Madame Bovary
2. utg. : Stockholm : Natur och Kultur : 2006 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-11491-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Den unge Werthers lidanden
Goethe Johann Wolfgang von, Parland Ralf
[Ny utg.] : Stockholm : Norstedt : 2011 : 199 s. :
ISBN: 978-91-1-303499-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Anne på Grönkulla
Montgomery L. M., Jensen Karin, Westman Christina
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 342, [7] s. :
ISBN: 91-29-65878-0 (inb.) : 143:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Frankenstein eller den moderne Prometeus
Shelley Mary Wollstonecraft, Winberg Måns
Lund : Bakhåll : 2008 : 222 s. :
ISBN: 978-91-7742-277-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Dracula
Stoker Bram, Hämäläinen Maila
1. utg. : Umeå : h:ström-Text & kultur : 2008 : 575 s. :
ISBN: 978-91-7327-018-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Strindberg August
Röda rummet
[Ny utg.] : Nacka : Klassikerförl. STENIQ : 1997 : 271, [1] s. :
ISBN: 91-88680-42-8 ; 41:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Centrala styrdokument

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst