"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska B med didaktisk inriktning inom lärarprogrammet, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-26

Engelskt namn: German B for Students on Teacher Education Programmes

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6TY001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Tyska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-01-17

Innehåll

I kursen ingår studier av tysk syntax och ordbildning, det tyska språkets utveckling , tyskspråkig litteratur från upplysningen till naturalismen samt barn- och ungdomslitteratur. Vidare ingår analys av texter ur ett språk- och litteraturvetenskapligt perspektiv, studier av samhällsliv i Tyskland samt muntlig framställning och översättning. Fördjupade studier av språkundervisningens och språkinlärningens förutsättningar och villkor samt träning i att anlägga ett didaktiskt perspektiv på behandlat stoff och att bedöma och betygssätta elevers kunskaps- och färdighetsutveckling. Verksamhetsförlagd utbildning med övning i att planera, genomföra,analysera och utvärdera egen undervisning och utlandsförlagda auskultationer. Kursen är indelad i fyra områden som i sin tur är indelade i moment. Innehållet beskrivs närmare under respektive moment. De fyra områdena är: Område I: Språkvetenskap Område II: Litteraturvetenskap Område III: Språk- och kulturkompetens Område IV: Verksamhetsförlagd del

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat För godkänd kurs ska den studerande • kunna analysera texter från olika tider och olika geografiska områden ur ett språk- respektive litteraturvetenskapligt perspektiv och därvid använda adekvat terminologi; • kunna uppvisa grundläggande kännedom om olika teoretiska utgångspunkter inom germanistisk språk- och litteraturvetenskap; •• kunna redogöra för huvuddragen av det tyska språkets utveckling och tillämpa kunskaperna vid textanalyser; • kunna analysera och beskriva det tyska språkets morfologiska och syntaktiska struktur; • kunna redogöra för några epoktypiska drag i tyskspråkig litteratur från upplysningen till naturalismen och utifrån detta inplacera lästa texter i sitt litteraturhistoriska sammanhang; • utifrån insamlat material kring ett valt ämne kunna analysera och beskriva skillnader och likheter mellan Tyskland och Sverige; • kunna uttrycka sig ledigt och varierat i tal och skrift på tyska med hög grad av korrekthet och viss anpassning till kommunikationssituationen; • kunna överföra ett givet innehåll från svenska till tyska; • utifrån språk- och litteraturvetenskapliga samt språkdidaktiska aspekter kunna analysera ett läromedel som används i ungdomsskolan i dag och med utgångspunkt från analysen diskutera didaktiska konsekvenser; • kunna beskriva och analysera egna observationer i svenska och tyska skolor och klassrum utifrån någon kulturell eller sociokulturell aspekt; • utifrån fördjupade kunskaper om individers språkutveckling och de nationella styrdokumenten kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning för olika nivåer samt motivera de didaktiska val som gjorts; • utifrån uppställda kriterier kunna beskriva och bedöma elevers muntliga och skriftliga produktion, bland annat som underlag för betygssättning.

