Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-05-07
Innehåll
I kursen studeras och tillämpas, teorier, modeller och metoder relaterade till grupper, grupprocesser och ledarskap. Planering för vägledning i grupp samt dess funktion och organisation utgör viktiga delar i kursen. Därutöver behandlas konfliktsituationer samt strategier för konflikthantering .
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- beskriva och problematisera grupprocesser
- analysera individ, grupputveckling och ledarskap med stöd av centrala teoretiska begrepp
- redogöra för och reflektera över gruppledarens förhållningssätt och färdigheter samt deras betydelse för grupprocesser
- analysera konfliktsituationer samt reflektera över möjliga strategier för hantering av konflikter
- planera för gruppvägledning utifrån ovanstående punkter
Behörighetskrav
Godkänt resultat i kursen Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20hp
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga och muntliga redovisningar. Individuella skriftliga uppgifter betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) underkänd (U).
Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare två provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för Lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 34
Group Counselling, Strategies and Skills Jacobs E E, Harvill R L Brooks/Cole Publ Co : 2006 :
Nemert Elisabet Öppna för samtal : en arbetsmodell i klassrummet. 1. uppl. : Stockholm : Liber : 1997 : 175 s. : ill. ; 23 cm : ISBN: 91-47-04827-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Sonstegard M A A rationale for group counselling. Journal of individual psychology. 54(2) 1998 :
Svedberg Lars Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap 4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. : ISBN: 978-91-44-01983-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt
Artiklar om gruppvägledning och konflikthantering tillkommer
Referenslitteratur
Employment groups: The counselling connection. Amundson N, Borgen W, Westwood M, Pollard D Canada : Lugus production LTD : 1989 :
Gladding Samuel T. Group work : a counseling specialty 4. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall Merrill : cop. 2003 : xxi, 537 s. : ISBN: 0-13-061305-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Grupper och gruppforskning Granström Kjell, Jern Stefan, Näslund Johan, Stiwne Dan Linköping : FOG : 1998 : v, 157 s. :
Olsson Eric På spaning efter gruppens själ : gruppen i teori och praktik Lund : Studentlitteratur : 1998 : 276 s. : ISBN: 91-44-00422-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Schultz W A Three Dimensional Theory of Interpersonal Behaviour, Will Schutz Associates Inc USA