"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska II för ämneslärare, 30 hp

Engelskt namn: Swedish for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 2

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV027

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-18

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2016-11-04

Innehåll

I kursen ges en fördjupning i språkriktighet, skriftkompetens och språksociologi samt en fördjupad förståelse för berättarkonstens epok- och genreaspekter.

Kursen består av följande moment:

Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp) (Describing language)
Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp) (Spoken language in a school context)
Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp) (The thematics of love and the medieval heritage)
Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp) (Genres of the novel and its manifestations in the 19th century)

Innehåll per moment:

Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp)
Momentet behandlar det svenska språket som språksystem inklusive grundläggande fonologi och prosodi. Svenska språket behandlas med fokus på språkliga kategoriers form, betydelse och funktion. Ord, fraser, satser och meningars uppbyggnad studeras, liksom den moderna svenskans centrala mönster och regler, framförallt när det gäller ordbildning, ordböjning och ordföljd samt konstruktioner som är vanliga i samtalsspråk. I samband med behandlingen av grammatiska kategorier och regler tas språkriktighetsfrågor upp till diskussion och lärarens roll som språkvårdare behandlas. Studenterna övar sin grammatiska kompetens dels genom, traditionella grammatikövningar, dels med hjälp av yrkesanknutna övningar, särskilt elevtexter. Svenskan placeras därutöver i sitt språktypologiska sammanhang och andraspråksrelaterade språkproblem berörs. Särskild tonvikt läggs vid svenskans ordföljd.

Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp)
I momentet behandlas dels talsituationen, dels samtalsstrukturer. I momentet diskutera och övas talande. Didaktiska perspektiv läggs på muntliga framföranden i skolämnet svenskas kontext. Dessutom belyses samtalets struktur och genom övningar läggs skilda perspektiv på interaktion. Samtalets struktur kopplas till sociala funktioner och till skolans dialogiska situationer, t.ex. samtal lärare–elev eller elev–elev.

Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp)
Under momentet studeras texter från medeltid och renässans med fokus på kärlekstematikens transformationer från medeltidens höviska kultur fram till vår egen tids populärkultur. Bearbetningen sker dels genom övningar i vetenskapligt arbete, dels övas i seminarieform och genom grupparbeten textanalys och litteraturdidaktisk reflektion.

Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp)
Epok- och genreförståelsen fördjupas. Samspelet mellan ideologi, tema och genre studeras. Några av romanens genrer under 1800-talet belyses ur ett romanteoretiskt och romanhistoriskt perspektiv. Bearbetningen sker dels genom övningar i vetenskapligt arbete, dels övas i seminarieform och genom grupparbeten textanalys och litteraturdidaktisk reflektion.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat för helkurs

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva centrala mönster och regler för svenskans ordbildning, ordböjning och ordföljd,
  • uppvisa kunskaper om aktuella handböcker i språkbeskrivning och språkriktighet,
  • översiktligt beskriva svenskans plats i ett språktypologiskt sammanhang,
  • uppvisa kunskap om olika typer av samtal, hur de är uppbyggda och vilka faktorer som påverkar samtalen,
  • uppvisa grundläggande kunskap om epok- och genreaspekter på skönlitteraturen samt metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken samt
  • uppvisa kännedom om skolans lärandemiljö och villkoren för barns läsning, skrivande och talande.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • identifiera och bearbeta språkliga problem i texter, egna och andras, i enlighet med aktuella handböcker om språkbeskrivning och språkriktighet,
  • genomföra grammatiska analyser av autentiska texter, särskilt elevtexter,
  • identifiera och analysera makt- och dominansförhållanden i samtal,
  • visa förmåga att analysera litterära texter i deras epok- och genresammanhang samt förmåga att använda metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken,
  • visa förmåga att i skrift föra vetenskapligt relevanta diskussioner kring litteraturvetenskapliga, språkvetenskapliga och didaktiska frågeställningar samt
  • diskutera didaktiska strategier för att utveckla elevernas kompetens i kommunikativa sammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • värdera och bedöma elevtexter från språkriktighetsperspektiv,
  • reflektera kring den muntliga kommunikationens villkor och möjligheter,
  • reflektera kring genremönster och deras funktion i det kommunikativa sammanhanget,
  • värdera och reflektera över samband mellan teoretiska kunskaper och didaktisk praktik samt
  • värdera sin egen kunskapsprocess i relation till det framtida läraryrket.

Förväntade studieresultat per moment

Förväntade studieresultat för moment 1

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa grundläggande kunskap om människans språkförmåga,
  • redogöra för svenska språkets struktur från språktypologiskt perspektiv,
  • beskriva ordklassers, frasers och satsers form, betydelse och funktion,
  • uppvisa grundläggande kunskaper om svenskans ordbildning samt
  • uppvisa grundläggande kunskaper om svenskans fonologi och prosodi.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • identifiera ordklasser i löpande text,
  • identifiera olika typer av fraser,
  • identifiera huvudsatser och bisatser,
  • analysera huvudsatser och bisatser med hjälp av fältschema samt
  • göra fullständig satslösning av meningar med viss komplexitet.

Värderingsförmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera enklare grammatiska problem samt
  • förklara och diskutera grammatiska problem i elevtexter, även andraspråksrelaterade grammatiska problem.

Förväntade studieresultat för moment 2

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa kunskap om grundläggande samtalsanalytiska begrepp,
  • redogöra för vanliga samtalsstrukturer i skolkontext samt
  • redogöra för det muntliga framträdandets struktur.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • tillämpa grundläggande samtalsanalytiska begrepp i analys av samtal samt
  • planera, genomföra och bedöma muntliga framföranden.    

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • reflektera över förutsättningar och didaktiska möjligheter för samtal i skolan samt
  • diskutera de didaktiska möjligheterna för skolans talsituationer utifrån styrdokumenten

Förväntade studieresultat för moment 3

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa grundläggande kunskap om epok- och genreaspekter på medeltidens och renässansens skönlitteratur,
  • uppvisa grundläggande kunskap om litteraturhistorieskrivningens problem, dvs. hur man kan reflektera över och arbeta med ett epok- och genreperspektiv på skönlitteraturen samt
  • uppvisa grundläggande kunskap om metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att analysera och tolka texter i deras epok- och genresammanhang
  • visa förmåga att genomföra temaanalyser och tematiska kopplingar över epok- och genregränser
  • visa förmåga att i ord och skrift genomföra vetenskaplig argumentation samt
  • visa förmåga att urskilja, föreslå och bearbeta metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • reflektera kring genremönster och deras funktion i det kommunikativa sammanhanget,
  • reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till vetenskapligt sammanhang och egen erfarenhet samt
  • utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen.

Förväntade studieresultat för moment 4

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa grundläggande kunskap om epok- och genreaspekter på 1800-talets romankonst,
  • uppvisa grundläggande kunskap om litteraturhistorieskrivningens problem, dvs. hur man kan reflektera över och arbeta med ett epok- och genreperspektiv på skönlitteraturen samt
  • uppvisa grundläggande kunskap om metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att analysera och tolka texter i deras epok- och genresammanhang
  • visa förmåga att genomföra temaanalyser och genomföra tematiska kopplingar över epok- och genregränser
  • visa förmåga att i ord och skrift genomföra vetenskaplig argumentation samt
  • visa förmåga att urskilja, föreslå och bearbeta metoder för att arbeta med de litterära genrerna i den pedagogiska praktiken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • reflektera kring genremönster och deras funktion i det kommunikativa sammanhanget,
  • reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till vetenskapligt sammanhang och egen erfarenhet samt
  • utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen.

