Engelskt namn: Swedish as a second language for Upper Secondary School Levels, Course 3
Denna kursplan gäller: 2015-01-05 till 2018-01-07 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-01-08
Kursplan för kurser med start innan 2018-01-07
Kurskod: 6SV041
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-12
I kursen behandlas rasism och diskriminering inom utbildningsväsendet. Vidare fördjupas studierna av det svenska språkets struktur ur ett kontrastivt och universellt perspektiv. Studenterna genomför en studie inom ämnesområdet, som redovisas i en vetenskaplig uppsats. Alla moment har ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv.
Moment 1. Diskriminerande strukturer inom samhället och utbildningsväsendet (7,5 hp)
(Discriminating Structures in Society and the Education System, 7,5 credits)
Momentet behandlar rasism och strukturell diskriminering inom samhälle och utbildningsväsen i ett historiskt och nutida perspektiv. Internationella utblickar görs. Vidare studeras forskning och rapporter om hur skolan kan arbeta mot rasism och diskriminering. Styrdokumenten studeras också utifrån dessa perspektiv.
Moment 2. Svensk grammatik och fonetik i ett inlärarperspektiv (7,5 hp)
(Swedish Grammar and Phonetics in a Learners Perspective, 7,5 credits)
Momentet behandlar svenskans grammatiska och fonologiska struktur ur ett fördjupat perspektiv. Speciellt diskuteras aspekter som orsakar inlärare stora problem vad gäller såväl inlärning som muntlig och skriftlig kommunikation. Studenterna övar sin förmåga att analysera muntligt och skriftligt språkmaterial.
Moment 3. Specialarbete (15 hp)
(Degree Project, 15 credits)
I momentet diskuteras olika perspektiv på teori och metod med inriktning mot svenska som andraspråk. Vidare planerar och genomför de studerande en självständig undersökning utifrån en frågeställning inom ämnesområdet samt presenterar studien i en vetenskaplig uppsats.
Moment 1. Diskriminerande strukturer inom samhället och utbildningsväsendet (7,5 hp)
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2. Svensk grammatik och fonetik i ett inlärarperspektiv (7,5 hp)
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3. Specialarbete (15 hp)
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 22,5 hp från SSA II för ämneslärare (6SV040) eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar, gruppövningar, projektarbeten samt fältstudier. Kursuppläggningen ska återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.
Examination moment 1. Diskriminerande strukturer inom samhället utbildningsväsendet.
Examination moment 2. Svenskans grammatik och fonetik i ett inlärarperspektiv.
Examination moment 3. Specialarbete.
Moment 3 är uppdelat i provtillfällena a och b.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För betyget väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 20,5. På moment 3a ges endast betygen G eller U. Godkänt betyg på moment 3a krävs för att få examineras på moment 3b.
Anmälan till skriftliga prov och skriftliga omprov är obligatorisk. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingstentamen.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier. Inlämningsuppgifter ska lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Catomeris Christian
Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna
Stockholm : Ordfront : 2004 : 319, [1] s., [16] pl.-s. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-7324-996-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bortom Vi och Dom. Teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering
de los Reyes Paulina, Masoud Kamali (red.)
Stockholm: SOU 2005:41 : 2005 :
Hämtas på
Läsanvisning: Essed, Philomena; Vardagsrasism, s. 71-94.
Kamali, Masoud; Ett europeiskt dilemma. Strukturell/institutionell diskriminering, s. 29-69.
Överallt och ingenstans - mångkulturella och antirasistiska frågor i svensk skola.
Hällgren Camilla, Granstedt Lena, Weiner Gaby
Myndigheten för skolutveckling, Forskning i fokus nr 32 : 2006 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 57-67.
Främlingsfienden inom oss. Betänkande av Utredningen om ett effektivare arbete mot främlingsfientlighet
Stockholm: SOU 2012:74. : 2012 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: Jämte, Jan; Bilaga 3, Antirasism i skolan, s. 7-143.
Om ras och vithet i det samtida Sverige
Hübinette Tobias, Hörnfeldt Helena, Farahani Fataneh, León Rosales René
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2012 ([Sverige] : 238 s. :
ISBN: 9789186429201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Pripp, Oscar & Öhlander, Magnus; Att uppfatta rasism i Sverige. Om glassreklam och normstrider, s. 85-114.
En roman, som väljs i samband med kursstarten. Ett urval av didaktisk litteratur. Artiklar kan tillkomma (högst 100 s.)
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Abrahamsson, N; Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk, s. 85-120. Ekberg, L; Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå, s. 259-280. Håkansson, G; Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärningsspråk, s. 151-168. Philipsson, A; Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv, s. 121-150. Prentice, J & Sköldberg, E; Flerordsenheter - ur ett andraspråksperspektiv, s. 197-220.
Strange Winifred
Speech perception and linguistic experience : issues in cross-language research
Baltimore : York Press : 1995 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: Bohn, Ocke-Schwen; Cross-language Speech Perception in Adults: First Language Transfer doesn't Tell it All, s. 273-304.
Flege, James; Second language speech learning: Theory, findings and problems, s. 233-277.
Strange, Winifred; Cross Language Studies of Speech Perception - A Historical Review, s. 3-45.
Garlén Claes
Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1988 : 232, [1] s. :
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Why is Pronunciation So Difficult to Learn?
Gilakjani Abbas Pourhossein, Ahmadi Mohammad Reza
English Language Teaching. Vol. 4, No. 3 : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk
Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review
Piske Thorsten, MacKay Ian R. A., Flege James
Journal of Phonetics, 29 : 2001 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S.191-215.
Riad Tomas
Svenskt fonologikompendium
Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Obligatorisk
Inledning till grammatiken
Teleman Ulf, Andersson Erik, Hellberg Staffan
[Ny utg.] : Stockholm : Svenska akademien : 2010 : 86 s. :
ISBN: 978-91-1-302865-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska akademiens grammatik.
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa, Svenska akademien
1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 1999 : 4 vol. ; 25 cm :
ISBN: 91-7227-126-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt anvisningar.
Thorén Bosse
Utvärdering av två system för att markera fonologisk längd i text
, :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen.
Endera av nedanstående:
Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
ISBN: 978-91-7382-852-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren.