Engelskt namn: Education and Behaviour Sciences
Denna kursplan gäller: 2015-10-26 till 2016-03-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-03-21
Kursplan för kurser med start innan 2016-03-20
Kurskod: 6SY038
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2015-09-09
Kursen innehåller teorier om grupper och grupprocesser ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Kursen ger de studerande en grundläggande förståelse för teorier samt forskning kring social kategorisering och sociala positioner, såsom genus, klass och etnicitet. Vidare studeras ungdomars studie- och yrkesval utifrån de teoretiska perspektiv som presenteras.
Under kursen fokuseras därutöver grundläggande färdigheter i att värdera källor samt att referera i text enligt vedertagna akademiska principer. Under kursen ges studenterna möjlighet att reflektera och dokumentera individuell karriärutveckling genom det tidigare introducerade verktyget Karriärportföljen.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap A.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
Examinationen sker i form av skriftlig hemtentamen, grupparbete samt seminarium. Den skriftliga hemtentamen betygssätts enligt betygsskalan Väl Godkänd, Godkänd och Underkänd. Seminariet och redovisning av gruppupparbete betygsätt enligt skalan Godkänd eller Underkänd. För betyget ”Väl godkänd” på hela kursen krävs att studenten har erhållit detta betyg på den skriftliga hemtentamen.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Arbete med studie- och yrkesvägledning
Stockholm : Skolverket : 2013 : 57 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3143
ISBN: 9789175590769
Se Umeå UB:s söktjänst
Om genus
Connell Raewyn, Pearse Rebecca
3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
ISBN: 9789171734501
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
ISBN: 978-91-89140-51-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lidström Lena
En resa med osäkra mål : unga vuxnas övergångar från skola till arbete i ett biografiskt perspektiv
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, Umeå universitet : 2009 : 158 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-25574
Lundqvist Catarina
Möjligheternas horisont : etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
Linköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet : 2010 : 336 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-54799
ISBN: 9789173934329
Se Umeå UB:s söktjänst
Lovén Anders
Karriärvägledning : en forskningsöversikt
Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
ISBN: 9789144097435
Se Umeå UB:s söktjänst
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 359 s. :
ISBN: 978-91-44-07488-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturens fält : en antologi
Broady Donald, Albertsen Niels
Göteborg : Daidalos : 1998 : 476 s. :
ISBN: 91-7173-091-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer 2:a uppl
Reimers (red.) Eva, Martinsson (red.) Lena
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140685995
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 378 s. :
ISBN: 9789147105434
Se Umeå UB:s söktjänst