"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Masterprogram i folkhälsovetenskap, 120 hp

Engelskt namn: Master's Programme in Public Health

Denna utbildningsplan gäller: HT11 och fram till HT16 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: VAFHM

Högskolepoäng: 120

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2010-10-21

Behörighetskrav

Kandidatexamen eller motsvarande högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde samt En A från svenskt gymnasium eller motsvarande.

Examen

Program som leder till generell/konstnärlig examen med huvudområde (ej inriktning)
Efter genomgånget utbildingsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Medicine masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Medicine masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (120 credits). Examen utfärdas i huvudområdet folkhälsovetenskap (Public Health).

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

(Högskolelagen 1 kap 9 §) Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenterna förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten

  • Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten

  • Visa förmåga att kritiskt oc systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • Visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • Visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammmanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de arguument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten

  • Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter för forsknings- och utvecklingsarbete,
  • Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • Visa förmåga att identidiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga prov, muntlig examination i seminarieform och genom skriftliga rapporter och inlämningsuppgifter. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplan.

Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov.

Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det.

Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att begära byte av examinator.

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html.

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Utbildningen på masterprogrammet i folkhälsovetenskap (120 hp) omfattar sammanlagt fyra terminer (2 år) vilket motsvarar kurser om sammanlagt 120 högskolepoäng. Examensarbetet omfattar 30 av dessa poäng och kan antingen göras i form av ett arbete som avtenteras under den fjärde terminen eller i form av två separata arbeten som avtenteras under termin 2 respektive termin 4.

Studierna kännetecknas av en hög grad av självständighet, aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och värdering utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, seminarier och föreläsningar. En student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för den valda profilen. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.

Programmet har internationell inriktning och rekrytering. All undervisning sker på engelska.

Vissa kurser förutsätts läsas i viss ordning, som framgår av kursplan.

Baskurser
Under det första läsåret är alla kurser baskurser, dvs. det finns inte något utrymme för valbara eller fria kurser. Studenterna på programmet är garanterade plats på dessa baskurser. Under det andra läsåret ges 9 kurser (exklusive examensarbetet) varav 2 är valbara (se programöversikt nedan). För de kurser som ges under det andra läsåret gäller att vissa kurser utgör påbyggnader och förutsätts läsas i viss ordning, som framgår av kursplanen. Detta kan påverka möjligheten att läsa en viss kurs som valbar. Studenter som följer programmet är garanterade plats på kurserna under förutsättning att förkunskapskraven för aktuell kurs är uppfyllda.

Valbara kurser
På en valbar kurs har studenter som följer programmet platsgaranti förutsatt att de uppfyller förkunskapskraven. Under det andra läsåret kan studenterna välja att ta en av följande två kurser: Advanced Topics in Health Economic Evaluation Methods och Chronic Disease Epidemiology.

Fria kurser
Det finns inget utrymme att i programmet inrymma fria kurser.

Programöversikt

Läsår 1, höstterminen
Kurs, Högskolepoäng, Nivå
Global Public Health, 10 hp, Avancerad
Epidemiology, 10 hp, Avancerad
Biostatistics 1, 5 hp, Avancerad
Qualitative Methods 1, 5 hp, Avancerad

Läsår 1, vårterminen
Kurs, Högskolepoäng, Nivå

Health Systems: Organization and Financing, 5 hp, Avancerad
Health Economic Evaluation Methods, 5 hp, Advanced
Social Pathways in Health and Health Promotion, 5 hp, Avancerad
Examensarbete, 15 hp, Avancerad

Läsår 2, höstterminen
Kurs, Högskolepoäng, Nivå

Advanced Epidemiology, 5 hp, Avancerad
Biostatistics 2, 5 hp, Avancerad
Evaluation in Public Health, 5 hp, Avancerad
Chronic Disease Epidemiology, 5 hp, Avancerad
or
Advanced Topics in Health Economic Evaluation Methods, 5 hp, Avancerad
Social and Gender Theories, 5 hp, Avancerad
Qualitative Methods 2, 5 hp, Avancerad

Läsår 2, vårterminen
Kurs, Högskolepoäng, Nivå

Social Epidemiology, 5 hp, Avancerad
Health Care Management, 5 hp, Avancerad
Public Health Informatics, 5 hp, Avancerad
Examensarbete, 15 hp, Avancerad

Examensarbete/självständigt arbete
För masterexamen i folkhälsovetenskap skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen på avancerad nivå.

Studenterna på programmet kan välja mellan att göra ett självständigt arbete omfattande 30 högskolepoäng och som examineras under termin 4 eller att göra två separata självständiga arbeten omfattande 15 högskolepoäng vardera varav det första examineras under termin 2 och det andra under termin 4.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Kursupprop
Deltagande i programmets introduktionsvecka är obligatoriskt. Befrielse från upprop kan endast ges då särskilda skäl föreligger. Frånvaro utan giltigt förfall kan föranleda förlust av programplats. Beslut om detta fattas av programansvarig.

Studieuppehåll

Studieuppehåll kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnas utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.