"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Magisterprogram i bildterapi, 60 hp

Engelskt namn: Graduate Programme in Art Therapy

Denna utbildningsplan gäller: VT09 och fram till VT16 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: VABIL

Högskolepoäng: 60

Diarienummer: 513-2538-08

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2008-06-16

Behörighetskrav

Högskoleexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inom vård, socialt arbete eller lärarexamen omfattande minst 180 hp samt specialpedagogexamen eller kandidatexamen i specialpedagogik. Den sökande skall också ha genomgått bildterapi och/eller psykoterapi omfattande minst 30 timmar. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Examen

Magisterexamen med bildterapi som huvudområde.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

(Högskolelagen 1 kap 9§) Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten

  • visa förmåga att integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, även med begränsad information
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om ämnesområdets möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

 

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga prov och muntlig examination i seminarieform. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplan.

Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov.

Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem.

Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det.

Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos programkommittén begära byte av examinator.

Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. En ändring får inte innebära att ett betyg sänks.
(Högskoleförordningen 6 kap §§ 10-11, Regelsamling för grundutbildning vid Umeå universitet 2005-04-26)
 

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Allmänt

Allmänt
Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 60 högskolepoäng. Programmet genomförs som halvtidsstudier. De första 30 högskolepoängen är i huvudsak teoretiska baskurser på avancerad nivå.
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.
Huvudområdet bildterapi omfattar kunskap om och studier av människans skapande förmåga och uttryck, sambandet mellan bildskapande och hälsa, samt hur bildskapande kan användas terapeutiskt. Bildterapi är disciplinövergripande, det bygger på kunskaper från huvudsakligen områdena konst, pedagogik, psykologi och vård.

Kurser
Bildterapins grunder, 30 högskolepoäng.
Bildens roll i samhället, 7,5 högskolepoäng.
Klienten i den bildterapeutiska relationen, 7,5 högskolepoäng.
Vetenskaplig metod och teori för bildterapi, 15 högskolepoäng.
 
Bildterapi tillämpning och fördjupning, 30 högskolepoäng.
Tillämpning klientarbete, 15 högskolepoäng.
Självständigt examensarbete, 15 högskolepoäng.

Fria kurser
I programmet kan fria kurser vid andra institutioner / fakulteter inom eller utom Sverige som bedöms adekvata utifrån utbildningens mål ingå.

Självständigt arbete
I utbildningen ingår ett självständigt arbete omfattande 15 högskolepoäng där den studerande skall fördjupa sin kunskap i ämnet bildterapi och vetenskaplig metodik. Ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt är avgörande för examensarbetet som skall utmynna i en uppsats som uppfyller kraven för uppsats på avancerad nivå.
 

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är graviditet, sjukdom, militärtjänstgöring, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum. Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
 

Studieuppehåll

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
 

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.

Övrigt

För information om universitetets plagiatpolicy, se Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå http://www.student.umu.se/regelsamlingen  samt medicinska fakultetens plagiatpolicy se http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf