"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska III för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, 30 hp

Engelskt namn: German for the Upper Secondary School Level, Course 3

Denna kursplan gäller: 2014-12-29 till 2017-01-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6TY014

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Tyska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-09

Innehåll

I kursen ingår studier i tysk språkvetenskap och tysk litteraturvetenskap, träning i kontrastiva grammatiska strukturer och produktion av texter av olika slag, övning i att läsa tyskspråkig vetenskaplig text samt att planera, genomföra och presentera en mindre forskningsuppgift. Vidare ingår studier av de faktorer som inverkar vid språktillägnande och reception av texter på främmande språk.
Kursen är indelad i fem moment:
Moment 1: Tysk språkvetenskap: Språkbruk och språkanvändare, 6 hp
Studier av den moderna tyskan och dess användning i tal och skrift utifrån kognitivt-lingvistiska, pragmatiska och sociolingvistiska perspektiv, varvid genusaspekter beaktas.
Moment 2: Litteraturvetenskap och tyskspråkig litteratur, 6 hp
Läsning, analys och diskussion av modern skönlitteratur rörande temat ”Literatur in der Gesellschaft” utifrån olika litteraturvetenskapliga och litteraturteoretiska synvinklar. Texterna behandlar människors skilda villkor, bilder av skolan och möten mellan olika generationer och diskuteras ur ett normkritiskt perspektiv.
Moment 3: Skriftlig produktion (Writing Texts in German), 3 hp
Fortsatt träning i kontrastiva grammatiska strukturer och idiomatiskt språkbruk i tyskan. Övningar i att översätta kortare svenska texter till tyska och att utifrån kunskap om olika textsorter producera egna texter på tyska.
Moment 4: Deutsch lernen und lehren III (Teaching and Learning of German III), 7,5 hp
Utifrån en kort introduktion om teorier kring generella kognitiva processer vid reception och tolkning av talat och skrivet språk studeras vilka speciella förhållanden som råder vid reception av litterära och andra texter på ett främmande språk och inlärning av tyska som främmande språk. Vidare studeras vilka kulturellt och språkligt betingade svårigheter som kan uppstå i detta språk- och kulturmöte samt hur dessa kan överbryggas i en undervisningssituation så att lärande främjas. Bland annat diskuteras hur ett normkritiskt förhållningssätt kan tillämpas i klassrummet.
Moment 5: Specialarbete (Individual study project), 7,5 hp
a) Plan för specialarbete (Plan for individual project), 1,5 hp
b) Slutversion av specialarbete (Final version of individual study project), 6 hp

Didaktiskt inriktad fördjupning inom språkvetenskap eller litteraturvetenskap. Träning i att utifrån förvärvade kunskaper inom litteraturvetenskap, språkvetenskap och språkdidaktik formulera syfte och frågeställningar, välja metod, analysera insamlat material och dra slutsatser samt presentera resultaten i en kortare uppsats enligt anvisningar.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse

  • självständigt kunna beskriva några centrala aspekter i den tyskspråkiga litteratur som ingår i kursen;
  • självständigt kunna beskriva några centrala aspekter i modern tyska;
  • på ett nyanserat sätt kunna redogöra för några teoretiska utgångspunkter i germanistisk språk- och litteraturvetenskap;
  • kunna redogöra för och diskutera innebörden av några centrala begrepp inom modern språk- och litteraturvetenskap;
  • kunna redogöra för några centrala teorier om utveckling av språklig kompetens och diskutera deras relevans för undervisning i tyska;
  • kunna identifiera kulturspecifika drag i undervisningsmaterial av olika slag och diskutera deras möjliga konsekvenser för undervisningen;
  • kunna redogöra för och diskutera innebörden av några centrala begrepp inom området språk- och textreception samt språkinlärning och språkdidaktik;

Färdighet och förmåga

  • med utgångspunkt i kunskap om det tyska språkets uppbyggnad kunna analysera språkanvändning ur ett kognitiv-lingvistiskt, pragmatiskt och sociolingvistiskt perspektiv varvid särskilt genusaspekter beaktas;
  • kunna referera och diskutera tyskspråkiga vetenskapliga texter inom språk- och litteraturvetenskap, språk- och textreception samt språkinlärning och språkdidaktik;
  • kunna analysera litterära texter ur olika litteraturvetenskapliga och litteraturteoretiska synvinklar;
  • kunna presentera ett litterärt verk och leda diskussioner kring det;
  • kunna analysera och kommentera skillnaderna mellan tyska och svenska vad gäller syntax, ordförråd, fraseologi och stilanvändning;
  • kunna översätta svensk normalprosa till god tyska;
  • kunna producera skrivna texter på tyska av olika slag med en hög grad av språklig korrekthet;
  • kunna tillämpa sina kunskaper inom ämnesområdet och om språkdidaktik vid planering av undervisning i tyska i ungdomsskolan;
  • med handledning kunna formulera en forskningsfråga och välja adekvat metod för insamling och analys av material;
  • kunna analysera insamlat material och dra slutsatser;
  • kunna med hög grad av språklig korrekthet och enligt ämnets konventioner muntligt och skriftligt presentera och diskutera resultaten av den egna undersökningen;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom det språk- och litteraturvetenskapliga området;
  • på ett vetenskapligt sätt kunna argumentera för sina slutsatser;
  • kritiskt granska vetenskaplig argumentation i publicerade texter inom germanistisk språk- och litteraturvetenskap och andra studenters uppsatser;
  • kunna anlägga ett normkritiskt perspektiv på språkbruk och på lästa texter.

Behörighetskrav

Univ: Tyska, 24 hp från Tyska II för ämneslärare (6TY013) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

All undervisning och examination genomförs på tyska.
Moment 1: Tysk språkvetenskap: Språkbruk och språkanvändare
Lektionsundervisning med redovisning av referatuppgift.
Moment 2: Litteraturvetenskap och tyskspråkig litteratur
Obligatoriska seminarier kring lästa texter samt övning i att leda en diskussion kring en läst text.
Moment 3: Skriftlig produktion
Lektionsundervisning.
Moment 4: Deutsch lernen und lehren III
Obligatoriska seminarier med redovisning av uppgifter.
En del av momentet kan förläggas till ett tyskspråkigt universitet.
Moment 5: Specialarbete, 7,5 hp
Obligatoriska seminarieövningar inriktade på forskningsmetodik (litteratursökning, materialsamling, problemformulering, utformning av vetenskapligt manuskript) och skriftlig framställning samt handledning i grupp och individuellt.
En del av momentet kan förläggas till ett tyskspråkigt universitet.

 

Examination

All undervisning och examination genomförs på tyska.
Moment 1: Tysk språkvetenskap: Språkbruk och språkanvändare, 6 hp
Muntlig redovisning av referatuppgift utifrån handout. Momentet i övrigt redovisas i skriftligt prov.
Moment 2: Litteraturvetenskap och tyskspråkig litteratur, 6 hp
Fortlöpande examination vid seminarieövningarna, introduktion och diskussionsledning vid minst ett seminarietillfälle samt muntligt prov.
Moment 3: Skriftlig produktion, 3 hp
Två inlämningsuppgifter samt skriftligt prov.
Moment 4: Deutsch lernen und lehren III, 7,5 hp
Fortlöpande examination samt bedömning av portfölj med bland annat individuell analysuppgift.
Moment 5: Specialarbete, 7,5 hp
Bedömning av plan för specialarbetet respektive av det färdiga arbetet. Den färdiga uppsatsen ska omfatta ca 10–15 maskinskrivna sidor och uppfylla vedertagna krav vad gäller redovisning av primär- och sekundärmaterial samt språkbehandling.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och tillämpa kursens innehåll.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 18 högskolepoäng.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Examinerande uppgifter, t.ex. hemtentamina och inlämningsuppgifter, ska vara inlämnade senast det datum som angetts av undervisande lärare. Sent inkomna uppgifter beaktas inte, utan den studerande hänvisas till nästa provtillfälle.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 1

