Engelskt namn: Swedish as a Second Language C, Discriminating Structures and Literature
Denna kursplan gäller: 2018-12-31 och tillsvidare
Kurskod: 6SV066
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-12-19
Kursen utgör en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper i ämnet svenska som andraspråk. Här behandlas teoretiska perspektiv på rasism och diskriminering i förhållande till skola och utbildning samt ett litteraturdidaktiskt perspektiv på andraspråksutveckling. Kursen avslutas med ett självständigt arbete omfattande 15 hp.
Moment 1. Diskriminerande strukturer i samhälle och utbildning (7,5 hp)
Momentet behandlar diskurser om rasism och strukturell diskriminering i samhälle och utbildningsväsende i såväl ett nutida som ett historiskt perspektiv. Utifrån kritisk litteracitet behandlas hur dessa diskurser påverkar såväl andraspråksinlärning som identitetsförhandlingar på individ- och gruppnivå. Med utgångspunkt i styrdokument studeras hur lärare i svenska som andraspråk kan motverka rasism och diskriminering i skolan.
Moment 2 Skönlitteratur i andraspråksundervisning (7,5 hp)
Momentet behandlar olika teoretiska och didaktiska perspektiv på läsning av skönlitteratur inom andraspråksundervisning, exempelvis genrepedagogik, erfarenhetspedagogik och läsförståelsedidaktik. Kursen ger övning i att identifiera språkliga och innehållsmässiga utmaningar i skönlitterära texter samt att motivera didaktiska val och tillämpa didaktiska metoder. Vidare behandlas individuella och kontextuella faktorer av betydelse för läsning av skönlitteratur.
Moment 1. Diskriminerande strukturer i samhälle och utbildning (7,5 hp)
Discriminatory structures in society and education (7,5 credits)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2. Skönlitteratur i andraspråksundervisning (7,5 hp)
Fiction in second language teaching (7,5 credits)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 22,5 hp i intervallet 31-60 hp i svenska som andraspråk, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Närvaro är obligatorisk vid examinerande seminarier.
Moment 1
Moment 1 examineras genom bedömning av en individuell presentation och aktivt deltagande i ett heldagsseminarium där kurslitteraturens centrala delar diskuteras och granskas kritiskt.
Moment 2
Examinationen sker genom fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänt betyg på moduler som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.
För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moduler omfattande lägst 7,5 hp.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Catomeris Christian
Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna
Stockholm : Ordfront : 2004 : 319, [1] s., [16] pl.-s. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-7324-996-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
ISBN: 91-38-22353-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Essed, Philomena; Vardagsrasism, s. 71-94. Kamali, Masoud; Ett europeiskt dilemma. Strukturell/institutionell diskriminering, s. 29-69.
Överallt och ingenstans - mångkulturella och antirasistiska frågor i svensk skola
Hällgren Camilla, Granstedt Lena, Weiner Gaby
Myndigheten för skolutveckling, Forskning i fokus nr 32 : 2006 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 57-67
Främlingsfienden inom oss. Betänkande av Utredningen om ett effektivare arbete mot främlingsfientlighet
Stockholm: SOU 2012:74. : 2012 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: Jämte, Jan; Bilaga 3, Antirasism i skolan. S. 7-143.
Om ras och vithet i det samtida Sverige
Hübinette Tobias, Hörnfeldt Helena, Farahani Fataneh, León Rosales René
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2012 ([Sverige] : 238 s. :
ISBN: 9789186429201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Pripp, Oscar & Öhlander, Magnus; Att uppfatta rasism i Sverige. Om glassreklam och normstrider, s. 85-114
Att motverka rasism i förskolan och skolan
Arneback Emma, Jämte Jan
Första upplagan : Stockholm : Natur & Kultur : [2017] : 255 sidor :
ISBN: 9789127819894
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Studier om rasism : tvärvetenskapliga perspektiv på ras, vithet och diskriminering
Hübinette Tobias, Wasniowski Andréaz
Malmö : Arx förlag : [2018] : 306 sidor :
ISBN: 9789187043918
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välj ett kapitel.
