Engelskt namn: Special Education Programme
Denna utbildningsplan gäller: HT10 och fram till HT18 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT24
Utbildningsplan för program med start mellan HT23 och fram till HT24
Utbildningsplan för program med start mellan HT23 och fram till HT24
Utbildningsplan för program med start mellan HT21 och fram till HT23
Utbildningsplan för program med start mellan HT18 och fram till HT21
Utbildningsplan för program med start mellan HT10 och fram till HT18
Utbildningsplan för program med start mellan HT10 och fram till HT18
Utbildningsplan för program med start mellan HT10 och fram till HT18
Utbildningsplan för program med start innan HT18
Programkod: LYSPE
Högskolepoäng: 90
Diarienummer: 515-2101-12
Ansvarig fakultet: Lärarhögskolans styrelse
Beslutad av: Lärarhögskolan vid Umeå universitet, 2008-09-18
Fritidshemsverksamhet
Lärarexamen (motsv.) med inriktning mot fritidshem, samt tre års lärarerfarenhet efter examen. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Förskoleverksamhet
Lärarexamen (motsv.) med inriktning mot förskola, samt tre års lärarerfarenhet efter examen. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Grundskola
Lärarexamen (motsv.) med inriktning mot grundskola, samt tre års lärarerfarenhet efter examen. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Gymnasieskola
Lärarexamen (motsv.) med inriktning mot gymnasieskola, samt tre års lärarerfarenhet efter examen. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Specialpedagogexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Specialpedagogexamen översätts på engelska till Postgraduate Diploma in Special Education Needs.
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
För specialpedagogexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialpedagog för barn och elever i behov av särskilt stöd.
Kunskap och förståelse
För specialpedagogexamen ska studenten
Färdighet och förmåga
För specialpedagogexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialpedagogexamen ska studenten
Examination sker normalt i slutet av moment eller kurs och kan vara antingen skriftlig eller muntlig. Den kan också ske i seminarieform, speciellt i anslutning till undersökande uppgifter och vid examinationsarbetet.
Studerande som underkänts i prov har rätt att delta i förnyat prov enligt de riktlinjer som framgår av respektive kursplaner.
Betyg sätts för kurs eller moment/del av kurs. Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen underkänd, godkänd eller väl godkänd.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning (på avancerad nivå eller motsvarande) eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande om dessa kunskaper och färdigheter är av sådan beskaffenhet att de i huvudsak motsvarar kursen eller delar av den. Hel kurs tillgodoräknas efter prövning och beslut av Lärarhögskolan vid Umeå universitet. För moment/del av kurs sker prövning/beslut av betygsättande lärare (examinator).
Ett negativt beslut (som skall motiveras) är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
Specialpedagogprogrammet syftar till att ge kompetens att arbeta med barn och elever i komplicerade inlärningssituationer inom förskola, förskoleklass, skola, vuxenutbildning och habilitering.
Studierna, som bedrivs på distans, helfart, leder till Specialpedagogexamen. Distansformen innebär emellertid även fysiska sammankomster (ca 4 tillfällen/termin á 3-5 dagar). Mellan sammankomsterna sker kommunikation med lärare och studiekamrater via konferensplattform/ar. Därför behövs tillgång till dator och internet.
Den första terminens studier handlar översiktligt om specialpedagogiska förutsättningar och samläses med speciallärarprogrammet. Den andra terminen fokuserar på specialpedagogens specifika roll medan tredje terminen ägnas åt examensarbetet (självständigt arbete).
Obligatoriska kurser
Studenten ska ha genomgått följande kurser inom programmet
6SP038 | Det specialpedagogiska fältet I, 15 hp |
6SP039 | Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp |
6PE082 | Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor, 7,5 hp |
6SP024 | Specialpedagogiska kunskapsområden, 7,5 hp |
6SP040 | Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete, 22,5 hp |
6SP041 | Examensarbete, specialpedagogprogrammet, 30 hp |
alternativt | |
6SP027 | Examensarbete, specialpedagogprogrammet, 30 hp |
Examensarbete/självständigt arbete
Inom ramen för kursfodringarna ska studenten ha fullgjort ett examensarbete/självstandigt arbete om 30 högskolepoäng. Särskild behörighet för att påbörja examensarbetet, se kursplan på webben.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga skäl) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum, Umeå universitet, 901 87 Umeå. http://www.umu.se/utbildning/antagning/efter-anmalan/ansokan-om-anstand/
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice samt via www.studera.nu.
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till Lärarhögskolans studerandeservice http://www.use.umu.se/student/studievagledning/
Uppstår hos lärare eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och i samråd med utbildningsledning, lärare, studievägledare och den studerande.
6SP038
Det specialpedagogiska fältet 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP039
Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6PE082
Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Obligatorisk
6SP024
Specialpedagogiska kunskapsområden 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Obligatorisk
6SP040
Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete 22,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
6SP041 Examensarbete specialpedagogprogrammet, 30 hp
alternativt
6SP027 Examensarbete specialpedagogprogrammet, 30 hp