Engelskt namn: Sloyd in Society, Textile
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare
Kurskod: 6TX004
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Kursen innehåller studier om slöjden i samhället och samhället i slöjden. Företeelser i den egna skolan och närsamhället identifieras och analyseras som utgångspunkt för skapande arbete i slöjd. En digital utställning som presenterar slöjden i ett sammanhang produceras. Lokala planer i slöjd utarbetas och utifrån uppställda mål och kriterier behandlas bedömning och värdering av process och produkt i slöjdarbeten. Verksamhetsförlagd utbildning ingår.
För godkänd kurs skall den studerande: kunna reflektera över slöjden och slöjdämnets funktioner i samhället och vilka samhälleliga behov som tillgodoses genom slöjdundervisning kunna motivera och genomföra valda slöjdarbeten kunna utarbeta lokal planer i slöjd utifrån gällande styrdokument kunna självständigt lägga upp och genomföra undervisningsmoment i slöjd kunna utforma kriterier för bedömning samt kunna genomföra bedömning och värdering av elevers arbete i slöjd
Univ: Slöjd, kultur och estetik, textil, 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna. VFU sker vid av VFU-enheten anvisad skolenhet eller inom egen verifierad slöjdlärartjänst. Utrustning Den studerande skall ha tillgång till viss utrustning för att kunna utföra inom kursen förelagda hantverksuppgifter. Den studerande skall också ha tillgång till internetuppkopplad dator för att kunna delta i kursens konferenser, skicka in uppgifter och diskutera vissa frågeställningar. De vanligaste operativsystemen i lärarutbildningen är Windows och Mac OS. Program Kommunikationsprogramvara, First Class, tillhandahålls av universitetet. Hårdvara Tillgång till internetuppkopplad PC med cd-läsare och ljudkort. Tillgång till scanner, digitalkamera och skrivare.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Aronsson Karin
Barns världar - barns bilder.
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279 s. :
ISBN: 91-27-06767-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap. 1, 4 och 8)
Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Slöjd : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2007 : 58 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1858
ISBN: 91-85128-46-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Tema: Sloyd - Tratidion in transition
Ingår i:
Tidskrift för lärarutbildning och forskning.n Årg. 13(2006) : nr 2
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : 2006 : 179 s. :
Läsanvisning: Läs följande artiklar av:
Hans Thorbjörnsson, Kajsa Borg, Mia Porkuo-Hudd, Bent Illum, Marlené Johansson http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/index.html
1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/
ISBN: 91-38-31737-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml
Grundskolan : kursplaner och betygskriterier : förordning (SKOLFS 2000:135) om kursplaner för grundskolan : Skolverkets föreskrifter (2000:141) om betygskriterier för grundskolans ämnen
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 120 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
ISBN: 978-91-38-32474-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/ki03/front.aspx
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 : huvudrapport - bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd
Stockholm : Skolverket : 2004 : 140 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1385
Skolverket
Likvärdig bedömning och betygsättning : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Statens skolverk : 2004 : 71 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1368
ISBN: 91-85009-60-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/betyg
Aronsson, Karin (1997). Barns världar barns bilder. Stockholm: Natur och Kultur. Gustavsson, Bernt (red.) (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur. Nygren-Landgärds, Christina & Borg, Kajsa (red.) (2004). Slöjdforskning. Artiklar från forskarutbildningskursen. Slöjd och bild i en vetenskapsfilosofisk och metodologisk kontext. Vasa: Arkmedia. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Pedagogiska magasinet 2003:1. Tema: Fångad av nätet. http://www.pedagogiskamagasinet.net/ Skolverket (2004) Likvärdig bedömning och betygssättning. http:// www.skolverket.se/betyg Skolverket (2005). Slöjd. Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Skolverkets rapport nr 253. http://www.skolverket.se/ Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/ki03/front.aspx
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : slöjd
Johansson Marléne, Hasselskog Peter
Stockholm : Skolverket : 2005 : 96 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1416
ISBN: 91-85009-74-1
Se Umeå UB:s söktjänst