"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd kultur och estetik, textil, 15 hp

Engelskt namn: Sloyd, Culture and Aestetics, Textile

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6TX008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Med utgångspunkt i olika kulturyttringar genomför de studerande slöjdprojekt samt slöjdundervisning med fokus på eget och elevers lärande. I kursen beaktas slöjden tematiskt ur ett mångkulturellt perspektiv. Kursen avser vidare att utifrån begreppet estetik utveckla förmågan att uppleva och undersöka olika estetiska gestaltningar, dess intryck och uttryck. Miljö- och materialfrågor integreras. Verksamhetsförlagd utbildning ingår.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: • kunna utföra hantverksarbete med inspiration i det mångkulturella samhället • kunna identifiera och analysera olika kulturyttringar • kunna reflektera över begreppet estetik • kunna relatera kursens innehåll till slöjdverksamhet i skolan

Behörighetskrav

Univ: Lärandeprocesser i slöjd, textil, 15 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna. VFU är obligatoriskt. Utrustning Den studerande skall ha tillgång till viss utrustning för att kunna utföra inom kursen förelagda hantverksuppgifter. Den studerande skall också ha tillgång till internetuppkopplad dator för att kunna delta i kursens konferenser, skicka in uppgifter och diskutera vissa frågeställningar. De vanligaste operativsystemen i lärarutbildningen är Windows och Mac OS. Program Kommunikationsprogramvara, First Class, tillhandahålls av universitetet. Hårdvara Tillgång till internetuppkopplad PC med cd-läsare och ljudkort. Tillgång till scanner, digitalkamera och skrivare.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Skolan och den radikala estetiken.
    Aulin-Gråhamn Lena, Persson Magnus, Thavenius Jan
    Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 236 s. :
    ISBN: 91-44-03057-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03580-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stora vävboken
    Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
    3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
    ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berggren, Charlotta. (2001) Textiltryck, att trycka på tyg. Kompendium. Umeå: Inst. För estetiska ämnen. Wallin, Karin. (1997) Brickvävda band. Kompendium. Umeå: Inst. För estetiska ämnen. Wallin, Karin. (1999) Flätade och vävda band. Kompendium. Umeå: Inst. För estetiska ämnen.

    Marner, Anders. Ett designperspektiv på slöjden. Tidskrift för lärarutbildning och forskning nr.3-4 2004. Umeå. http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/lofu_nr3-4_2004.pdf Pedagogiska magasinet 2003:3. Tema: Det nya Sverige. http://www.pedagogiskamagasinet.net/default.asp Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) (Kan hämtas på Skolverkets hemsida www.skolverket.se)

    Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
    Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04555-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Aase, Maja m.fl. (2002). Medan handen arbetar vidgas blicken. Brombergs förlag AB. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Pedagogiska magasinet 2004:2. Tema: Estetiska läroprocesser. http://www.pedagogiskamagasinet.net/ Selberg, Gunvor (2001). Främja elevers lärande genom elevinflytande. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2005). Slöjd. Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Skolverkets rapport nr 253. http://www.skolverket.se/ Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/ki03/front.aspx Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Arvidsson, Harry, Johansson, Svante & Persson, Ethel (2002). Säker arbetsmiljö i textilslöjd. Solna: Ekelunds förlag Berggren, Charlotta (2001). Textiltryck, att trycka på tyg. Kompendium. Umeå: Institutionen för estetiska ämnen. Lundell, Laila & Windesjö, Elisabeth (2005). Stora vävboken. Västerås: ICA-förlaget AB Wallin, Karin (1999). Brickvävda band. Kompendium. Umeå: Institutitonen för estetiska ämnen. Wallin, Karin (1997). Flätade och vävda band. Kompendium. Umeå: Institutitonen för estetiska ämnen.

    Stora vävboken
    Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
    3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
    ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst