"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Tandhygienistprogrammet, 180 hp

Engelskt namn: Dental Hygienist Programme

Denna utbildningsplan gäller: HT09 och fram till HT09 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: OYTAH

Högskolepoäng: 180

Diarienummer: 513-1906-09

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakulteten, 2012-06-17

Behörighetskrav

Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram av 120 högskolepoäng kan studenten efter ansökan erhålla en tandhygienistexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning, samt efter 180 högskolepoäng kan studenten efter ansökan erhålla en Odontologie kandidatexamen med Oral Hälsa som huvudområde i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Tandhygienistexamen översätts på engelska till Higher Education diploma in Dental hygiene.
Odontologie kandidatexamen med huvudområde i Oral hälsa översätts på engelska till Bachelor of Dental Science in Oral Health.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Högskolelagens 1 kap 8 §
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lag (2006:173) (SFS nr: 1992:1434 uppdaterad t.o.m. SFS 2006:173)

Nationella mål för aktuell examen

Omfattning
Tandhygienistexamen uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng.

Mål
För tandhygienistexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som tandhygienist.
Kunskap och förståelse
För tandhygienistexamen skall studenten förvärvat de kunskaper

  1. visa kännedom om områdets vetenskapliga grund och om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
  2. visa kunskap om och förståelse för munhålans betydelse för det allmänna välbefinnandet och allmäntillståndets inverkan på munhälsan, och
  3. visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För tandhygienistexamen skall studenten

  1. visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete inom tandvården för såväl enskilda som grupper av patienter,
  2. visa förmåga att självständigt utföra undersökningar av karies och parodontit samt att utreda och analysera behov av munhälsovårdande insatser,
  3. visa förmåga att genomföra och utvärdera insatta åtgärder samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa, och
  4. visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att förmedla sin kunskap till olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandhygienistexamen skall studenten

  1. visa självkännedom och empatisk förmåga,
  2. visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  3. visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov,
  4. visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  5.  visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lokala mål för aktuell examen

Studenten skall ha förvärvat

  1. kunskaper och förståelse för pedagogiska uppgifter inom tandvården och ha kännedom om förhållanden i samhället för att kunna initiera och delta i hälsobefrämjande arbete ur ett folkhälsoperspektiv.
  2. förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med övriga grupper inom hälso-, sjuk- och tandvård.


Lokala mål för Odontologie kandidatexamen i oral hälsa
Studenten skall ha förvärvat

  • de kunskaper och färdigheter som fordras för att självständigt kunna arbeta som tandhygienist med äldre och/eller funktionshindrade med inriktning mot uppsökande verksamhet samt uppövat förmågan att arbeta i samverkan med övriga grupper inom hälso- och sjukvård.
  • fördjupade kunskaper inom barn- och ungdomstandvård.
  • kunskaper om tobak, dess skadeverkningar allmänmedicinskt /odontologiskt, samt tobaksprevention och avvänjning.
  • kunskaper om munhåleförändringar vid missbruk av narkotiska preparat, läkemedel, alkohol samt bland- och matmissbruk.
  • fördjupade kunskaper i huvudämnet oral hälsa och konkretiserade kunskaper i ett vetenskapligt arbete.

Examinationsformer

Prov anordnas i allmänhet i slutet av en kurs. I varje kurs ingår en eller flera examinationer. Examinationsformerna varierar beroende på kursens karaktär, omfattning och uppläggning. Även kliniska prov förekommer. Examinationen kan avse hel eller del av kurs. Den kan vara muntlig, skriftlig eller praktisk, och kan genomföras individuellt eller i grupp. De examinationsformer som gäller anges i respektive kursplan.

Student som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle skall beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom tre månader. Infaller provtillfället i nära anslutning till terminsslut skall prov anordnas senast två veckor efter ny terminsstart.

Student som underkänts två gånger i viss kurs eller del av kurs, har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses.

Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då ämnet har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.