En roman, som väljs i samband med kursstarten. Ett urval av didaktisk litteratur. Artiklar kan tillkomma (högst 100 s.)
Litteraturundervisning och interkulturella möten
Bergman Lotta, Bringéus Eva, Economou Catarina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 123 sidor :
ISBN: 9789144114842
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Damber Ulla
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN: 9789173934558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Economou Catarina
Reading fiction in a second language classroom
Education Enquiry. Volume 6 : 2015 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
Obligatorisk
Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Landmark Dan, Wiklund Ingrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
ISBN: 9789144060255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
Löthagen Annika, Staaf Jessica
Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7382-847-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
Andersson Maria, Druker Elina
Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
ISBN: 9789144111810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Serafini Frank
Expanding the four resources model : Reading visual and multi-modal texts
Ingår i:
Pedagogies.
Mahwah : Lawrence Erlbaum : 2006- : 7 : sid. 150-164 :
http://frankserafini.com/publications/serafini-four-resources.pdf
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.
Artiklar (högst 100 s), skönlitteratur och Skolverkets material tillkommer.
Catomeris Christian
Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna
Stockholm : Ordfront : 2004 : 319, [1] s., [16] pl.-s. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-7324-996-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
ISBN: 91-38-22353-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Essed, Philomena; Vardagsrasism, s. 71-94. Kamali, Masoud; Ett europeiskt dilemma. Strukturell/institutionell diskriminering, s. 29-69.
Överallt och ingenstans - mångkulturella och antirasistiska frågor i svensk skola
Hällgren Camilla, Granstedt Lena, Weiner Gaby
Myndigheten för skolutveckling, Forskning i fokus nr 32 : 2006 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 57-67
Främlingsfienden inom oss. Betänkande av Utredningen om ett effektivare arbete mot främlingsfientlighet
Stockholm: SOU 2012:74. : 2012 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: Jämte, Jan; Bilaga 3, Antirasism i skolan. S. 7-143.
Om ras och vithet i det samtida Sverige
Hübinette Tobias, Hörnfeldt Helena, Farahani Fataneh, León Rosales René
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2012 ([Sverige] : 238 s. :
ISBN: 9789186429201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Pripp, Oscar & Öhlander, Magnus; Att uppfatta rasism i Sverige. Om glassreklam och normstrider, s. 85-114
Att motverka rasism i förskolan och skolan
Arneback Emma, Jämte Jan
Första upplagan : Stockholm : Natur & Kultur : [2017] : 255 sidor :
ISBN: 9789127819894
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Studier om rasism : tvärvetenskapliga perspektiv på ras, vithet och diskriminering
Hübinette Tobias, Wasniowski Andréaz
Malmö : Arx förlag : [2018] : 306 sidor :
ISBN: 9789187043918
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välj ett kapitel.
En roman, som väljs i samband med kursstarten. Ett urval av didaktisk litteratur. Artiklar kan tillkomma (högst 100 s.)
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
Andersson Maria, Druker Elina
Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
ISBN: 9789144111810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk
Damber Ulla
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN: 9789173934558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Economou Catarina
Reading fiction in a second language classroom
Education Enquiry. Volume 6 : 2015 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
Obligatorisk
Further Notes on the Four Resources Model
Freebody P, Luke A
Semantic Scholar : 1999 :
https://pdfs.semanticscholar.org/a916/0ce3d5e75744de3d0ddacfaf6861fe928b9e.pdf?_ga=2.156884219.1539555764.1580119339-636717645.1549458220
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Landmark Dan, Wiklund Ingrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
ISBN: 9789144060255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
Löthagen Annika, Staaf Jessica
Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7382-847-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar (högst 100 s) Skönlitteratur och Skolverkets material kan tillkomma.