"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd textil 2 15 hp, 15 hp

Engelskt namn: Sloyd, Textile 2, 15,0

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6TX019

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-04-08

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
Slöjd, kultur, estetik, 15hp
Kursövergripande innehåll:

 Estetisk kommunikation 2a/
Design som ingång till slöjden. Etnisk och kulturell identitet. Slöjd i offentliga rummet. Svenskt kulturarv, internationella kulturyttringar. 

• Slöjdprocesser
Utveckla idéer som ett led i att belysa slöjdens innebörd för individen och samhället. Experimentellt arbete, gestaltning, reflektion av lärande och analys. Fördjupad dokumentation. 

• Kreativitet
Problematisering. Formgivning.

• Aktuella styrdokument, skolans och högskolans uppdrag

• Orientering i forskning 2/estetiska ämnen
Slöjdämnets uppkomst och utveckling, samhälleliga betydelse och funktion. Teorier och metoder för undervisning och lärande i ämnet i relation till individens kunskapsutveckling.

Slöjd, kultur, estetik, 15hp
• Hantverk: Vävning; utforska och gestalta egna idéer och uttryckssätt. Formgivning.
• Hantverk: Textiltryck; utforska och gestalta egna idéer och uttryckssätt. Formgivning
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse:

  • visa kunskap om och i kursens ingående hantverk.
  • kunna söka egna uttryckssätt i slöjdens hantverk genom att problematisera, utforska och utveckla egna idéer. Synliggöra kultur och samhälles påverkan på slöjdens uttryck.
  • visa ökad förståelse för slöjdämnets utveckling och slöjdens betydelse för individ och samhälle.
  • uppvisa en orientering i praktisk och teoretisk forskning på estetikens område.
  • redogöra för didaktisk tillämpning av i kursen ingående hantverk.
  • reflektera över slöjden och slöjdämnets funktion i kultur och samhälle, samt vilka kulturella och samhälleliga behov som tillgodoses genom slöjdundervisning.
  • reflektera över och använda begrepp som kreativitet och estetik, i relation till dess användning och innebörd för slöjdämnet.
  • ha förmåga att problematisera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle.
  • ha förmåga att relatera slöjdämnets praktiska innehåll till styrdokumentens mål och innehåll.

Färdighet och förmåga:

  • visa förmåga till olika sätt att beskriva och utvärdera arbetsprocesser i slöjd, med hjälp av olika medier.  
  • kunna redogöra för och reflektera över sambandet mellan kursens olika delar.
  • kunna kommunicera med ett för ämnet fackmässigt språk.
  • använda digitala verktyg vid presentationer och redovisningar samt visa  medvetenhet om möjligheter och problem med IKT-medier i förhållande till slöjdämnets hemmedium, artefakten.
  • dokumentera och utvärdera det egna arbetet med arbetsprocesser i slöjd, i digital portfolioform. Detta i relation till det egna lärandet under kursen och till ämneslärarexamens krav och för vidare uppföljning i UK-kurser.
  • förmåga att sätta egna kunskaper och det egna lärandet på slöjdämnets område i relation till ämneslärarexamens krav på didaktisk kompetens.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • visa fördjupad förmåga att värdera egna och andras ämneskunskaper i förhållande och relation till ämnesområdet slöjd. 
  • visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden och söka ny kunskap.
  • ha fördjupad kunskap om var och hur ny kunskap söks och erövras.

Behörighetskrav

Slöjd textil 1, 30 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, individuellt arbete, tematiska studier, litteraturstudier, handledning och grupparbete. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden för genomförandet. IKT-inslag förekommer kontinuerligt. Dokumentation i digital form sker kontinuerligt som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression, och som syftar till uppföljning i UK2 och 3.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar, samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor
Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Sy dina egna kläder : en komplett handbok med tekniker, material och inspiration
Bardwell Sandra, Junker Miranda Ulrika
Stockholm : Bonnier fakta : 2012 : 269 s. :
ISBN: 978-91-7424-243-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Berggren Charlotta
FÄRG för bomull, lin, silke, viskos.
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen: Kompendium : 2001 :
Obligatorisk

Berggren Charlotta
Textiltryck, att trycka på tyg
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2001 :
Obligatorisk

Berggren Charlotta
Textiltryck, en historisk återblick
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2001 :
Obligatorisk

Bondesson Nina
Om den praktiska konsttillverkningens villkor

Obligatorisk
Läsanvisning: i Paletten

Ericsson Wärn Karina
Retro : en liten modehandbok
Stockholm : Pocky :b eLib [distributör] : 2008 : 1 PDF-fil (163 s.) :
http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9185011525&id_type=ISBN&lib=Lz Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-85011-52-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Westergren Christina
Formgivare: folket
Stockholm : Nordiska museets förlag : 2005 : 279 s. :
http://www.nordiskamuseet.se
ISBN: 91-7108-498-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Marléne
Slöjdpraktik i skolan : hand, tanke, kommunikation och andra medierande redskap
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2002 : [14], 306, [10] s. :
http://hdl.handle.net/2077/15749
ISBN: 91-7346-444-9 : 191:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbete i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
Uppsala : Kunskapsföretaget i Uppsala AB Läromedel och utbildning : 2006 : 136 s. :
Obligatorisk

Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stora vävboken
Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner Anders
Ett designperspektiv på slöjden
Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 3-4 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s.33-47

Munters Ninni
Textil materiallära
1. uppl. : Stockholm : Liber : 1989 : [26] bl., 119, [1] s. :
ISBN: 91-40-71812-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (tillhandahålles av institutionen)

Nilson Karl Gustaf
Färglära
[Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32561-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2565

Ryamattan
Snidare Uuve, Peterson Nisse
Stockholm : Prisma : 2007 : 172, [2] s. :
ISBN: 978-91-518-4726-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur skapas en trend ?
Wilen Linda, Alsén Linn
Masteruppsats, Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS) : 2010 :
http://bada.hb.se/handle/2320/7716
Obligatorisk

Wallin Karin
Bindningslära
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar

Wallin Karin
Brickvävda band
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk

Wallin Karin
Flätade och vävda band
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk

Handarbeta för en bättre värld
Åhlvik Clara, Busch Otto von
Jönköping : Jönköpings läns museum : [2009] : 143, [5] s. :
ISBN: 978-91-85692-76-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mönster och konstruktioner för damkläder
Öberg Inger, Ersman Hervor, Cedervall Malin, Svensson Camilla
5. [uppl.] /b [illustrationer: Malin Cedervall och Camilla Svensson / ritningar: Inger Öberg] : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 312 s. :
ISBN: 978-91-27-12005-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mönsterkonstruktion : herrkläder
Öberg Inger, Ersman Hervor
Stockholm : LT : 1989 : 181, [2] s. :
ISBN: 91-36-02722-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artikelkompendium. Institutionen för estetiska ämnen.

Obligatorisk

Referens litteratur:

Estetiska läroprocesser
Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
Lund:studentlitteratur : 2009 :
Obligatorisk

Mäkelä Esko
Mot En Metod-om gestaltande erfarenheter i skolslöjd ur ett narrativt perspektiv
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: P-O Erixon (red.) Tilde (~). Rapport nr.13, 2010

Den feminina textilen, makt och mönster
Svensson Birgitta, Walldén Louise
Stockholm:Nordiska muséets förlag : 2005 :
Obligatorisk

Söderholm Carolina
Svenska formgivare
Lund:Historiska media : 2005 :
Obligatorisk