För varje kurs finns en begränsning i antalet prov. En student som blivit underkänd i ordinarie prov har rätt att genomgå förnyat prov två gånger. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten ansöka om eller rekommenderas att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. En student som erhållit sammanlagt fem provtillfällen men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas i enlighet med Högskolelagen 1 kap 4§.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Student som underkänts i en klinisk/praktisk del av en kurs får möjlighet att göra om den delen en gång i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 21 §.

Studievägledning skall erbjudas en student som underkänts upprepade gånger i en eller flera kurser.

Betyg

Vid sammantagen bedömning skall hänsyn tas till studentens kunskaper och förmåga till självständig och kritisk bedömning samt till förmåga att självständigt lösa problem. Vid granskning av studentens kliniska kunskaper och prestationer skall hänsyn tas både till kliniska färdigheter och förhållningssätt till patienten (se resp. kursplan).
Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg skall användas något av uttrycken Godkänd eller Underkänd. Betyg bestäms av programrådet särskilt utsedd examinator.

Tillgodoräknande

Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet (helt eller delvis) kan godtas för tillgodoräknande ankommer på fakultetsnämnden eller det organ som fått nämndens delegation. Prövningen sker i samråd med kursansvarig. Beslut om tillgodoräknande kan överklagas.
Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommet överklagande kommer att avvisas.

Allmänt

Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 180 högskolepoäng. Fram till yrkesexamen genomförs programmet som heltidsstudier, medan tredje året även kan läsas på halvtid. Tredje året ges på distans. Studenten som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.
Studiegången är bunden, vilket innebär att ämnena skall läsas i den ordning som föreskrivs i utbildningsplanen. I vissa fall kan dispens medges från detta krav.
Undervisningen inleds med naturvetenskapliga ämnen som avser att ge grund för förståelse av det medicinska och odontologiska utbildningsinnehållet. Dessutom ingår kurser i beteendevetenskap.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, arbete i studiegrupper, metodövningar, seminarier, individuellt arbete, och patientbehandling vilka i de flesta kurser kombineras och anges i respektive kursplan. Kunskaper från de olika områdena sammanförs och integreras i den kliniska utbildningen. De teoretiska studierna bidrar till att ge struktur åt de kliniska studierna och kliniska studier utgör underlag för analys, bearbetning och diskussion i den teoretiska delen av utbildningen. Studenten får fortlöpande under utbildningen handledning, både individuellt och i grupp, inom tandhygienistens olika kompetensområden. Genomgående baseras kursinnehållet på vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet. Mångfald aspekter belyses i utbildningen.
Inom tandhygienistprogrammet bevakas internationell utveckling och internationellt samarbete inom yrkesområdet. Möjlighet till studentutbyte med annat land, vilket ses som en betydelsefull erfarenhet, finns inom programmets avtal och stimuleras.

Programöversikt

Terminer T1 T2 T3 T4 T5 T6
Kurser            
Oral hälsa I, 20 hp            
Tandhygienistens profession 7          
Munhygien 6          
Tandanatomi/preklinik 7          
Biomedicin I, 10 hp            
Kemi/biokemi 2          
Cellbiologi/histologi 3          
Mikrobiologi/immunologi 5          
Oral hälsa II, 9,5 hp            
Kariologi I   2,5        
Parodontologi I   2,5        
Oral diagn. radiologi   3        
Oral anestesi   1,5        
Biomedicin II, 13,5 hp            
Anatomi   2        
Fysiologi   2        
Farmakologi   2,5        
Sjukdomslära   2,5        
Psykologi I   1,5        
Klinisk tillämpning 1   7        
Oral hälsa III, 10 hp            
Kariologi II     3      
Parodontologi II     3      
Oral rehabilitering     2      
Mjukvävnadspatologi     2      
Biomedicin III, 5 hp            
Psykologi II     3      
Näringslära     2      
Klinisk tillämpning II     15      
Oral hälsa IV, 7,5 hp            
Tandvård för vuxna med särskilda behov       2,5    
Pedodonti I       3    
Ortodonti       2    
Examensarbete I       7,5    
Klinisk tilläpning III       15    
Oral hälsa V, 30 hp            
Pedodonti II/Vetenskaplig metodik         15  
Tandvård för vuxna med särskilda behov         15  
Oral hälsa VI           15
Examensarbete II           15
             
             
             
             
             
             

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Skälen skall som regel ha uppkommit efter det att anmälan lämnats in. Ansökan om anstånd och intyg som styrker de åberopade skälen skall senast tre veckor efter terminsstart ha kommit in till StudentCentrum/antagningen vid Umeå universitet. Beslut att avslå en sökandes begäran om anstånd kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Studieuppehåll innebär ett uppehåll i studierna som i förväg anmälts till högskolan av studenten. Såväl anmälan som beslut om studieuppehåll skall lämnas skriftligt. I beslutet skall anges när studenten kan återuppta studierna och vilka förutsättningar som gäller för att ta platsen i anspråk. Beslut att avslå en sökandes begäran om studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommet överklagande kommer att avvisas.

Om mer än två terminer förflutit sedan senaste kliniska praktik inom programmet, förlorar denna sin giltighet som uppfyllande av kurskrav inför resterande delkurser.

Om utbildningsinnehållet har förändrats under uppehållstiden skall studenten inhämta motsvarande kunskaper innan studierna återupptas.

När studenten som efter ett längre studieuppehåll (mer än två terminer) önskar återinträde prövas formerna av programråd i samråd med kursgivare.

Studieuppehåll med platsgaranti
Om studenten bedöms ha särskilda skäl att få fortsätta studierna efter uppehållet skall berörd fakultetsnämnd/motsvarande besluta om att bevilja platsgaranti för en begränsad tid, normalt en till tre terminer. Med särskilda skäl avses:

  • sjukdom (egen eller egna barns sjukdom)
  • graviditet, föräldraledighet (motsvarande föräldraförsäkringen)
  • militärtjänst
  • studentfackliga uppdrag
  • annat skäl som påverkar studentens möjligheter att fullfölja programmet i normal tid. Skälet till studieuppehållet ska vara styrkt med intyg.

En student som anmält studieuppehåll men ej beviljats platsgaranti vid återkomst (studieavbrott/ studieuppehåll utan platsgaranti) ska ansöka om antagning till senare del av program då han/hon önskar fortsätta studierna och antas i mån av plats.

Studieavbrott

Studieavbrott kan vara anmält i förväg av studenten eller konstaterat av universitetet. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell utbildningsplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett visst kurs- eller programtillfälle.
Den som avbrutit programutbildningen där hon/han en gång varit registrerad och önskar återuppta studierna ska, efter ansökan om antagning till senare del på program, erbjudas plats på denna under förutsättning att där finns ledig studieplats samt att hon/han uppfyller ställda förkunskapskrav.
En student som vill avbryta sina studier kan när som helst meddela studieavbrott. Om en student inte registrerar sig på en kurs eller inte anmäler avsikt att återuppta studierna efter studieuppehåll kan fakulteten, senast tre veckor in på terminen konstatera studieavbrott.
Student som lämnar utbildningen bör uppmanas att meddela studieavbrott.

Återupptagande av studier
En student som önskar återuppta studierna skall ansöka om studieplats, senast 15 april för återupptagande av studierna till höstterminen och senast den 15 oktober till vårterminen.
Prioritetsordning vid återupptagande av studier och studieortsbyte:

  1. Student som beviljats studieuppehåll med platsgaranti
  2. Student som registrerats för studieuppehåll och inte beviljats platsgaranti
  3. Student som avbrutit studierna utan att begära studieuppehåll (studieavbrott)
  4. Student som ansökt om att få byta studieort till Umeå

I de fall student inte kan skiljas åt gäller lottning.

Avrådan

Om den hos lärare, programansvarig eller utbildningsledning uppstår tveksamhet om studentens möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller om dennes lämplighet att utöva det yrke utbildningen förbereder för bör studenten avrådas från fortsatta studier inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och göras av utbildningsansvariga i samråd med lärare, studievägledare och studenten i fråga.

