"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd - textil inriktning II, 30 hp

Engelskt namn: Craft and Design - Textile

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2009-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6TX006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Rummet 13,5 hp, Kroppen 6 hp, VFU 10,5p Momenten innehåller litteraturstudier, kulturbesök och skapande arbete. Moment Rummet 13,5 hp The Room Momentet innehåller studier som syftar till att öka studentens medvetenhet om det kreativa och estetiska tänkandet inom slöjden. De studerande skall utveckla sin förmåga att se, tolka och uttrycka genom färg, form, material och teknik inom vävdesign och textiltryck. Experimentellt arbete och formgivning ingår i tematiska studier där de studerande söker egna uttryckssätt och inspirationskällor. En personlig dokumentation i ord och bild utarbetas, med tonvikt på reflektion och analys. Moment Kroppen 6 hp The Body Momentet innehåller klädsömnad med mönsterkonstruktion, materialkunskap och formgivning. Modell/modeteckning ingår. Didaktiska övningar och uppgifter relaterade till sömnad ingår i momentet. Processerna dokumenteras och värderas utifrån egna förutsättningar och prestationer. Moment VFU 10,5 hp Practical Experience Momentet avser att förbereda studenten för kommande yrkesverksamhet. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker på en partnerskola. Momentet innehåller arbete med undervisnings- och lärandeprocesser genom planering, genomförande och utvärdering av undervisning i ämnet. Med styrdokumenten som grund reflekteras över frågor kopplade till skolans verksamhet och innehåll. Didaktikseminarier med inslag av slöjdämnets historia, slöjd i andra länder, klassrumsforskning i slöjd, betyg och bedömning ingår i momentet.

Förväntade studieresultat

Momenten Rummet 13,5 hp och Kroppen 6 hp För godkända moment skall den studerande kunna: • utveckla egna uttryckssätt med hjälp av färg, form, material och teknik • tillämpa i momentet ingående hantverk • visa på medvetenhet om det kreativa och estetiska tänkandet inom slöjden • visa på insikt om slöjdprocessens innebörd och betydelse i det egna arbetet • relatera momentets innehåll till slöjdverksamhet i skolan • analysera och värdera olika slags texter och relatera dessa till slöjd • reflektera över sambandet mellan kursens olika delar Moment VFU 10,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • reflektera över sin kommande profession relaterat till verksamhet och innehåll. • självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment i slöjd. • utforma kriterier för bedömning samt kunna genomföra bedömning och utvärdering av elevers arbete i slöjd. • organisera, leda och samarbeta med elever i pedagogisk verksamhet samt reflektera över detta. • reflektera över hur man skapar betingelser för lärande hos alla elever • redogöra för hur elevers vardagskunskaper och förförståelse tillvaratas i undervisning och lärande.

Behörighetskrav

Univ: Slöjd - textil inriktning I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete och handledning. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterande temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden vid genomförandet.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examination grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produkter, skriftlig dokumentation och seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygssättning på hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På varje moment används betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

Clothing technology :b from fibre to fashion
Eberle Hannelore4 oth, Kilugs Roland4 oth
Second english ed. : Haan-Gruiten : Europa-Lehrmittel : 1999 : 256 s. :
ISBN: 3-8085-6222-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Sy :b den kompletta sömnadshandboken
Kjellberg Anders4 pht, Bay Pedersen Gitte4 ill
Västerås : Ica : 2005 : 168 s. :
ISBN: 91-534-2567-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Stora vävboken
Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik.
Penlert Lars-Åke, Lindström Gunnar
Umeå : Umeå universitet. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. : 2003 : 68s :

Snidare Uuve
Hemma i Sverige 1900-2000
2. uppl. : Stockholm : Prisma : 2002 : 224 s. :
ISBN: 91-518-4034-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Berggren, Charlotta. (2001). Textiltryck, att trycka på tyg. Kompendium. Umeå: Inst. f. estetiska ämnen. Berggren, Charlotta. (2001). Textiltryck, en historisk återblick. Kompendium. Umeå: Inst. f. estetiska ämnen.

Lpo94 www.skolverket.se/kursplaner Pedagogiska magasinet 2004/2. Tema: Estetiska läroprocesser. Hämta på: www.pedagogiskamagasinet.net Wallin, Karin. (1997). Bindningslära. Kompendium. Umeå: Inst. f. estetiska ämnen. (valda delar) Wallin, Karin. (1997). Brickvävda band. Kompendium. Umeå: Inst. f. estetiska ämnen. Wallin, Karin. (1999). Flätade och vävda band. Kompendium. Umeå: Inst. f. estetiska ämnen.

Mönster och konstruktioner för damkläder.
Öberg Inger, Ersman Hervor
4. utg. / [illustrationer: Malin Cedervall ...] : Stockholm : Natur och kultur/LT, 1999 ; (Borås : 1999 : 312 s. : ill. :
ISBN: 91-27-06313-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktuella artiklar Kompendium