Behörighetskrav

Univ: Tyska A med didaktisk inriktning inom lärarprogrammet, 30 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningens uppläggning Flertalet moment löper parallellt under terminen. Icke schemalagd tid används för självstudier. Närvaro är obligatorisk i de moment och delar av moment som inte avslutas med skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Område I: Språkvetenskap Moment 1: Språklig variation i tid och rum, 3 hp Innehåll Studier av det tyska språkets historiska utveckling med tonvikt på släktskapen med och de kontrastiva dragen i förhållande till svenskan och studier av ordförrådet i kulturhistorisk belysning. Dessutom studeras utvecklingstendenser i dagens tyska samt språklig variation (dialekter, fackspråk, gruppspråk). Undervisning Lektionsundervisning med redovisning av uppgifter. Examination Skriftligt prov. Moment 2: Syntax och ordbildning, 3 hp Innehåll Fördjupade studier av tysk syntax och ordbildning. Undervisning Lektionsundervisning med redovisning av uppgifter. Examination En muntlig referatuppgift samt skriftligt prov. Område II: Litteraturvetenskap Moment 3: Tysk litteraturhistoria – från upplysningen till naturalismen, 3 hp Innehåll Studier av den tyskspråkiga litteraturens historia från upplysningen till naturalismen. Undervisning Lektionsundervisning med redovisning av uppgifter. Examination Muntligt prov. Moment 4: Litteraturläsning och litteratursamtal, 3 hp Innehåll Läsning, analys och diskussion av skönlitteratur (c:a 800 sidor) som representerar den tyskspråkiga litteraturen från upplysningen till naturalismen. Det övergripande temat för momentet är ”Literatur in der Geschichte”. Läsning och analys av barn- och ungdomslitteratur. Undervisning Obligatoriska seminarier med redovisning av uppgifter. Examination Fortlöpande examination samt muntligt prov med en sammanfattande diskussion av seminarietexterna. Område III: Språkfärdighet Moment 5: Ordförråd och skriftlig språkfärdighet, 4 hp Innehåll Ordförråds- och fraseologiövningar samt övning i att översätta svensk normalprosa till tyska. Modeller för skrivande i skolan. Undervisning Lektionsundervisning. Examination Två inlämningsuppgifter och skriftligt prov i översättning till tyska. Moment 6: Muntlig framställning, 2 hp Innehåll Träning av förmågan att tala tyska med olika kommunikativa syften. Undervisning Obligatoriska övningar i muntlig framställning, t.ex. presentationer, referat, diskussioner och samtal om allmänna ämnen. Examination Fortlöpande examination med redovisning av uppgifter. Område IV: Verksamhetsförlagd del Moment 7: Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 3 hp Innehåll Utifrån litteraturstudier och genomförda studiebesök på skolor, sociala inrättningar och liknande i Tyskland analyseras och beskrivs likheter och skillnader mellan svenskt och tyskt. Individuellt vald fördjupning kring någon aspekt av skola och undervisning i Sverige och Tyskland. Undervisning Obligatoriska seminarieövningar före resan med val av fördjupningsämne. Obligatoriska seminarier under utlandsvistelsen med reflektion kring iakttagelser gjorda vid auskultation och i kontakt med enskilda personer och institutioner i Tyskland. Handledning av fördjupningsuppgift. Kursen organiseras som en resa till ett tyskspråkigt land med studiebesök och insamling av material. Studerande som har synnerliga skäl att inte delta i utlandsresan insamlar motsvarande material via litteratur, internet, intervjuer med tyskspråkiga etc. Examination Fortlöpande examination samt muntlig och skriftlig redovisning av fördjupningsuppgiften. Moment 8: Deutsch lernen und lehren II, 9 hp Innehåll Grundläggande studier av inom germanistiken centrala språk- och litteraturvetenskapliga teorier. Fördjupning inom språkdidaktik med fokus på undervisning, läromedelsanalys och bedömning av elevers kunskaps- och färdighetsutveckling. Övningar i att utifrån språklig och innehållslig analys av texter planera, genomföra och utvärdera språkundervisning så att lärande befrämjas. Träning i bedömning och betygssättning. Undervisning Obligatoriska seminarier och redovisande av uppgifter. Egna undervisningsövningar med efterföljande reflektion samt handledning i samband med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). VFU är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten skall under vfu-perioden följa läraren i hans/hennes uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter, sammantaget utgör heltidsstudier. Examination a) Muntligt prov i språk- respektive litteraturvetenskap, 2 hp; b) Fortlöpande examination under universitetsförlagd undervisning, 1 hp; c) Bedömning av undervisningsövningar och vfu-relaterade uppgifter som samlats i individuell portfölj, 6 hp.

Examination

De vanligtvis förekommande formerna för bedömning av de studerandes prestationer beskrivs ovan under respektive moment. Examinator beslutar om examinationsform. Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Moment 8 b (Fortlöpande examination) bedöms dock bara med någon av betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 20 högskolepoäng i vilka skall ingå minst ett moment ur varje område. För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. För tillträde till översättningsprov på B-kursen krävs att den studerande uppnått godkänt resultat på motsvarande prov på A-nivå. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

För alla områden är dessa ordböcker nödvändiga:

Norstedts stora svensk-tyska ordbok.
[4., omarb. och utök. uppl.] /b [2. tr.] : Stockholm : Norstedt : 1995 : xxv, [1], 963 s. :
ISBN: 91-1-955182-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Norstedts tysk-svenska ordbok : [73000 ord och fraser]
Lindestam Irmgard, Thiel Mathias
Stockholm : Norstedt : 1994 : xxviii, 923 s. :
ISBN: 91-1-925402-4 (inb. (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Obligatorisk litteratur Moment 1: Språklig variation i tid och rum

Deutsche Sprache gestern und heute : Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde
Stedje Astrid, Prell Heinz-Peter
6. Aufl. : Paderborn ;a München : Fink : 2007 : 277 S. :
ISBN: 978-3-8252-1499-9 (UTB)
Se Umeå UB:s söktjänst

Obligatorisk litteratur Moment 2: Tysk syntax och ordbildning

Inghult Göran
Tysk ordbildning
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : [6], 120, [2] s. :
ISBN: 91-47-04996-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Sven-Gunnar
Tysk syntax för universitetsnivå
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 494, [2] s. :
ISBN: 91-44-04110-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Valfridsson Ingela
Einiges zur deutschen Syntax für die B-Stufe. : Kompendium, hämtas på kurswebben.

Grammatikövningar för Tyska B. Kompendium, hämtas på kurswebben.

Obligatorisk litteratur Moment 3: Tysk litteratur - från upplysningen till naturalismen

Deutsche Literatur in Epochen
Baumann Barbara, Oberle Birgitta
1. Aufl. : München : Hueber : 1985 : 336 s. :
ISBN: 3-19-001399-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Brinker-Gabler, Gisela (Hg.): Deutsche Literatur von Frauen. Band I-II. München: C.H. Beck, senaste upplagan. Glaser, Hermann/Lehmann, Jakob/Lubos, Arno: Wege der deutschen Literatur. Eine geschichtliche Darstellung. München: Ullstein, (Buch 323/324).

Obligatorisk litteratur Moment 4: Litteraturläsning och litteratursamtal

Huge Walter
Annette von Droste-Hülshoff : Die Judenbuche
Stuttgart : Reclam : 1979 : 83 s. :
ISBN: 3-15-008145-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Woyzeck : ein Fragment ; Leonce und Lena : Lustspiel
Büchner Georg, Büchner Georg
Stuttgart : Reclam : 1971 : 73 s. :
ISBN: 3-15-007733-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Eichendorff Joseph von
Aus dem Leben eines Taugenichts : Erzählung
Stuttgart,c 1966 : 1966 : 111 s. :
ISBN: 3-15-002354-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Faust.n T. 1,p Der Tragödie erster Teil
Goethe Johann Wolfgang von, Scheithauer Lothar J.
Stuttgart : Reclam : 1974 : 144 s. :
ISBN: 3-15-000001-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Johann Wolfgang Goethe : Die Leiden des jungen Werthers
Goethe Johann Wolfgang von, Rothmann Kurt
Stuttgart : Reclam : 1974 : 180 s. :
ISBN: 3-15-008113-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Hauptmann Gerhart
Vor Sonnenaufgang : soziales Drama
Frankfurt/M : Ullstein : 1994 : 93 s. :
ISBN: 3-548-23564-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Heine Heinrich
Die Harzreise
[Neue Ausg.] : Stuttgart : Philipp Reclam : 1969 : 88 s. :
ISBN: 3-15-002221-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Hoffmann E. T. A.
Der goldne Topf : ein Märchen aus der neuen Zeit
Stuttgart : Reclam : 1966 : 142 s. :
ISBN: 3-15-000101-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Härtling Peter
Ben liebt Anna : Kinderroman
Weinheim : Beltz & Gelberg : 1979 : 76 s. :
ISBN: 3-407-78001-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Heinrich von Kleist : Michael Kohlhaas
Kleist Heinrich von., Hagedorn Günter
Stuttgart : Reclam : 1972 : 108 s :
ISBN: 3-15-008106-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Gotthold Ephraim Lessing : Minna von Barnhelm
Lessing Gotthold Ephraim, Hein Jürgen
Stuttgart : Reclam : 1973 : 107 s :
ISBN: 3-15-008108-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Maar Paul
Eine Woche voller Samstage
Hamburg : Oetinger : 2001 : 158 s. :
ISBN: 3-7891-1952-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Nöstlinger Christine
Wir pfeifen auf den Gurkenkönig : Wolfgang Hogelmann erzählt die Wahrheit, ohne auf die Deutschlehrergliederung zu verzichten : ein Kinderroman
Reinbek bei Hamburg : Rowohlt : 1977 : 142 s. :
ISBN: 3-499-20153-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Wagener Hans
Theodor Storm : Der Schimmelreiter
Stuttgart : Reclam : 1976 : 101 s. :
ISBN: 3-15-008133-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare en bok för barn och ungdom väljs från lista.

