"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

Alumnporträtt: Tre års studier – Så mycket mer än bara 180 poäng!

När Niclas Lundberg skulle välja utbildning hade han kanske lite tur, han hittade rätt på direkten. – Jag började leta bland universitetets utbildningar och hittade Digital medieproduktion. När jag läste om innehållet lät det riktigt bra – webb, tv, spel, design – jag var intresserad av allt!

Niclas är uppvuxen i Skellefteå, 13 mil norr om Umeå. När det var dags för gymnasiet packade han väskan och begav sig till Luleå och Basketgymnasiet, och en tillvaro fylld av träningar och matcher. Men det viktigaste var ändå att han blev ihop med Helena.

När gymnasiet var avslutat flyttade han till Umeå där Helena hade börjat plugga. Efter ett år på hamburgerrestaurang var han en av trettio studenter – lika många tjejer som killar – som började på programmet Digital medieproduktion. Niclas visste att han skulle trivas i sammanhanget. Han gillar det mesta runt datorer och kallar sig gärna nörd, men hade lite funderingar över hur komplicerade de teoretiska delarna skulle bli.
– Jag fick stöd av en studievägledare som menade att jag bara skulle komma dit med min starka motivation och inte bekymra mig för teorin. Nu är jag glad att jag har lärt mig det som först verkade så svårt. Jag hade ingen aning om att jag skulle ha så mycket nytta av det, säger han och skrattar.

Egen drivkraft och eget engagemang

Niclas beskriver hur studierna på universitetet kräver mer egen drivkraft och mer engagemang än han var van vid.
– Man måste ta egna initiativ och eget ansvar för studierna. Om man inte gör det är det är bara man själv som blir lidande, säger han, och beskriver hur han får inspiration och kraft att studera av en bra låt, av att umgås med människor han gillar, att någon håller ett bra tal eller att bara känna solen värma.

Digital medieproduktion är en utbildning där man får bra grunder för att arbeta inom mediebranschen. Man arbetar med områden som interaktionsdesign, filmredigering, webb- produktion, 3D-animering och lär sig en del om digitalt entreprenörskap.
Kreativ miljö med ambitiösa människor

Några minnen från studietiden är extra starka.

– Jag minns alldeles särskilt en kurs i icke-linjärt och interaktivt berättande där vi var en grupp som jobbade intensivt tillsammans. Alla gick verkligen in för uppgiften och vi fördjupade oss i detaljer i timmar. Det är fantastiskt att befinna sig i en så kreativ miljö med ambitiösa människor som vill och kan så mycket.

Tre år är en lång tid och allt har förstås inte varit perfekt.

– Det är helt orealistiskt att man ska ha kul 24 timmar om dygnet, men när jag tittar tillbaka så kan jag nog säga att hela studietiden har varit bra. För att driva frågor som var viktiga för vår klass och vårt program har jag varit med i programrådet, i utbildningsutskottet och i Systemvetarföreningens styrelse.

Utbytesstudier i England

Under utbildningens femte termin åkte Niclas till Bradford i England som utbytesstudent tillsammans med studiekompisarna Anders och Cajsa-Tora.
– Det tog några veckor innan jag hade smält alla intryck och blivit varm i kläderna, men sen blev det riktigt bra, säger han. Under tiden i Bradford läste han tre kurser i ämnen som kan översättas ungefär med digital videografi, digital konst och design för mobila enheter.

Världskända på Youtube

Sista terminen var det dags för examensjobb. Niclas skrev tillsammans med Anders om etablering och popularitet på Youtube. Under den här tiden blev Niclas och kompisen Isak världskändisar genom populära Swedish Meal Time – absurda filmklipp om matlagning på Youtube.
– Det började en dag när vi skulle laga middag ihop. Vi hade koll på Epic Meal Time – en matlagningshow på Youtube där det lagas mat med tusentals kalorier! Inspirerade av det började Isak filma med telefonen medan jag lagade.
– Det blev helt galet och vi hade väldigt roligt.

Efter en vecka hade filmen runt 20 000 visningar. Det blev ett avsnitt till och ett till och tittarna blev allt fler. Succén var ett faktum.
– Vi var chockade. Kanske var det spännande att vi visade en oväntad bild av Sverige.
Miljontals visningar av Swedish Meal Time
Fansen finns över hela världen. Som mest har ett avsnitt haft mer än 7 miljoner visningar!

Niclas studerade vidare på masterprogrammet i Cross Media Interaction Design på Campus Skellefteå. Det är en utbildning på avancerad nivå för den som vill arbeta med digital konceptutveckling, analys inom digital marknadskommunikation, digital marknadsföring, film, tv, webb och andra tillämpningar av digitala medier. Han har även arbetat med 2D-animering för ett företag i USA.
– Här hade jag stor användning för det jag har lärt mig på utbildningen, säger han.

Namn
Niclas Lundberg
Varifrån kommer du?
Skellefteå
Var bor du?
Stockholm
Publicerad: 2016-05-31