Engelskt namn: Theories and Methods in Career Counselling
Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2011-09-04 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2011-09-05
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-09-04
Kurskod: 6SY022
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultet, 2009-06-18
Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-06-18
I kursen ingår fördjupade studier av teorier om och perspektiv på människors livslånga karriärutveckling samt fördjupade studier av modeller och metoder för karriärvägledning. Vidare ingår en fördjupning av vanligt förekommande forsknings¬metodiska och vetenskapsteoretiska angreppssätt som en del av förberedelsen för examensarbetet.
Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: - kommunicera företeelser inom karriärutvecklingens och karriärvägledningens kunskapsfält med stöd av teoretiska begrepp. - kritiskt granska vetenskapliga arbeten inom området. - tillämpa olika vägledningsfärdigheter i en vägledningsprocess samt analysera och kritiskt granska denna ur olika teoretiska perspektiv. - tillämpa ett etiskt förhållningssätt och kritiskt granska sin egen roll i en vägledningsprocess. - använda olika verktyg för litteratur- och informationssökning. - använda och problematisera olika datainsamlingsmetoder - diskutera vetenskapsteoretiska förhållningssätt i relation till eget valt problemområde för examensarbete - upprätta en forskningsplan för examensarbetet i vilken ett forskningsproblem med relevans för studie- och yrkesvägledning formuleras samt där valda datainsamlingsmetoder beskrivs och motiveras.
Godkända resultat på följande kurser inom studie- och yrkesvägledarprogrammet: Studie- och yrkesvägledningens grunder, Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik och Teorier om studie- och yrkesval samt karriärutveckling. Alternativt fordras godkända resultat på följande kurser inom överbryggande termin inför studie- och yrkesvägledarprogrammet: Introduktion till studievägledning 10 hp, Samhällsvetenskap 10hp och Vägledning samt stödinsatser 10hp.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborativ färdighetsträning och fältstudier. Gruppövningar, laborativ färdighetsträning, seminarier och fältstudier är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs. För studieformen distans krävs tillgång till dator med internetanslutning.
Examinationen sker i form av seminarier och skriftliga rapporter. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Övriga uppgifter betygsätts enligt betygsskalan godkänd (G) och underkänd (U). Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes vägledningsfärdigheter samt förmåga att kunna använda olika teoretiska begrepp vid analys av olika aspekter av människors karriärutveckling. Vidare bedöms den studerandes förmåga att självständigt kunna tillämpa och kritiskt granska olika datainsamlingsmetoder och vetenskapliga arbeten. En väl dokumenterad forskningsplan för examensarbetet utgör också underlag för betyget Väl godkänd. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA
Aktuella veenskapliga artiklar och kompendier (cirka 300 sidor)
Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Brott Pamelia
A Counstructivist Look at Life Roles. The Career Development Quarterly Vol 54, No 2
2005 :
Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling. Journal of Career Development. Vol 30, No 3
2004 :
Brown Duane and associates
Career Choice and Development
San Francisco : 2002 :
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Peavy Vance R
Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
Stockholm : Trinom Förlag : 1998 :
ISBN: 91-88346-19-19-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Peavy V
Övningshäfte i konstruktivistisk vägledning
Stockholm : Trinom Förlag : 2000 :
Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
7. ed. : Pacific Grove, Cal. : Brooks/Cole : Grove, Cal. : b Brooks/Cole, c 2002 : xii, valda delar :
ISBN: 0-534-50902-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Se Umeå UB:s söktjänst