Obligatorisk litteratur Moment 5: Ordförråd och skriftlig språkfärdighet

Antingen:

Drosdowski Günther Wermke, Matthias Scholze-Stubenrecht, Werner
Duden Deutsches Universalwörterbuch : [A-Z]/ auf der Grundlage der neuen amtlichen Rechtschreibregeln
3., neu bearbeitete und erw. Aufl : Mannheim : Dudenvlg : 1996 : 1816 s :
ISBN: 3-411-05503-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller

Deutsches Wörterbuch : [der deutsche Wortschatz in über 250.000 Stichwörtern, Anwendungsbeispielen und Redewendungen ; mit umfassenden Bedeutungserklärungen und ausführlichen Angaben zu Rechtschreibung, Grammatik, Aussprache, Stil und Herkunft]
Wahrig Gerhard, Wahrig-Burfeind Renate
Gütersloh /München : Wissen Media Verlag : 2002 : 1451 s. :
ISBN: 3-577-10079-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Skrivövningar för Tyska B. Kompendium, hämtas på kurswebben. Ordförråds- och fraseologiövningar. Kompendium, hämtas från kurswebben.

Referenslitteratur

Brundin, Gudrun / Nordén, Magnus / Valfridsson, Ingela 1997: Denke zweimal, eh du einmal schreibst. Übersetzungstraining für die B-Stufe. Kompendium, hämtas på kurswebben. Åhlander, Lars 1998: Lömska ord och fällor. Tysk ordkunskap. Lund: Liber. Der große Duden in 10 Bänden. Mannheim: Bibl. Inst Duden, senaste upplagan.

Obligatorisk litteratur moment 6: Muntlig framställning

Material som hämtas på kurswebben.

Obligatorisk litteratur Moment 7: Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv

Interkulturelle Kommunikation. Kompendium, hämtas på kurswebben. Övrig litteratur väljs i samråd med lärare.

Obligatorisk litteratur Moment 8: Deutsch lernen und lehren II

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-40-64439-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Deutsch lernen und lehren II. Kompendium, hämtas på kurswebben. Kompendium zur Literaturtheorie. Kompendium, hämtas på kurswebben. Sprache und Sprachwissenschaft. Kompendium (c:a 50 sidor), hämtas på kurswebben. Exempel på talat och skrivet elevspråk. Läromedel för ungdomsskolan.

Referenslitteratur

Bogdal, Klaus-Michael (Hg.) 1997: Neue Literaturtheorien. Eine Einführung. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. Edmondson, Willis/ House, Juliane: Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen Basel: Francke, senaste upplagan (UTB 1697). Ernst, Peter 2004: Germanistische Sprachwissenschaft. Wien: WUV (UTB 2541). Heyd, Gertraude 1997: Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF). Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Narr. Nünning, Ansgar (Hg.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Ansätze Personen Grundbegriffe. Stuttgart Weimar: J.B. Metzler, senaste upplagan. Pörings, Ralf / Schmitz, Ulrich (Hg.) 1999: Sprache und Sprachwissenschaft. Eine kognitiv orientierte Einführung. Tübingen: Narr. Richter, Karin/ Hurrelmann, Bettina 1998: Kinderliteratur im Unterricht. Theorien und Modelle zur Kinder- und Jugendliteratur im pädagogisch-didaktischen Kontext. Weinheim München: Juventa Verlag.