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp från Svenska I för ämneslärare eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, individuella övningar i grammatik och samtalsanalys, vetenskapligt och kreativt skrivande samt genom seminarier och praktiskt inriktade didaktiska övningar. Processorienterat arbetssätt tillämpas genomgående.

Examination

Moment 1 examineras genom skriftlig salstentamen. 
Moment 2 examineras genom två seminarier och en skriftlig inlämningsuppgift.
Moment 3 examineras i form av ett grupparbete som redovisas muntligt och skriftligt samt genom ett individuellt baserat temaarbete. 
Moment 4 examineras i seminarieform genom grupparbeten och diskussioner. I en hemtentamen genomförs en genreanalys utifrån några romaner.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
 
Vid omprov på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid uppsamlingsprov (andra omprovstillfället och alla därefter följande omprov) görs alla delar av examinationen på nytt.

Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

För betyget Väl godkänd ska den studerande uppvisa särskilt god förmåga att självständigt problematisera kursinnehållet.

För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på moment omfattande minst 22 hp.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov, s.k. uppsamlingprov, erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.

Anmälan till skriftliga prov och omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 30

    Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp)

    Ask Sofia
    Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
    ISBN: 978-91-44-05936-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 9-35 och 55-62.

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
    ISBN: 91-47-05232-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik.
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 75 s. :
    ISBN: 91-47-05280-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Övningsbok.

    Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
    Brodow Bengt, Nilsson Nils-Erik, Ullström Sten-Olof
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
    Omslag och förlagets beskrivning
    ISBN: 978-91-44-06179-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 11-27 och s. 135-162.

    Holmberg Per
    Att skriva förklarande text. Text som deltagande i praktiker och aktiviteter.
    Ingår i:
    Text, kontext och betydelse
    Huddinge : Södertörns högskola : 2013 : 126 s. : sid. 53-72 :
    Obligatorisk

    Hållsten Stina
    När vardagen blir vetenskap. Konkret och abstrakt i kriminologitexter. Att skriva förklarande text. Text som deltagande i praktiker och aktiviteter.
    Ingår i:
    Text, kontext och betydelse
    Huddinge : Södertörns högskola : 2013 : 126 s. : sid. 89-106 :
    Obligatorisk

    Källström Roger
    Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-44-05573-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 9, s. 195-209.

    Språkriktighetsboken
    2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
    ISBN: 978-91-1-304370-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Därutöver kan det tillkomma ett urval artiklar (max 50 sidor) som väljs av läraren.

    Referenslitteratur

    Svenska skrivregler
    3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-08460-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hultman Tor G.
    Svenska Akademiens språklära
    Norstedts : 2010 : 342 s. :
    ISBN: 91-1-302950-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Centrala styrdokument

    Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp)

    Ask Sofia
    Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
    ISBN: 978-91-44-05936-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 1-3 och 5 (s. 9-36 och 47-54).

    Axelsson Ulrika
    Talängslan : förstå, utmana och förändra
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 96 s. :
    ISBN: 978-91-44-06779-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språk i samspel : retorik för pedagoger
    Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
    1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
    ISBN: 9789163920882
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellspong Lennart
    Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
    3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 355 s. :
    ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 5 t.o.m 10, s.73-176

    Norrby Catrin
    Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
    3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 284 s. :
    ISBN: 9789144088884
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Urval enligt anvisning.

    Palmér Anne
    Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 191 s. :
    ISBN: 978-91-44-05470-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundgren Eva
    Sociolingvistik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
    ISBN: 91-47-05325-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Wirdenäs, Karolina; Samtal och samtalsforskning s. 199-235

    Andersson Lars-Gunnar
    Svenskans beskrivning : SvB.
    Lund : Lund University Press : 1999 : 461 s. :
    ISBN: 91-7966-591-8 ; 375:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Ohlsson, Maria (1999) Att konstruera kön. En studie av skolelever i enkönad och blandad grupp, (s. 326-335).

    Centrala styrdokument

    Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Exempel på provuppgifter och bedömda elevlösningar
    Uppsala universitet :
    Elektroniskt tillgänglig
    Obligatorisk

    Dessutom läroplaner och exempel på provuppgifter och bedömda elevuppgifter från Uppsala universitet.

    Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp)

    Att arbeta med skönlitteratur i skolan : praktik och teori
    Brodow Bengt, Rininsland Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-03812-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Elleström Lars
    Lyrikanalys : en introduktion
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 179 s. :
    ISBN: 91-44-00805-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Franzén Carin
    Jag gav honom inte min kärlek : om hövisk kärlek som kvinnlig strategi
    Stockholm : Ersatz : 2012 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-86437-43-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Romankonsten : essä
    Kundera Milan, Löfgren Mats
    Stockholm : Bonnier : 1988 : 157, [1] s. :
    ISBN: 91-0-047412-6 (inb.) ; 118:90
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Kåreland Lena
    Läsa bör man-? : den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 238 s. :
    ISBN: 978-91-47-09395-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Lundgren, Ulla & Kåreland, Lena; Del III. Blivande lärare tolkar skönlitterära texter, s. 168-220.

    Nordberg Michael
    Den dynamiska medeltiden
    3. uppl. : Stockholm : Rabén Prisma : 1996 : 429 s. :
    ISBN: 91-518-3183-X (inb.) ; 350:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturens historia i Sverige
    Olsson Bernt, Algulin Ingemar
    5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
    http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
    ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturens historia i världen
    Olsson Bernt, Algulin Ingemar
    Stockholm : Norstedt : 1990 : [2], 630 s. :
    ISBN: 91-1-883862-6 (inb.) ; 390:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Eller senare upplaga)

    Persson Magnus
    Varför läsa litteratur? : om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 300 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-44-04844-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Rosenqvist Claes
    Vägar in i dramatexten
    Stencil :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålles av läraren.

    Willman Dan-Ove
    Lyrikanalysens grunder
    Stencil :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålls av läraren.

    Ytterligare facklitteratur tillkommer enligt lärares anvisning.

    Skönlitteratur

    Litteraturens klassiker i urval och översättning.
    Breitholtz Lennart, Wikander Stig
    2. uppl. : Stockholm : AWE/Geber : 1981 : 276 s. :
    ISBN: 91-20-06796-8 (inb.) ; 46:50
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Eller senare upplaga) Följande delar: Medeltidens litteratur, del 1-2. Renässansens litteratur, del 1-2. Banden med texter från medeltiden och renässansen. Läses enligt lärarens anvisningar.

    Olsson Bernt,
    Svensk litteratur 1 : Från runorna till 1730
    Stockholm : Norstedt i samarbete med Svenska vitterhetssamf : 1993 : 463 s. :
    ISBN: 91-1-929202-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Eller senare utgåva. Läses enligt lärarens anvisningar.

    Ett pensum valt bland följande verk:

    Don Quijote av la Mancha
    Cervantes Saavedra Miguel de, Lidforss Edvard
    [Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : [8] s., s. 17-437, [1] s. :
    ISBN: 91-27-07813-2 ; 84:00
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Den gudomliga komedin
    Dante Alighieri , Björkeson Ingvar
    [Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 522, [1], 7, [1] s. :
    ISBN: 91-27-11468-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    En midsommarnattsdröm
    Shakespeare William, Eriksson Göran O.
    [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2003 : 116 s. :
    ISBN: 91-7324-969-6 : 54:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Centrala styrdokument

    Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp)

    Det dialogiska ordet
    Bachtin Michail, Öberg Johan
    2. uppl. : Gråbo : Anthropos : 1991 : [2], 291 s. :
    ISBN: 91-85722-09-X ; 190:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att arbeta med skönlitteratur i skolan : praktik och teori
    Brodow Bengt, Rininsland Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-03812-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Epikanalys : en introduktion
    Holmberg Claes-Göran, Ohlsson Anders
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 148 s. :
    ISBN: 91-44-00804-X ; 219:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att granska och diskutera : epikanalyser
    Jonsson Bibi, Sjöberg Birthe
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 160 s. :
    ISBN: 91-44-04402-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Läsa bör man-? : den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 238 s. :
    ISBN: 978-91-47-09395-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Lundgren, Ulla & Kåreland, Lena; Del III. Blivande lärare tolkar skönlitterära texter, s. 168-220.

