"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Masterprogrammet i samhällsplanering, 120 hp

Engelskt namn: Master's Programme in Spatial Planning and Development

Denna utbildningsplan gäller: HT07 och fram till HT18 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: SASPM

Högskolepoäng: 120

Diarienummer: 541-929-13

Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2007-06-04

Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2013-06-05

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet: Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng (mostv) Särskild behörighet: Minst 90 högskolepoäng i kulturgeografi, geografi, samhällsplanering, statistik, nationalekonomi, sociologi, etnologi, statsvetenskap, ekonomisk historia, geovetenskap, regionalvetenskap, utvecklingsstudier, miljövetenskap, samhällsbyggnadsteknik, arkitektur, landskapsarkitektur eller annan samhällsplaneringsrelevant utbildning samt 7,5 högskolepoäng i kvantitativ metod och En B från gymnasieskolan.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram om 60 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet: Kulturgeografi (Human Geography). Inriktning: Samhällsplanering (Spatial Planning and Development).

Efter genomgånget utbildningsprogram om 120 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (120 credits). Examen utfärdas i huvudområdet: Kulturgeografi (Human Geography). Inriktning: Samhällsplanering (Spatial Planning and Development)

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
– ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
– utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
– utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(Högskolelagen 1 kap 9 §).

Nationella mål för aktuell examen

Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
– Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
– Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
– Visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– Visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
– Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
– Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
– Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– Visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
– Visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)

Lokala mål för aktuell examen

Magisterexamen
För filosofie magisterexamen med inrikning mot samhällsplanering skall den studerande:
– kunna sammanfatta och ge en överblick över de viktiga beståndsdelarna i ett fungerande planeringssystem,
– kunna självständigt och i grupp överblicka, sammanfatta och analysera ett komplext samhällsplaneringsfenomen,
– kunna arbeta i projektform och därvidlag medverka i planeringen av alternativa lösningar,
– ha sådan kunskap och kännedom om relevanta planeringsmetoder, särskilt med kvantitativ inriktning, att studenten i grupp kan producera förslag till analyser och lösningar samt
– ha tillägnat sig avancerade kunskaper och färdigheter i att söka, finna, värdera och tillämpa vetenskaplig information.
Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och
– visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.

Masterexamen
För filosofie masterexamen med inriktning mot samhällsplanering skall studenten:
– kunna redogöra för de viktiga beståndsdelarna i ett fungerande planeringssystem,
– kunna självständigt överblicka, sammanfatta, analysera och kritiskt granska ett komplext samhällsplaneringsfenomen,
– kunna arbeta i projektform och därvidlag medverka till att producera och generera ny kunskap och medverka i planeringen av alternativa lösningar,
– ha sådan kunskap och kännedom om relevanta planeringsmetoder,  särskilt med kvantitativ inriktning, att studenten självständigt kan producera förslag till analyser och lösningar,
– kunna kommunicera resultat muntligt och skriftligt på engelska samt
– ha tillägnat sig avancerade kunskaper och färdigheter i att söka, finna, värdera och använda sig av vetenskaplig information.
Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och
– visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.

Examinationsformer

Se aktuella kursplaner.

Betyg

På programmet tillämpas sjugradig betygsskala med betygen A, B, C, D, E, F och FX, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Alla kurser i programmet är obligatoriska. De läses i den ordning som anges under rubriken Studieplan. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna.
Undervisningen sker i normala fall på engelska.

Examensarbete/Självständigt arbete
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng i kulturgeografi med inriktning mot samhällsplanering.
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng i kulturgeografi med inriktning mot samhällsplanering. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng kulturgeografi med inriktning mot samhällsplanering eller motsvarande från utländsk utbildning.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.

Övrigt

Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.

Studieplan

Giltig från: HT07

Termin 1

2KG058

Kulturgeografi, samhällsplanering och GIS 15 hp

Avancerad nivå

Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

2KG059

Tillväxt och välfärd i tid och rum 15 hp

Avancerad nivå

Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

Termin 2

2KG057

Avancerad rumslig analys 15 hp

Avancerad nivå

Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk


För den som avser att avlägga magisterexamen:

2KG062

Magisteruppsats i kulturgeografi 15 hp

Avancerad nivå

Kulturgeografi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Obligatorisk

För den som avser att avlägga masterexamen:

2KG061

Befolkning och mobilitet 15 hp

Avancerad nivå

Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Eller
Valfri kurs 15 hp

Termin 3

2KG039

Metoder och modellering 15 hp

Avancerad nivå

Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

2KG055

Återuppbyggnad efter kriser och katastrofer 15 hp

Avancerad nivå

Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Statsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

Termin 4

2KG041

Masteruppsats i kulturgeografi 30 hp

Avancerad nivå

Kulturgeografi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Obligatorisk