Engelskt namn: Sloyd, Textile 2a, Distance
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2019-06-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-05-13
Kursplan för kurser med start mellan 2022-03-14 och 2024-05-12
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-17 och 2022-03-13
Kursplan för kurser med start innan 2019-06-16
Kurskod: 6TX016
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-18
Slöjd textil 2a distans 15 hp, Slöjd, kultur, estetik
Kursens övergripande innehåll är skapande arbete i relation till slöjd, kultur och estetik. Barn- och ungdomskulturer i skola och samhälle studeras och används som utgångspunkt för ett tematiskt hantverksarbete. Egna idéer problematiseras, utforskas och utvecklas genom arbete med färg, form, material och teknik. Estetiska lärprocesser och begreppet estetik behandlas och kopplas till slöjden som en mötesplats för kulturyttringar i samhället. Ett didaktiskt perspektiv anger riktningen för studierna med fokus på skolans styrdokument och olika kunskapsformer. Designprocesser medvetandegörs och tillämpas. Miljö- och materialfrågor integreras.
Hantverksarbetet i kursen består av textiltryck och vävning, som undersöks och utforskas med inspiration från kulturyttringar i samhället.
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
-visa kunskap om och i kursens ingående hantverk.
- kunna söka egna uttryckssätt i slöjdens hantverk genom att problematisera, utforska och utveckla egna idéer.
- kunna relatera slöjdens uttryck till kulturyttringar i samhället
- kunna redogöra för didaktisk tillämpning av i kursen ingående hantverk och arbetsprocesser.
- kunna reflektera över och använda begrepp som estetiska lärprocesser, estetik och kultur i relation till dess användning och innebörd för slöjdämnet.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga till olika sätt att beskriva, använda och utvärdera arbetsprocesser i slöjd, i olika lärande sammanhang och med hjälp av olika medier.
- kunna använda digitala verktyg i arbetsprocessen och vid redovisningar samt reflektera kring möjligheter och problem med IKT-medier i förhållande till slöjdämnets hemmedium, artefakten.
- kunna hantera kunskaperna i kursens ingående hantverk så att utförande och bedömning av slöjdarbeten kan ske utifrån kvalitativa aspekter på hantverk.
- kunna kommunicera med ett för ämnet fackmässigt språk.
- kunna tillämpa ett tematiskt och utforskande förhållningssätt i arbetsprocessen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa fördjupad förmåga att kunna granska och kommentera egna och andras hantverk och texter i relation till ämnesområdet slöjd.
- visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att aktivt bearbeta utvecklingsområden och söka ny kunskap.
- kunna dokumentera och utvärdera den egna arbetsprocessen i slöjd, detta i relation till det egna lärandet under kursen.
- kunna redogöra för och reflektera över sambandet mellan kursens olika delar.
- kunna diskutera och problematisera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle.
Univ.: Slöjd, textil 1b, 15hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, individuellt arbete, tematiska studier, litteraturstudier, handledning och grupparbete. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden för genomförandet. IKT-inslag förekommer i form av digital konferensplattform. Dokumentation i digital form sker kontinuerligt som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna.
Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Textil
Bergene Lena
Skissen och skissandet
Sveriges lantbruksuniversitet : 2009 :
https://stud.epsilon.slu.se/849/
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar ur avhandling
Häggblom Anna
Om konsten att trycka tyg
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Alfabeta : 2016 : 127 s. :
ISBN: 978-91-501-1919-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sy dina egna kläder : en komplett handbok med tekniker, material och inspiration
Bardwell Sandra, Junker Miranda Ulrika
Stockholm : Bonnier fakta : 2012 : 269 s. :
ISBN: 978-91-7424-243-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: - Information vid träff 1 om likvärdig litteratur.
Stora vävboken
Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wallin Karin
Bindningslära
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (valda delar)
Wallin Karin
Att sätta upp en väv
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2014 :
Att sätta upp en väv
Obligatorisk
Läsanvisning: Läses och bearbetas i samband med hantverksarbete.
Nilson Karl Gustaf
Om färg
[Rimforsa] : Almlöfs : [2018] : 108 sidor :
ISBN: 9789187097423
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mönster och konstruktioner för damkläder
Öberg Inger, Ersman Hervor, Cedervall Malin, Svensson Camilla
5. [uppl.] /b [illustrationer: Malin Cedervall och Camilla Svensson / ritningar: Inger Öberg] : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 312 s. :
ISBN: 978-91-27-12005-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även för herrkläder av samma författare:
Mönsterkonstruktion för herrkläder (1989). Stockholm: GM Garment
Aktuella artiklar. Meddelas vid terminens början. Bearbetas enligt anvisningar
Vad kan man när man kan tillverka ett uttryck i slöjdföremålet? Forskning om undervisning och lärande nr 10.
Broman Andreas, Frohagen Jenny, Wemmenhag Janice
Lärarstiftelsen i samarbete med Lärarförbundet : 2013 :
http://www.forskul.se/tidskrift/nummer10/
Obligatorisk
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mäkelä Esko
Slöjd som berättelse : om skolungdom och estetiska perspektiv
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2011 : 253, 9 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-46764
ISBN: 978-91-7459-282-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 6,7,8 sid 157-215)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmsköld Anneli
Textilt återbruk : om materiellt och kulturellt slitage
Möklinta : Gidlund : 2013 : 126 s. :
ISBN: 9789178448739
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rylander Lundström Martina
Slöjd i en digital skola
Stockholm : Lärarförlaget : 2017 : 174 sidor :
ISBN: 978-91-88149-19-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Textil
Berggren Charlotta
Textiltryck, att trycka på tyg
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2001 :
Obligatorisk
Stora vävboken
Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wallin Karin
Brickvävda band
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk
Wallin Karin
Flätade och vävda band
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk
Wallin Karin
Bindningslära
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (valda delar)
Wallin Karin
Vävda band
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2014 :
Att väva band
Obligatorisk
Läsanvisning: Läses och bearbetas i samband med hantverksarbete.
Wallin Karin
Att sätta upp en väv
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2014 :
Att sätta upp en väv
Obligatorisk
Läsanvisning: Läses och bearbetas i samband med hantverksarbete.
Aktuella artiklar. Meddelas vid terminens början. Bearbetas enligt anvisningar
Vad kan man när man kan tillverka ett uttryck i slöjdföremålet? Forskning om undervisning och lärande nr 10.
Broman Andreas, Frohagen Jenny, Wemmenhag Janice
Lärarstiftelsen i samarbete med Lärarförbundet : 2013 :
http://www.forskul.se/tidskrift/nummer10/
Obligatorisk
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mäkelä Esko
Slöjd som berättelse : om skolungdom och estetiska perspektiv
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2011 : 253, 9 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-46764
ISBN: 978-91-7459-282-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 6,7,8 sid 157-215)
Handarbeta för en bättre värld
Åhlvik Clara, Busch Otto von
Jönköping : Jönköpings läns museum : [2009] : 143, [5] s. :
ISBN: 978-91-85692-76-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berggren Charlotta
Textiltryck, att trycka på tyg
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2001 :
Obligatorisk
En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 39-59, 95-111)
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 270 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33337-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05440-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid. 16-18,31-48,85-101,122-126,175-192)
Londos Eva
Rondellhundar och schablonspindlar : folkkonst i tiden
Stockholm : Carlsson i samarbete med Jönköpings läns museum : 2009 : 192 s. :
ISBN: 978-91-7331-222-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (93-103)
Stora vävboken
Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Marner Anders
Ett designperspektiv på slöjden
Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 3-4 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (s. 32-47).
Mäkelä Esko
Slöjd som berättelse : om skolungdom och estetiska perspektiv
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2011 : 253, 9 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-46764
ISBN: 978-91-7459-282-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 6, 7, 8 sid 157 -215 )
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:441062
Wallin Karin
Bindningslära
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (valda delar)
Wallin Karin
Brickvävda band
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk
Wallin Karin
Flätade och vävda band
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk
Handarbeta för en bättre värld
Åhlvik Clara, Busch Otto von
Jönköping : Jönköpings läns museum : [2009] : 143, [5] s. :
ISBN: 978-91-85692-76-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se
Kommentarmaterial till kursplanerna. mms://stream.skolverket.se/film/skola2011/amnesfilmer/amnesfilm_slojd_800.wmv