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Litteraturens historia i Sverige
    Olsson Bernt, Algulin Ingemar
    5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
    http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
    ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturens historia i världen
    Olsson Bernt, Algulin Ingemar
    Stockholm : Norstedt : 1990 : [2], 630 s. :
    ISBN: 91-1-883862-6 (inb.) ; 390:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Eller senare upplaga)

    The rise of the novel : studies in Defoe, Richardson and Fielding
    Watt Ian, Carnochan W.B.
    2. American ed. : Berkeley : Univ. of Calif. Press : 2001, c1957 : 339 s. :
    ISBN: 0-520-23069-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Skönlitteratur

    Ett pensum valt bland följande verk:

    Almqvist Carl Jonas Love
    Drottningens juvelsmycke eller Azouras Lazuli Tintomara : berättelse om händelser näst före, under och efter konung Gustaf III:s mord : romaunt i tolv böcker
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2004 : 312, [1] s. :
    ISBN: 91-0-010459-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Almqvist Carl Jonas Love
    Det går an
    Pocketutg. : Värmdö : Klassikerförlaget Steniq : 2011 : 103 s. :
    ISBN: 978-91-88680-21-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stolthet och fördom
    Austen Jane, Sundström Gun-Britt
    Stockholm : Bonnier : 2011 : 473 s. :
    ISBN: 978-91-0-012578-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pappa Goriot
    Balzac Honoré de, Nordlund Gunilla
    3. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 1995 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-05577-9 ; 57:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Benedictsson Victoria
    Pengar
    [Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 211, [1] s. :
    ISBN: 978-91-27-08839-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Famillen H***
    Bremer Fredrika, Arping Åsa
    [Ny utg.] : Stockholm : Svenska vitterhetssamf. (SVS) : 2000 : xxvi, 242 s. :
    ISBN: 91-7230-094-9 (inb.) ; 292:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jane Eyre
    Brontë Charlotte, Sundström Gun-Britt
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier pocket : 2011 : 545 s. :
    ISBN: 978-91-7429-234-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lysande utsikter
    Dickens Charles, Werkmäster Johan
    Stockholm : LL-förlaget : 2011 : 205 s. :
    ISBN: 978-91-7053-357-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brott och straff
    Dostojevskij Fjodor, Björkegren Hans
    Stockholm : Bonnier : 2011 : 646 s. :
    ISBN: 978-91-7429-088-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flaubert Gustave
    Madame Bovary
    2. utg. : Stockholm : Natur och Kultur : 2006 : 329, [1] s. :
    ISBN: 91-27-11491-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den unge Werthers lidanden
    Goethe Johann Wolfgang von, Parland Ralf
    [Ny utg.] : Stockholm : Norstedt : 2011 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-1-303499-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anne på Grönkulla
    Montgomery L. M., Jensen Karin, Westman Christina
    [Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 342, [7] s. :
    ISBN: 91-29-65878-0 (inb.) : 143:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frankenstein eller den moderne Prometeus
    Shelley Mary Wollstonecraft, Winberg Måns
    Lund : Bakhåll : 2008 : 222 s. :
    ISBN: 978-91-7742-277-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dracula
    Stoker Bram, Hämäläinen Maila
    1. utg. : Umeå : h:ström-Text & kultur : 2008 : 575 s. :
    ISBN: 978-91-7327-018-2 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strindberg August
    Röda rummet
    [Ny utg.] : Nacka : Klassikerförl. STENIQ : 1997 : 271, [1] s. :
    ISBN: 91-88680-42-8 ; 41:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Centrala styrdokument

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 32

    Moment 1. Språkbeskrivning (10 hp)

    Ask Sofia
    Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
    ISBN: 978-91-44-05936-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 9-35 och 55-62.

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
    ISBN: 91-47-05232-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik.
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 75 s. :
    ISBN: 91-47-05280-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Övningsbok.

    Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
    Brodow Bengt, Nilsson Nils-Erik, Ullström Sten-Olof
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
    Omslag och förlagets beskrivning
    ISBN: 978-91-44-06179-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: S. 11-27 och s. 135-162.

    When Is a Verb? Using Functional Grammar to Teach Writing
    Fearn Leif, Farnan Nancy
    I: Journal of Basic Writing, vol. 26, nr. 1 : 2007 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 63-87.

    Källström Roger
    Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-44-05573-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 9, s. 195-209.

    Making meaning with grammar: A repertoire of possibilities
    Myhill Debra, Lines Helen, Watson Annabel
    English in Australia, vol. 47, nr. 3 : 2012 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 29-38.

    Myhill Debra
    Ways of Knowing: Writing with Grammar in Mind
    English Teaching: Practice and Critique, vol. 4, nr. 3 : 2005 :
    http://edlinked.soe.waikato.ac.nz/research/journal/view.php?article=true&id=267&p=1
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 77-96.

    Språkriktighetsboken
    2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
    ISBN: 978-91-1-304370-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Därutöver kan det tillkomma ett urval artiklar (max 50 sidor) som väljs av läraren.

    Referenslitteratur

    Svenska skrivregler
    3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-08460-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hultman Tor G.
    Svenska Akademiens språklära
    Norstedts : 2010 : 342 s. :
    ISBN: 91-1-302950-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Centrala styrdokument

    Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2. Samtal och talande i skolan (6 hp)

    Ask Sofia
    Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
    ISBN: 978-91-44-05936-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 1-3 och 5 (s. 9-36 och 47-54).

    Axelsson Ulrika
    Talängslan : förstå, utmana och förändra
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 96 s. :
    ISBN: 978-91-44-06779-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brumark Åsa
    Ombytta roller eller skoldemokratins dilemma
    Södertörns högskola : 2010 :
    http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:375627/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk

    Hellspong Lennart
    Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
    3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 355 s. :
    ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 5 t.o.m 10, s.73-176

    Norrby Catrin
    Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
    3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 284 s. :
    ISBN: 9789144088884
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Urval enligt anvisning.

    Palmér Anne
    Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 191 s. :
    ISBN: 978-91-44-05470-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundgren Eva
    Sociolingvistik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
    ISBN: 91-47-05325-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Wirdenäs, Karolina; Samtal och samtalsforskning s. 199-235

    Andersson Lars-Gunnar
    Svenskans beskrivning : SvB.
    Lund : Lund University Press : 1999 : 461 s. :
    ISBN: 91-7966-591-8 ; 375:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Ohlsson, Maria (1999) Att konstruera kön. En studie av skolelever i enkönad och blandad grupp, (s. 326-335).

    Tholander Michael
    Värdegrund, demokrati och inflytande ur ett elevperspektiv
    Utbildning & demokrati, vol. 14, nr. 3 : 2005 :
    Hämtas på
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 7-30.

    Centrala styrdokument

    Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Exempel på provuppgifter och bedömda elevlösningar
    Uppsala universitet :
    Elektroniskt tillgänglig
    Obligatorisk

    Dessutom läroplaner och exempel på provuppgifter och bedömda elevuppgifter från Uppsala universitet.

    Moment 3. Tema kärlek och arvet från medeltiden (6 hp)

    Att arbeta med skönlitteratur i skolan : praktik och teori
    Brodow Bengt, Rininsland Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-03812-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Elleström Lars
    Lyrikanalys : en introduktion
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 179 s. :
    ISBN: 91-44-00805-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Franzén Carin
    Jag gav honom inte min kärlek : om hövisk kärlek som kvinnlig strategi
    Stockholm : Ersatz : 2012 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-86437-43-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Romankonsten : essä
    Kundera Milan, Löfgren Mats
    Stockholm : Bonnier : 1988 : 157, [1] s. :
    ISBN: 91-0-047412-6 (inb.) ; 118:90
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Kåreland Lena
    Läsa bör man-? : den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 238 s. :
    ISBN: 978-91-47-09395-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Lundgren, Ulla & Kåreland, Lena; Del III. Blivande lärare tolkar skönlitterära texter, s. 168-220.

    Nordberg Michael
    Den dynamiska medeltiden
    3. uppl. : Stockholm : Rabén Prisma : 1996 : 429 s. :
    ISBN: 91-518-3183-X (inb.) ; 350:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturens historia i Sverige
    Olsson Bernt, Algulin Ingemar
    5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
    http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
    ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturens historia i världen
    Olsson Bernt, Algulin Ingemar
    Stockholm : Norstedt : 1990 : [2], 630 s. :
    ISBN: 91-1-883862-6 (inb.) ; 390:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Eller senare upplaga)

    Persson Magnus
    Varför läsa litteratur? : om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 300 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-44-04844-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Rosenqvist Claes
    Vägar in i dramatexten
    Stencil :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålles av läraren.

    Willman Dan-Ove
    Lyrikanalysens grunder
    Stencil :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålls av läraren.

    Ytterligare facklitteratur tillkommer enligt lärares anvisning.

    Skönlitteratur

    Litteraturens klassiker i urval och översättning.
    Breitholtz Lennart, Wikander Stig
    2. uppl. : Stockholm : AWE/Geber : 1981 : 276 s. :
    ISBN: 91-20-06796-8 (inb.) ; 46:50
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Eller senare upplaga) Följande delar: Medeltidens litteratur, del 1-2. Renässansens litteratur, del 1-2. Banden med texter från medeltiden och renässansen. Läses enligt lärarens anvisningar.

    Olsson Bernt,
    Svensk litteratur 1 : Från runorna till 1730
    Stockholm : Norstedt i samarbete med Svenska vitterhetssamf : 1993 : 463 s. :
    ISBN: 91-1-929202-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Eller senare utgåva. Läses enligt lärarens anvisningar.

    Ett pensum valt bland följande verk:

    Don Quijote av la Mancha
    Cervantes Saavedra Miguel de, Lidforss Edvard
    [Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : [8] s., s. 17-437, [1] s. :
    ISBN: 91-27-07813-2 ; 84:00
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Den gudomliga komedin
    Dante Alighieri , Björkeson Ingvar
    [Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 522, [1], 7, [1] s. :
    ISBN: 91-27-11468-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    En midsommarnattsdröm
    Shakespeare William, Eriksson Göran O.
    [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2003 : 116 s. :
    ISBN: 91-7324-969-6 : 54:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Centrala styrdokument

    Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4. Romanens genrer: Exemplet 1800-talet (8 hp)

    Det dialogiska ordet
    Bachtin Michail, Öberg Johan
    2. uppl. : Gråbo : Anthropos : 1991 : [2], 291 s. :
    ISBN: 91-85722-09-X ; 190:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att arbeta med skönlitteratur i skolan : praktik och teori
    Brodow Bengt, Rininsland Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-03812-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Epikanalys : en introduktion
    Holmberg Claes-Göran, Ohlsson Anders
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 148 s. :
    ISBN: 91-44-00804-X ; 219:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att granska och diskutera : epikanalyser
    Jonsson Bibi, Sjöberg Birthe
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 160 s. :
    ISBN: 91-44-04402-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Läsa bör man-? : den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 238 s. :
    ISBN: 978-91-47-09395-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Lundgren, Ulla & Kåreland, Lena; Del III. Blivande lärare tolkar skönlitterära texter, s. 168-220.

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Litteraturens historia i Sverige
    Olsson Bernt, Algulin Ingemar
    5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
    http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
    ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturens historia i världen
    Olsson Bernt, Algulin Ingemar
    Stockholm : Norstedt : 1990 : [2], 630 s. :
    ISBN: 91-1-883862-6 (inb.) ; 390:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Eller senare upplaga)

    The rise of the novel : studies in Defoe, Richardson and Fielding
    Watt Ian, Carnochan W.B.
    2. American ed. : Berkeley : Univ. of Calif. Press : 2001, c1957 : 339 s. :
    ISBN: 0-520-23069-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läses enligt lärarens anvisningar.

    Skönlitteratur

    Ett pensum valt bland följande verk:

    Almqvist Carl Jonas Love
    Drottningens juvelsmycke eller Azouras Lazuli Tintomara : berättelse om händelser näst före, under och efter konung Gustaf III:s mord : romaunt i tolv böcker
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2004 : 312, [1] s. :
    ISBN: 91-0-010459-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Almqvist Carl Jonas Love
    Det går an
    Pocketutg. : Värmdö : Klassikerförlaget Steniq : 2011 : 103 s. :
    ISBN: 978-91-88680-21-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stolthet och fördom
    Austen Jane, Sundström Gun-Britt
    Stockholm : Bonnier : 2011 : 473 s. :
    ISBN: 978-91-0-012578-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pappa Goriot
    Balzac Honoré de, Nordlund Gunilla
    3. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 1995 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-05577-9 ; 57:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Benedictsson Victoria
    Pengar
    [Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 211, [1] s. :
    ISBN: 978-91-27-08839-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Famillen H***
    Bremer Fredrika, Arping Åsa
    [Ny utg.] : Stockholm : Svenska vitterhetssamf. (SVS) : 2000 : xxvi, 242 s. :
    ISBN: 91-7230-094-9 (inb.) ; 292:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jane Eyre
    Brontë Charlotte, Sundström Gun-Britt
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier pocket : 2011 : 545 s. :
    ISBN: 978-91-7429-234-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lysande utsikter
    Dickens Charles, Werkmäster Johan
    Stockholm : LL-förlaget : 2011 : 205 s. :
    ISBN: 978-91-7053-357-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brott och straff
    Dostojevskij Fjodor, Björkegren Hans
    Stockholm : Bonnier : 2011 : 646 s. :
    ISBN: 978-91-7429-088-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flaubert Gustave
    Madame Bovary
    2. utg. : Stockholm : Natur och Kultur : 2006 : 329, [1] s. :
    ISBN: 91-27-11491-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den unge Werthers lidanden
    Goethe Johann Wolfgang von, Parland Ralf
    [Ny utg.] : Stockholm : Norstedt : 2011 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-1-303499-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anne på Grönkulla
    Montgomery L. M., Jensen Karin, Westman Christina
    [Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 342, [7] s. :
    ISBN: 91-29-65878-0 (inb.) : 143:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frankenstein eller den moderne Prometeus
    Shelley Mary Wollstonecraft, Winberg Måns
    Lund : Bakhåll : 2008 : 222 s. :
    ISBN: 978-91-7742-277-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dracula
    Stoker Bram, Hämäläinen Maila
    1. utg. : Umeå : h:ström-Text & kultur : 2008 : 575 s. :
    ISBN: 978-91-7327-018-2 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strindberg August
    Röda rummet
    [Ny utg.] : Nacka : Klassikerförl. STENIQ : 1997 : 271, [1] s. :
    ISBN: 91-88680-42-8 ; 41:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Centrala styrdokument

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst