"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Karriärteori och vägledning, 12,5 hp

Engelskt namn: Career Theory and Career Counselling

Denna kursplan gäller: 2017-09-11 till 2018-08-12 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SY030

Högskolepoäng: 12,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29

Reviderad av: Prefekten, 2017-09-13

Innehåll

Moment 1
Forskningsmetodik, 4,5 hp

Research Methodology

I momentet ingår forskningsmetodik med betoning på enkätkonstruktion, forskningsintervju, fallstudiemetodik, samt upprättande av en forskningsplan inför kommande examensarbete. Momentet utgör en fortsättning på kursen Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning samt moment 2 i kursen Perspektiv på karriärutveckling och utgör en grund för nedanstående moment samt kommande examensarbete.

Moment 2
Karriärteori och dess tillämpning, 8 hp

Practise of Career Theory

Med utgångspunkt i tidigare genomgångna kurser ingår vidgade och fördjupade studier samt tillämpning av teorier om och perspektiv på människors karriärutveckling. I kursens tillämpningsdelar används och bearbetas även kunskaper från moment 1 och från tidigare genomgångna kurser med forskningsmetodiska inslag. Tillämpningsdelen bygger också på kurser där enskild studie- och yrkesvägledning förekommer.

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala principer för konstruktion av enkäter
  • redogöra för huvuddragen gällande forskningsintervju
  • redogöra för fallstudiestrategier
  • redogöra för innehållsliga principer för en forskningsplan

Färdighet och förmåga

  • utifrån ovanstående principer konstruera en enkät
  • upprätta en forskningsplan för kommande examensarbete i vilket forskningsproblem med relevans för studie- och yrkesvägledning formuleras samt där teoretiska utgångspunkter och valda datainsamlings metoder beskrivs och motiveras

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • tillämpa relevanta forskningsetiska principer i forskningsplanen

Moment 2
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för klassiska och aktuella karriärteorier samt visa hur dessa kan användas i karriärvägledning

Färdighet och förmåga

  • använda och tillämpa fallstudiemetodik på ett vägledningsfall
  • tillämpa karriärteori i form av att använda ett intresseinventorium eller annat instrument på ett vägledningsfall
  • använda olika karriärvägledningsmetoder i en fallstudie
  • med stöd av karriärteorier analysera insamlade data i en fallstudie
  • i form av en vetenskaplig rapport redovisa fallstudien

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • tillämpa ett etiskt förhållningssätt och kritiskt granska sin egen roll i en vägledningsprocess

Behörighetskrav

Genomgången kurs i Vägledning och andra insatser för människor i behov av särskilt stöd. För moment 2 krävs genomgånget moment 1.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och fältstudier. Laborationer (genomförande, diskussion och utvärdering av test) samt fältstudier är obligatoriska inslag i kursen. Moment 1 utgör dels en forskningsmetodisk förberedelse inför moment 2 och dels förberedelse inför kommande examensarbete. Tyngdpunkten i moment 2 handlar om att i form av en fallstudie tillämpa karriärteori och olika vägledningsmodeller som redovisas i en skriftlig rapport.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Moment 1 examineras i form av skriftliga inlämningsuppgifter som behandlas i examinerande seminarier.

I moment 2 sker examinationerna i form av seminarier med skriftlig förberedelse och med en skriftlig rapport.

Individuella uppgifter eller uppgifter i par betygsätts enligt betygsskalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter och examinationer betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla examinationsuppgifter är betygsatta. Hel kurs betygssätts enlig skalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs utöver minst betyget godkänd på samtliga obligatoriska delar även betyget VG på undervisningsmomentet fallstudierapport.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. Därutöver läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur