Engelskt namn: Applied Career Counselling in Postcompulsory Schools II
Denna kursplan gäller: 2008-01-21
och tillsvidare
Kurskod: 6SY004
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-14
Innehåll
Praktik sker inom de frivilliga skolformerna (kommunala och fristående gymnasiala utbildningar, vuxenutbildningar och vägledningscentra). I kursen ingår att träna på aktiviteter som rör planering, genomförande och utvärdering av den studie- och yrkesvägledande verksamheten med särskild tonvikt på personlig studie- och yrkesvägledning och information. Härvidlag bör de krav som ställs på studie- och yrkesvägledning av människor i behov av särskilt stöd uppmärksammas. I kursen ingår även fördjupad reflektion, analys och ställningstaganden om den professionella studie- och yrkesvägledarrollen
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för och diskutera egna och andras erfarenheter av praktiken.
- beskriva den studie- och yrkesvägledande verksamheten på praktikplatsen och analysera den med stöd av styrdokument.
- redogöra för praktikplatsens arbete med människor i svårigheter samt analysera och värdera detta arbete med stöd av styrdokument
- presentera en personlig deklaration om hur han/hon utifrån mål, innehåll och etiska överväganden vill arbeta som professionell studie- och yrkesvägledare.
- tillämpa metoder och färdigheter i vägledningsprocessen i sin helhet
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och analysera informationer/lektioner samt att kunna anpassa dessa till olika målgrupper
Behörighetskrav
Univ: Studie- och yrkesvägledningens praktik I, 15 hp, Utbildningsväsendet i Sverige och andra länder, 7,5 hp, Studie- och yrkesval och karriärutveckling II, 7,5 hp, och Teorier, modeller och metoder för vägledning II, 7,5 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, handledning på praktikplats och seminarier. I kursen ingår obligatoriska inslag: förberedelser av praktiken, minst 280 klocktimmars närvaro på praktikplatsen, självständiga uppgifter under handledning samt skriftlig och muntlig redovisning och examination av dessa efter praktiken. Utvärdering sker efter slutförd kurs. För studieformen distans krävs tillgång till dator med Internetanslutning.
Examination
Examinationen sker i form av skriftliga rapporter och seminarier. Studie- och yrkesvägledningssamtal och lektioner/informationer examineras i samband med lärares praktikbesök. Individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G), underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) och underkänd (U).
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera företeelser som beskrivs i muntliga och skriftliga redovisningar, samt den studerandes förmåga att tillämpa färdigheter i personlig studie- och yrkesvägledning och information. Vidare läggs vikt vid den studerandes förmåga att distansera sig och inta ett kritiskt förhållningssätt
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Referenslitteratur
Att leda grupper. En vägledande modell Amundson N, Borgen W Arbetsmarknadsstyrelsen : 1993 :
Amundson Norman E. Aktivt engagemang : att berika vägledningsprocessen Stockholm : Trinom : 2000 : 227 s. : ISBN: 91-88346-24-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Brown Daune; and Associates Career Choice and Development San Francisco: Jossey-Bass : 2004 :
Cochran L Career Counselling California: SAGE Publications : 1997 :
Egan Gerald The Skilled Helper: a problem management to helping. Brooks/Cole Publishing Company : 2006 :
Group counselling, strategies & skills Jacobs E, Harvill R, Masson R USA: Brooks/Cole Publishing Company : 1998 :
Undervisning i teori och praktik. Kompendium Lindström G, Pennlert L-Å 2002 :
Olsson Inga Utveckling i grupp : teori, modell, övningar Stockholm : Trinom : 2000 : 115 s. : ISBN: 91-88346-25-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Peavy Vance R Konstruktivistisk vägledning, teori och metod Stockholm : Trinom Förlag : 1998 : ISBN: 91-88346-19-19-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt
Läroplaner och styrdokument för praktikplatsens verksamhet