Svenska för tidigare år, kurs 2 (22,5 -30 hp), 7,5 hp
Engelskt namn: Swedish for the Early School Years, Course 2
Denna kursplan gäller: 2013-09-09
och tillsvidare
Kurskod: 6SV037
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-10-14
Innehåll
Kursens centrala innehåll utgörs av forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap inom området språk-, läs- och skrivutveckling. Kursen behandlar temainriktade arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. Studenterna planerar, skriver, diskuterar och utvärderar egna arbeten där de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper studenterna tidigare förvärvat tillämpas och fördjupas. Arbetena ska grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och ha fokus på läs- och skrivutveckling där skönlitteratur, faktalitteratur och processinriktat skrivande ska utgöra basen för arbetet. Den studerandes eget skrivande och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt behandlas. Utvecklingsarbetet modifieras senare efter situation och sammanhang och genomförs i praktiken under verksamhetsförlagd utbildning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
beskriva skrivprocessens olika delar
tillämpa teorier om läsning och litteratur i ett pedagogiskt arbete
beskriva vad som utmärker ett språkutvecklande, temainriktat arbetssätt.
Färdighet och förmåga
planera, skriva och presentera ett eget utvecklingsarbete
använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera ett innehåll med fokus på språk och text
planera och motivera läs- och skrivpedagogiska aktiviteter
anpassa planerad undervisning till elevers olika förutsättningar
redovisa ett projektarbete skriftligt med vetenskaplig karaktär och med utvecklad formaliahantering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras kunskaper och erfarenheter.
analysera och reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen
värdera och diskutera litteraturens betydelse för språkutveckling
utvärdera och konstruktivt granska sitt eget och andras utvecklingsarbeten.
Behörighetskrav
Univ: Läs- och skrivinlärning 2 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Kursen bedrivs på halvfart, distans med två obligatoriska träffar à 1 dag. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska
Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument
Examination
De förväntade studieresultaten examineras formativt genom processeminarier, samt summativt genom bedömning av muntlig och skriftlig redovisning av ett utvecklingsarbete. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 34
Kurslitteratur
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv Bjar Louise, Frylmark Astrid 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. : ISBN: 978-91-44-04874-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Storylineboken : handbok för lärare Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. : ISBN: 91-88298-67-1 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: ca 100 s.
Teaching, challenges and dilemmas Groundwater-Smith Susan, Ewing Robyn, Le Cornu Rosie Nelson Australia PTY Limited : Obligatorisk Läsanvisning: S. 185-197, distribueras vid kursstart
Nilsson Jan Tematisk undervisning 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. : ISBN: 978-91-44-04727-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: 220 s.
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. : ISBN: 978-91-47-09379-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst