Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2024-02-14
Innehåll
Kursens innehåll fördjupar tidigare kunskaper om samhällsvetenskaplig teori och metod. Kursen inriktas mot metoder för analys av kvalitativa och kvantitativa data. I kursen behandlas problemformulering, design, datainsamling och bearbetning av data. Studenten skapar en forskningsplan utifrån kriterier för ett vetenskapligt examensarbete.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna: Kunskap och förståelse
visa fördjupade kunskaper om forskningsprocessen
visa kunskap om och förståelse för relationen mellan forskningsproblem och forskningsdesign
Färdighet och förmåga
genomföra grundläggande analyser av kvalitativa och kvantitativa data
identifiera och formulera ett relevant och väl avgränsat forskningsproblem med anknytning till studie- och yrkesvägledning
upprätta en forskningsplan med utgångspunkt i forskningsprocessens delar
diskutera den egna forskningsplanen samt granska och diskutera andras forskningsplaner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över relevanta forskningsetiska principer
Behörighetskrav
Vetenskaplig teori och metod 1, 7,5 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examination
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationer sker individuellt och i grupp via seminarier samt en skriftlig forskningsplan. Forskningsplanen betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) eller underkänd (U).
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att forskningsplanen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter den tidigare kursen Vetenskaplig teori och metod (6SY049) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 37
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Att tänka uppsats : det vetenskapliga arbetets grundstruktur Agnafors Marcus, Levinsson Magnus Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 101 sidor : ISBN: 9789151102269 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst