Engelskt namn: Applied Career Counselling in Compulsory Schools
Denna kursplan gäller: 2007-12-03
och tillsvidare
Kurskod: 6SY011
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-14
Innehåll
Praktiken sker inom det obligatoriska skolväsendet, d v s grundskolan. Den studerande får i praktiskt arbete pröva, utveckla och befästa sina kunskaper och färdigheter avseende studie- och yrkesvägledarens arbete samt frågor som rör skolans styrning. Kursen är indelad i två moment, med 7,5 poäng vardera. I moment 1 ligger fokus på personlig studie- och yrkesvägledning med grundskoleelever och hur praktikskolan arbetar med ungdomar i svårigheter. I moment 2 ingår informationer/lektioner med elever och studie- och yrkesvägledares arbete med elever utifrån köns- och etnicitetsperspektiv. Dessutom studeras praktikskolans jämställdhetsarbete.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Studie- och yrkesvägledningens praktik I, moment 1 :
Applied career counselling in compulsory schools I, part 1
- granska praktikskolans arbete med ungdomar i svårigheter med stöd av skolans styrdokument
- planera, genomföra, utvärdera och analysera studie- och yrkesvägledningssamtal med grundskoleelever
Studie- och yrkesvägledningens praktik I, moment 2:
Applied career counselling in compulsory schools I, part 2
- kunna redogöra för och diskutera sina erfarenheter av praktiken utifrån givna
teman
- beskriva studie- och yrkesvägledarens arbete utifrån köns- och etnicitets-
perspektiv samt analysera detta med stöd av styrdokument och litteratur
- planera, genomföra, utvärdera och analysera informationer/lektioner med grundskoleelever med stöd av litteratur
Behörighetskrav
Univ: Information och undervisning, 7,5 hp och Teorier, modeller och metoder för vägledning I, 7,5 hp, eller motsvarande. Dessutom ska den studerande ha deltagit i examinationer för kursen Utbildningsväsendet i Sverige och andra länder, 7,5 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, handledning på praktikplats inom det obligatoriska skolväsendet, regelbunden kommunikation med lärare och en grupp studerande via Internet samt seminarier. I kursen ingår som obligatoriska inslag: förberedelser av praktiken, närvaro på praktikplats minst 240 klocktimmar, självständiga uppgifter under praktiken samt redovisning och examination av dessa efter praktiken. Utvärdering sker efter slutförd kurs. För studieformen distans krävs tillgång till dator med Internetanslutning.
Examination
Examination i moment 1 sker i form av skriftlig rapport och inspelning och analys av ett autentiskt vägledningsfall, och i moment 2 av muntliga och skriftliga redovisningar av praktikuppgifter. Individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) och underkänd (U).
Betyg för kursen i sin helhet utgör en sammanfattande bedömning av moment 1 och moment 2, och sätts först när båda momenten är betygsatta. Hel kurs betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera företeelser som beskrivs i muntliga och skriftliga redovisningar, samt den studerandes förmåga att tillämpa färdigheter i personlig studie- och yrkesvägledning.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 49
Kurslitteratur
Moment 1
Kurslitteratur Moment 1
Ahmadi Nader Ungdom, kulturmöten, identitet 2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber i samarbete med Statens institutionsstyr. (SIS) : 2003 : 229 s. : ISBN: 91-47-05166-3 (korr.) Se Umeå UB:s söktjänst
SOU 2006:40 Utbildningsdilemma kap 8
Kurslitteratur Moment 2
Kompendier och aktuella styrdokument tillkommer
Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan. Öhrn Elisabet, Skolverket 101 s. : ISBN: 91-89314-73-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Egan Gerald The Skilled Helper: a problem management to helping. Brooks/Cole Publishing Company : 2006 :
Engquist Anders Om konsten att samtala : en bok för människor i kontaktyrken. 3., [omarb.]uppl. : Stockholm : Rabén Prisma : 1997 : 260, [1]s. : ISBN: 91-518-2805-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap. Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. : ISBN: 91-44-00235-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium Lindström G, Pennlert L-Å Fundo förlag : 2006 :
Utbildningsdepartementet Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (lpo 94) Stockholm : Fritzes : 1998 :