För alla moment rekommenderas följande ordböcker:

Tauchmann Christine
Duden, das Stilwörterbuch : [grundlegend für gutes Deutsch ; die Ausdrucksmöglichkeiten der deutschen Sprache ; Bedeutung und Verwendung der Wörter im Satz ; rund 100 000 Satzbeispiele, Wendungen, Redensarten und Sprichwörter]
9., völlig neu bearb. Aufl. : Mannheim [u.a.] : Dudenverl. : 2010 : 1087 s. :
ISBN: 978-3-411-04029-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Eisenberg Peter
Duden : richtiges und gutes Deutsch : Wörterbuch der sprachlichen Zweifelsfälle : auf der Grundlage der neuen amtlichen Rechtschreibregeln : [Antwort auf grammatische und stilistische Fragen, Formulierungshilfen und Erläuterungen zum Sprachgebrauch]
6., vollst. überarb. Aufl. : Mannheim ;a Leipzig ;a Wien ;a Zürich : Dudenverl. : 2007 : 1053 S. :
ISBN: 978-3-411-04096-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Duden Deutsches Universalwörterbuch : [das umfassende Bedeutungswörterbuch der deutschen Gegenwartssprache mit mehr als 500 000 Stichwörtern, Bedeutungsangaben und Beispielen ; rund 250 000 zusätzlichen Angaben zu Grammatik, Herkunft und Stil ; einer tabellarischen Kurzgrammatik der deutschen Sprache
7. Aufl. : Mannheim : Bibliographisches Institut : 2011. : 2112 S. :
ISBN: 978-3-411-05507-4 (Gb.) : EUR 39.95 (DE), EUR 41.10 (AT), sfr 60.90 (freier Pr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Götz Dieter
Langenscheidt Grosswörterbuch Deutsch als Fremdsprache : das einsprachige Wörterbuch für alle, die Deutsch lernen
Neubearb. : Berlin : Langenscheidt : 2010 : 1343 S. :
ISBN: 978-3-468-49038-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Der kleine Wahrig : Wörterbuch der deutschen Sprache
Wahrig Gerhard, Wahrig-Burfeind Renate
Völlig neu bearb. auf der Grundlage der neuen amtlichen Rechtschreibregeln : Gütersloh : Bertelsmann-Lexikon-Verl. : 1997 : 1152 S. :
ISBN: 3-577-10649-2 (Pp.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Deutsches Wörterbuch : [das universelle Standardwerk zur deutschen Gegenwartssprache ; der deutsche Wortschatz in über 260.000 Stichwörtern, Anwendungsbeispielen und Redewendungen ; mit umfassenden Bedeutungserklärungen und mehr als 1 Mio. Angaben zu Rechtschreibung, Grammatik, Aussprache, Stil und Herkunft]
Wahrig Gerhard, Wahrig-Burfeind Renate
8., vollst. neu bearb. und aktualisierte Aufl. : Gütersloh [u.a.] : Wissen-Media-Verl. : 2008 : 1728 s. :
ISBN: 3-577-10241-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Norstedts tysk-svenska ordbok : [73000 ord och fraser]
Lindestam Irmgard, Thiel Mathias
Stockholm : Norstedt : 1994 : xxviii, 923 s. :
ISBN: 91-1-925402-4 (inb. (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Norstedts svensk-tyska ordbok : [54000 ord och fraser]
Berglund Britt-Marie, Sjödin Maria, Lindestam Irmgard, Hladik Gerhard
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxiv, 693, [1], 19 s. :
ISBN: 91-1-925432-6 (inb.) ; 290:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 1: Tysk språkvetenskap: Språkbruk och språkanvändare

Ernst Peter
Germanistische Sprachwissenschaft : eine einführung in die synchrone Sprachwissenschaft des Deutchen
2. aufl. : Wien : WUV : 2010 : 302 s. :
ISBN: 3-8252-2541-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sprachwissenschaftliche Artikel. Kompendium (c:a 60 sidor), tillhandahålls på institutionen eller hämtas från elektroniska tidskrifter.

