"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Magisterprogram i idrottsmedicin, 60 hp

Engelskt namn: Master program in Sports Medicine

Denna utbildningsplan gäller: HT10 och fram till HT15 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: MAIDM

Högskolepoäng: 60

Diarienummer: FS 3.1.3-612-14

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Programrådet för läkarutbildningen, 2010-08-01

Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2014-06-24

Behörighetskrav

Kandidatexamen i idrottsmedicin eller motsvarande. Samt En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Examen

Medicine magisterexamen i Idrottsmedicin

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse

För magisterexamen skall studenten

  • Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

För magisterexamen skall studenten

  • Visa förmåga att integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • Visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • Visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För magisterexamen skall studenten

  • Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

Lokala mål för aktuell examen

För magisterexamen skall studenten:

  • kunna identifiera, värdera, reflektera och argumentera kring effekter av fysisk träning i relation till hälsa och prestation

Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten

  • ur ett traumatologiskt perspektiv kunna utföra riskanalyser med avseende på träningsbelastning och träningsupplägg för fysisk träning, och motivera utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
  • kunna planera ett individuellt anpassat styrketräningsprogram med progressiv belastning och utifrån erhållna teoretiska och praktiska metodkunskaper instruera en klient i det praktiska utförandet samt motivera metodvalet utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Studenten ska vidare kunna utvärdera effekten av vald metod/åtgärd

Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten

  • förstå, förklara och använda de teorier, metoder och praktiska färdigheter som krävs för att ur ett idrottsmedicinskt perspektiv studera och arbeta i idrottsrelaterad verksamhet inriktad mot hälsa och prestation
  • visa förmåga att utifrån samhällsperspektiv problematisera och analysera faktorer relevanta för hälsa och prestation
  • planera och genomföra ett självständigt examensarbete där syfte och metodval motiveras utifrån vetenskap samt etiska och samhälleliga aspekter och vidare opponera på ett examensarbete
  • redovisa sitt examensarbete på ett pedagogiskt sätt för intressenter i samhället

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten

  • aktivt och självständigt bedöma sitt eget kunskapsbehov och behovet av att vidareutveckla sina praktiska och teoretiska färdigheter och förmågor inom idrottsmedicin
  • i sitt arbete tillämpa ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till de metoder som används i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet
  • i sitt arbete reflektera över hur förvärvade kunskaper kan bidra till samhällsnyttig hälsoutveckling
  • självständigt värdera, granska och opponera på ett examensarbete
  • uppvisa ett professionellt förhållningssätt till klienter och medarbetare på verksamhetsförlagd utbildning

Självständigt arbete

  • För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) omfattande minst 30 högskolepoäng inom idrottsmedicin

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, praktiska och muntliga prov. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studenternas prestationer kan göras. Examinationsformer framgår av respektive kursplaner.

Student som underkänts vid ordinarie tillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov. Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem.

Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos programrådet begära byte av examinator.

Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. En ändring får inte medföra att betyget sänks.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell studieplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid ett sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
 

Betyg

Betyg sätts för varje kurs och om så bedöms lämpligt även för delmoment av kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment är bedömda. Om inte annat anges i kursplanen sätts betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
 

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet.
För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden.
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
 

Allmänt

Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 60 högskolepoäng. Programmet genomförs som heltidsstudier. Den inledande kursen bedrivs på helfart med placering i Umeå, men de påföljande kurserna bedrivs som distansstudier med 2-4 obligatoriska kursträffar i Umeå och i samband med dessa sker examinerande moment. Utbildningen innehåller en obligatorisk praktikperiod. Examensarbete läses delvis parallellt med Verksamhetsförlagd utbildning. Samtliga kurser innehåller reflekterande arbetsuppgifter som examineras skriftligt och i seminarieform. Utbildningen är delvis nätbaserad och vissa moment i utbildningen kan ges på engelska. Student på programmet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet

Baskurser

  •  Idrottsmedicin: Vetenskaplig teori, metod och etik 7,5 hp
  •  Idrottsmedicin: Individanpassad träningsmetodik - Styrketräning för hälsa och friskvård, 7,5 hp
  •  Idrottsmedicin: Verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
  •  Idrottsmedicin: Examensarbete, 30 hp

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum vid Umeå universitet.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Student som antagits till utbildning kan beviljas studieuppehåll med platsgaranti av följande skäl: graviditet, sjukdom, militärtjänstgöring studerandefackliga uppdrag eller andra skäl som prövas individuellt.

Skriftlig anmälan om studieuppehåll ska göras till programrådet för arbetsterapeut- och fysioterapeutprogrammen samt tränarprogrammet (PRAFT) innan uppehållet påbörjas. Av anmälan skall framgå när studierna beräknas återupptas. Anmälan om studieuppehåll/återupptagande av studier ska inlämnas före 15 april inför höstterminen och före 15 oktober inför vårterminen. Studieuppehåll kan medges under ett år med möjlighet till förlängning.

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studievägledaren.

Övrigt

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se).

För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se www.umu.se/medfak/.  För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap