Engelskt namn: Programme for Culture and Entrepreneurship
Denna utbildningsplan gäller: HT15 och fram till HT19 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT20
Utbildningsplan för program med start mellan HT19 och fram till HT20
Utbildningsplan för program med start innan HT19
Programkod: HGKEN
Högskolepoäng: 180
Diarienummer: 3.1.3-1525-14
Ansvarig fakultet: Humanistiska fakulteten
Beslutad av: Rektor, 2015-02-10
Grundläggande behörighet
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie kandidatexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor. Filosofie kandidatexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Arts. Examen utfärdas i huvudområdet Kulturanalys med inriktning mot kulturentreprenörskap.
[Högskolelagen 1 kap 8 §] Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
Det övergripande målet är att studenten efter utbildningen skall ha tillägnat sig de teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för kvalificerat arbete inom den kulturentreprenöriella sektorn. Studerande skall även kunna tillämpa relevanta teoretiska perspektiv och vetenskapliga metoder för att självständigt kunna studera och analysera aspekter av kulturverksamheter.
Kunskap och förståelse
För Filosofie kandidatexamen i huvudområdet Kulturanalys med inriktning mot kulturentreprenörskap skall studenten
Färdighet och förmåga
För Filosofie kandidatexamen i huvudområdet Kulturanalys med inriktning mot kulturentreprenörskap skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För Filosofie kandidatexamen i huvudområdet Kulturanalys med inriktning mot kulturentreprenörskap skall studenten
Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter, både individuellt och i grupp. Uppgifterna kan bestå av till exempel fallstudier, utredningar och examinerande redovisning. Vidare sker examination genom författande av bland annat hemskrivningar, PM, fältrapport och uppsats. I övrigt ges undervisningen i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier – till stora delar i laborativa miljöer – och projekthandledning samt praktik. Studenterna inventerar också nischer inom kultursektorn. Se vidare om examination i kursplanen för respektive termin.
Om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs eller visst moment sker examination enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen eller kontakta Studentcentrum/Examina.
Studenter som har 60 hp i avklarade kurser inom huvudområdena konstvetenskap, kulturanalys, litteraturvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, museologi eller motsvarande kan bedömas som behöriga till termin 3 på programmet. Ta kontakt med programansvarig för information om hur man söker till senare del av program.
Studenter som har påbörjat men ej slutfört HGKEP Kulturentreprenörsprogrammet 120 hp kan söka till senare del av program och återuppta studierna inom Programmet för kulturentreprenörskap 180 hp.
Studenten har rätt att överklaga beslut om avslag. Detta ska göras skriftligt till Överklagandenämnden för högskolan, inom tre veckor från den dag studenten fick ta del av beslutet. Studenten ska då skicka sin motivering och sitt önskemål om ändring till Umeå universitet som sedan skickar det vidare till Överklagandenämnden för högskolan.
Kulturentreprenörsprogrammet är inriktat på verksamhetsutveckling, entreprenörskap och projektledarskap inom kultursektorn och så kallade kreativa miljöer/näringar. Utbildningen ger en handlingskompetens genom att studenten tillsammans med projekthandledare och mentorer utvecklar reella projekt som kan igångsättas under utbildningen och/eller efter avslutad utbildning. Programmet erbjuder även ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt för ökad kunskap och medvetenhet om vilka effekter och konsekvenser det kan få när människor kategoriseras som tillhörande en viss kultur. Att skapa medvetenhet om konsekvenserna av denna kulturalisering, till exempel i förhållande till HBTQ-personer, funktionsnedsatta, nya svenskar och etniska minoriteter, är centralt i programmet. Nya medier har en väsentlig position i utbildningen.
År 1
Programmets första år utgör en etnologisk och kulturanalytisk grund för att arbeta med kulturfrågor. Under året behandlas etnologiska studier av människor och samhällsliv ur kulturella, sociala och historiska perspektiv. Här ingår bland annat kunskaper i berättandets betydelser och hur samhället kan förstås rituellt. Studenten introduceras också i centrala kulturanalytiska perspektiv och begrepp, och hur de kan appliceras på olika sociala och kulturella sammanhang. Vidare ingår orientering i aktuell kulturforskning samt praktiska tillämpningar vad gäller insamling och bearbetning av etnologiska primärmaterial.
År 2
Andra året ger teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter för arbete med projekt och produktion inom kultursektorn. Under året ges en historisk bakgrund till kulturpolitikens framväxt och tillkomst som politikområde. Detta innefattar också en översikt av kulturpolitik, institutioner och organisationer idag: hur myndigheter, institutioner, finansieringsformer, bidrag (etc.) fungerar. Tid ägnas åt kulturteoretiska reflektioner utifrån begreppet kultur samt vilken potential kultur har för olika former av näringsverksamhet. Den expanderande upplevelseindustrin uppmärksammas: Hur har denna vuxit fram? Vilka linjer, former och möjligheter finns inom denna bransch?
Vidare diskuteras entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter av ekonomi, innovation, tillväxt och kommunikation. Detta innefattar även förståelse för hur sociala och kulturella kategorier som kön, klass, sexualitet, funktionsnedsättning, etnicitet, ålder och regional tillhörighet kan påverka ramarna för entreprenörskapet. Särskilt uppmärksammas entreprenörskap inom kulturområdet och de kreativa näringarna, i jämförelse med andra former av entreprenörskap.
Under läsåret behandlas vad ett projekt kan innefatta samt vad projektarbete och ledarskap innebär i teori och praktik genom att studenterna själva leder och genomför riktiga projekt. Vidare behandlas vad det innebär att arbeta i grupp och fatta gruppbaserade beslut genom ett konkret projektarbete och praktik. Olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer ingår fortlöpande.
År 3
År tre förbereder för en övergång från studier till arbetsliv eller till studier på avancerad nivå. Under året ges en teoretisk orientering om olika inriktningar av strategisk kommunikation. Begreppet PR diskuteras och problematiseras. Relationer till traditionella och så kallade nya medier behandlas från både entreprenörens och kundens perspektiv. Studenten får även en orientering om relevanta juridiska och etiska frågeställningar, som upphovsrätt, avtalsrätt, associationsrätt och skatterätt med inriktning mot kultursektorn. Vidare behandlas intellectual property, yttrandefrihet, arbetsrätt och fackliga relationer. Likaså ingår en orientering om affärsverksamhetens roll för kulturen.
Under sista terminen ges den studerande möjlighet att självständigt utforma ett examensarbete i syfte att utveckla en projekt- eller företagsidé som kan igångsättas under och/eller efter avslutad utbildning.
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. En förutsättning för att få läsa en kurs är dock att man uppfyller de förkunskapskraven som uppställs. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.
Baskurser
Termin 1: 1ET029 Etnologi A – kultur, berättelser, ritualer 30 hp
Termin 2: 1ET001 Etnologi B 30 hp
Termin 3: 1KA011 Kultur, entreprenörskap och projekt 30 hp
Termin 4: 1KA009 Kulturentreprenörskap i publika sammanhang 30 hp
Termin 5: 1KA022 Kulturentreprenörskap och strategisk planering 30 hp
Termin 6: 1KA023 Kulturentreprenörskap i praktiken 30 hp
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum. Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Studieuppehåll innebär ett uppehåll i studierna som i förväg anmälts till högskolan av studenten. Om studenten bedöms ha särskilda skäl att få fortsätta studierna efter uppehållet ska universitetet besluta om att bevilja platsgaranti vid viss termin efter studieuppehållet. Med särskilda skäl avses medicinska, sociala eller andra skäl (till exempel föräldraledighet) som påverkar den studerandes möjligheter att fullfölja programmet i normal tid. Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programansvarig eller motsvarande.