Moment 2: Litteraturvetenskap och tyskspråkig litteratur

Texterna läses i angiven eller likvärdig utgåva.

Boie Kirsten
Nicht Chicago, nicht hier
Hamburg: Oetinger (Oetinger Bd 204) :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: 3-8415-0204-0 / 978-3-8415-0204-9

Hesse Hermann
Die Romane und die grossen Erzählungen.n Bd 1,p Peter Camenzind = Unterm Rad
Frankfurt am Main : Suhrkamp : 1998 : 328 s. :
ISBN: 3-518-03099-X (hela verket)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Horváth Ödön von
Gesammelte Werke : kommentierte Werkausgabe in Einzelbänden.n [Bd 13],p Jugend ohne Gott
Frankfurt am Main : Suhrkamp Taschenbuch Vlg : 1994 : 182 s. :
ISBN: 3-518-38874-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunze Reiner
Die wunderbaren Jahre : Prosa
Sonderausgabe : Frankfurt am Main : Fischer : 1992 : 124 s. :
ISBN: 3-596-11209-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kästner Erich
Das fliegende Klassenzimmer : ein Roman für Kinder
147. Aufl. : Hamburg : Cecilie Dressler Vlg ;a Zürich :b Atrium Vlg : 1990 : 165 s. :
ISBN: 3-7915-3015-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lebert Benjamin
Crazy
München: cbt (cbt Taschenbücher Bd. 30580) :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: 3-570-30580-5 / 978--3-570-30580-5

Müller Hertha
Jedes Wort weiss etwas vom Teufelskreis. (Nobelpristal!)
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas på http://www.svenskaakademien.se/web/Nobelvorlesung_2009_sv.aspx.

Reventlow Franziska zu
Ellen Olestjerne
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Husum: Husum Verlag. ISBN: 3-89876-721-3 / 978-3-89876-721-7

Aktuell forskningslitteratur till de lästa texterna väljs i samråd med läraren Ytterligare en roman väljs ur en lista med rekommenderad litteratur.

Moment 3 Skriftlig produktion

Översättnings- och textproduktionsövningar för Tyska C. Kompendium, hämtas på kursens lärplattform. Beispiele schriftlicher Schülerprodukte. Stencilerat material, tillhandahålls på institutionen.

Moment 4: Deutsch lernen und lehren III

Hernig Marcus
Deutsch als Fremdsprache : eine Einführung
1. Aufl. : Wiesbaden : VS : 2005 : 269 S. :
ISBN: 3-531-13546-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Texte lesen – Sprache lernen. Kompendium (c:a 100 sidor), tillhandahålls på institutionen. Texte zum Lese- und Hörverständnis. Kompendium (c:a 40 sidor), tillhandahålls på institutionen. Texter till referatuppgift väljs i samråd med examinator.

Moment 5: Specialarbete

Zur Manuskriptgestaltung germanistischer Arbeiten
Stedje Astrid, Valfridsson Ingela
Institutionen för moderna språk : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kompendium (c:a 10 s.), hämtas på kursens lärplattform.

Övrig litteratur väljs i samråd med handledare. För studerande som väljer ett språkvetenskapligt ämne: Lagerholm, Per 2005: Språkvetenskapliga uppsatser. Lund: Studentlitteratur. För studerande som väljer ett litteraturvetenskapligt ämne: Bok om uppsatsskrivande väljs i samråd med handledare.