Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2022-03-11
Innehåll
I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet och studie- och yrkesvägledarens roll för individer i behov av särskilt stöd. Centrala begrepp inom det specialpedagogiska fältet, exempelvis extra anpassningar, särskilt stöd, inkludering, tillgängliga lärmiljöer, delaktighet samt en skola för alla diskuteras med hjälp av relevanta specialpedagogiska perspektiv. Under kursen presenteras aktuell kunskap och forskning om fysiska och intellektuella funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vidare behandlas uppväxtfaktorer och sociala miljöers betydelse för individers livsvillkor. Slutligen problematiseras hur vägledningsmetoder och färdigheter kan anpassas för att möta individer i behov av stöd.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra och visa förståelse för centrala begrepp och perspektiv inom det specialpedagogiska fältet
visa kunskap om områdena fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
visa förståelse för sociala miljöers betydelse för individers livsvillkor
Färdighet och förmåga
självständigt anpassa vägledningsmetoder och färdigheter till olika individuella behov
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över betydelsen av samverkan för att planera och stödja individer i behov av stöd
kritiskt granska sitt eget behov av fortsatt kunskapsinhämtning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys och värdering av kursens innehåll. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar avser att förankra inslag samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examination
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationer sker individuellt och i grupp via seminarier / grupparbete samt en individuell skriftlig tentamen.
Examination sker löpande under kursen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget väl godkänd (VG) krävs resultatet väl godkänd (VG) på den skriftliga tentamen.
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 37
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Kurslitteratur
Liman Lina Konsten att fejka arabiska : en berättelse om autism [Stockholm] : Albert Bonniers förlag : [2017] : 312 sidor : ISBN: 9789100161231 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kroppen håller räkningen : hjärna, sinne och kropp vid läkning efter psykiskt trauma Van der Kolk Bessel, Halvorsen-Kåven Solveig, Berglund Gustaf [Kungsbacka] : Akademius förlag : [2021] : 439 sidor : ISBN: 9789198624618 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Motiverande samtal vid autism och adhd Ortiz Liria, Sjölund Anna 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 207 s. : ISBN: 978-91-27-14171-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Brolin Magnus Perspektiv på hälsa : att bredda vägen Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 231 sidor : ISBN: 9789147122479 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. : ISBN: 9789140689276 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: kapitel 2 och 6
Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren.