"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Masterprogrammet i Nationalekonomi, 120 hp

Engelskt namn: Master's Programme in Economics

Denna utbildningsplan gäller: HT07 och fram till HT19 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: SANEM

Högskolepoäng: 120

Diarienummer: 512-2936-07

Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten

Beslutad av: Handelshögskolan, 2012-10-16

Behörighetskrav

Kandidatexamen (180 hp) på grundläggande nivå med minst 90 högskolepoäng eller motsvarande i nationalekonomi varav uppsatsarbete omfattande 15 högskolepoäng. Därutöver krävs En B och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram om 60 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet: Nationalekonomi (Economics)

Efter genomgånget utbildningsprogram om 120 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (120 credits). Examen utfärdas i huvudområdet: Nationalekonomi (Economics)

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
– ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
– utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
– utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(Högskolelagen 1 kap 9 §)

Nationella mål för aktuell examen

Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
– Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
– Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
– Visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– Visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
– Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings och utvecklingsarbete, och
– Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
– Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– Visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
– Visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)

Lokala mål för aktuell examen

Magisterexamen
Studierna är inriktade mot identifikation och lösning av samhällsekonomiska problem. Programmet har sin tyngdpunkt i ämnet nationalekonomi och utvecklar den studerandes förmåga att verka i utrednings- och forskningsverksamhet i såväl privat som offentlig sektor. Programmet ger grund för forskarutbildning i ämnet nationalekonomi.
Den studerande skall efter utbildningen:
– visa insikt i existerande vetenskaplig nationalekonomisk litteratur.
– visa förmåga att självständigt identifiera, strukturera och analysera komplexa ekonomiska skeenden.
– visa skicklighet i att hantera kvalificerade metodfrågor och systematiskt informationsinsamlande.
– visa förmåga att tillämpa empiriska metoder för analys av data.
– visa förmåga att förmedla nationalekonomiska resonemang och resultat såväl muntligt som skriftligt.

Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och
– visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.

Masterexamen
Studierna är inriktade mot identifikation och lösning av samhällsekonomiska problem. Programmet har sin tyngdpunkt i ämnet nationalekonomi och utvecklar den studerandes förmåga att verka i utrednings- och forskningsverksamhet i såväl privat som offentlig sektor. Programmet ger grund för forskarutbildning i ämnet nationalekonomi. Den studerande skall efter utbildningen:
– visa god insikt i existerande vetenskaplig nationalekonomisk litteratur.
– visa stark förmåga att självständigt identifiera, strukturera och analysera komplexa ekonomiska skeenden.
– visa skicklighet i att hantera kvalificerade metodfrågor och systematiskt informationsinsamlande.
– visa betydande förmåga att tillämpa empiriska metoder för analys av data.
– visa god förmåga att förmedla nationalekonomiska resonemang och resultat såväl muntligt som skriftligt.

Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och
– visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.

Examinationsformer

Se aktuella kursplaner.

Betyg

På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Programmet består av obligatoriska respektive valbara/valfria kurser. Val av valbara/valfria kurser görs i samråd med programansvarig. Kurserna läses i den ordning som anges i programöversikten nedan. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna.

Examensarbete/Självständigt arbete
För magisterexamen skall den studerande inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng i nationalekonomi. För masterexamen måste den studerande ha fullgjort ett ytterligare examensarbete om 15 högskolepoäng i nationalekonomi.

Programöversikt - masterexamen
Termin 1
Matematik 7,5 hp
Ekonometri 7,5 hp
Valfria kurser 15 hp
Termin 2
Valfri kurs 7,5 hp
Valfri kurs 7,5 hp
Magisteruppsats 15 hp alt. valfria kurser 15 hp
Termin 3
Valbara kurser 30 hp
Termin 4
Valfria kurser 15 hp och mastersuppsats 15 hp
Alternativt
Masteruppsats 30 hp
Programöversikt - magisterexamen
Termin 1
Matematik 7,5 hp
Ekonometri 7,5 hp
Valfria kurser 15 hp
Termin 2
Valfria kurser inom nationalekonomi 15 hp
Magisteruppsats 15 hp


Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag. Övriga skäl ger normalt studieuppehåll utan platsgaranti. Studieuppehåll utan platsgaranti ger förtur till utlysta platser till senare del av program.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.

Övrigt

Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.