Övrigt

Dispens
Dispens från tillträdeskrav (registrering på ny studietermin) kan sökas hos berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation.

Studieortsbyte
Byte till tandhygienistprogrammet i Umeå från annan studieort kan beviljas om studierna genomförts i normal takt och att samtliga kurser är godkända, samt om ledig studieplats finns. Ansökan inlämnas senast 15 april avseende höstterminen och 15 oktober avseende vårterminen. Prioriteringsordningen vid studieortsbyte är densamma som vid återupptagande av studier (se ovan).

Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2007 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för odontologiska utbildningar beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.
Kandidatexamen
Student som fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudämnet oral hälsa, kan ansöka om kandidatexamen. För mer information, se Högskoleförordningens examensordning.

Förkunskapskrav
Student som läst i föreskriven takt har alltid garanterad plats under förutsättning att förkunskapskraven är uppfyllda. För registrering på ny kurs skall studenten uppfylla de förkunskapskrav som gäller för aktuell kurs (se respektive kursplan).
Termin 2:

  • För att på termin 2 få påbörja kursen Klinisk tillämpning I, skall den studerande vara godkänd på delkursen Tandanatomi/preklinik 7 hp, ingående i kursplanen Oral Hälsa I, termin 1.
  • För att påbörja patientbehandlingen i kursen Klinisk tillämpning I, 7 hp, ska föregående moment i kursen vara godkända.

Termin 3:

  • För att få påbörja termin 3 skall studenten vara godkänd på alla kurser ingående i termin 1, godkänd i delkurserna Kariologi I, 2,5 hp , Parodontologi I 2,5 hp, Oral diagnostisk radiologi 3,0 hp ingående i kursplanen Oral Hälsa II, 9,5 hp, samt vara godkänd på kursen Klinisk tillämpning, 7 hp, termin 2.

Termin 4:

  • För att få påbörja termin 4 skall studenten vara godkänd på alla kurser ingående i termin 2. 
  • För att påbörja Klinisk tillämpning III ska den studerande vara godkänd på alla kurser tillhörande termin 2 inom tandhygienistprogrammet samt ha genomgått samtliga kurser vilka tidsmässigt föregår denna kurs eller ha motsvarande kunskaper samt vara godkänd på kursen Klinisk tillämpning II.
  • För att få påbörja VFU ingående i kursen Klinisk tillämpning III, skall den studerande vara godkänd i föregående moment i kursen Klinisk tillämpning III samt delkurserna Pedodonti I och Ortodonti I ingående i kursen Oral Hälsa IV.

Termin 6:

  • För att på termin 6 få påbörja kursen Examensarbete II krävs godkänt resultat i delkursen Pedodonti II/Vetenskaplig metodik ingående i kursen Oral hälsa V.

Studieplan

Giltig från: HT09

Termin 1

3OT135

Oral Hälsa I 20 hp

Grundnivå

Odontologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

3OT134

Biomedicin I 10 hp

Grundnivå

Odontologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Termin 2

3OT038

Oral hälsa II 9,5 hp

Grundnivå

Oral hälsa: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3OT036

Biomedicin II 13,5 hp

Grundnivå

Biomedicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3OT112

Klinisk tillämpning I 7 hp

Grundnivå

Oral hälsa: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 3

3OT041

Oral hälsa III 10 hp

Grundnivå

Oral hälsa: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

3OT039

Biomedicin III 5 hp

Grundnivå

Biomedicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3OT040

Klinisk tillämpning II 15 hp

Grundnivå

Oral hälsa: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 4

3OT119

Oral hälsa IV 7,5 hp

Grundnivå

3OT127

Examensarbete I 7,5 hp

Grundnivå

Odontologi: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Oral hälsa: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

3OT043

Klinisk tillämpning III 15 hp

Grundnivå

Oral hälsa: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 5

3OT099

Oral hälsa V 30 hp

Grundnivå

Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 6

3OT100

Oral hälsa VI 15 hp

Grundnivå

Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3OT057

Examensarbete II 15 hp

Grundnivå

Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen