Engelskt namn: Graduate Programme in Caring Science
Denna utbildningsplan gäller: HT12 och fram till HT15 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT17
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT17
Utbildningsplan för program med start innan HT15
Programkod: VAOMV
Högskolepoäng: 60
Diarienummer: 513-453-11
Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten
Beslutad av: Fakultetsnämnden, 2012-08-24
För tillträde till utbildningen krävs - Kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. - Engelska A och Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande. Saknas formell behörighet kan andra betydelsefulla kunskaper och erfarenheter, s.k. reell kompetens, prövas.
Magisterexamen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Medicine magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se www.umu.se/utbildning/efter/examen. Medicine magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Medical Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet omvårdnad (Nursing).
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet och för forsknings- och utvecklingsarbete.
Kunskap och förståelse:
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga:
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, även med begränsad information
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete):
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
För magisterexamen skall studenten kunna
- identifiera, reflektera och argumentera kring omvårdnadsfenomen relaterade till kulturella, existentiella och etiska aspekter på kropp, hälsa och sjukdom.
- analysera, prioritera, bedöma och hantera komplexa omvårdnadsscenarier med utgångspunkt i den modell för omvårdnad som utvecklats vid institutionen för omvårdnad, Umeå universitet.
Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, muntliga och/eller praktiska prov. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplaner.
Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov. Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem.
Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det. Vid examinationer där tredje part involveras (t.ex. patienter) eller det av säkerhetsskäl är nödvändigt, kan dock krävas att relevanta undervisningsmoment är fullgjorda innan studenten tillåts delta i prov. Detta anges i kursplanerna.
Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos programrådet begära byte av examinator.
Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden.
Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt.
Student som blivit underkänd har möjlighet att få studievägledning.
Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd.
Tillgodoräknande av kurs
Studenten kan hos programrådet begära att få tillgodoräkna viss utbildning eller praktisk erfarenhet inom eller utom landet. När fråga om tillgodoräknande prövas tas skälig hänsyn till utbildningens allmänna karaktär och huvudsakliga innehåll. Någon fullständig överensstämmelse mellan utbildningar som skall jämföras är därför inte nödvändig. Student har rätt att överklaga beslut om tillgodoräknande av kurs.
Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan och lämnas in till registrator vid Umeå universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.
Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 60 högskolepoäng. Programmet genomförs som halvtidsstudier. Nätbaserade kurser förekommer. Baskurserna är i huvudsak teoretiska kurser på avancerad nivå.
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. Till valbara kurser har studenten platsgaranti, dock inte med garanti på förstahandsval. Aktuell information om kursutbudet finns i Umeå Universitets utbildningskatalog http://www.umu.se/utbildning/program-kurser.
I programmet kan fria kurser vid andra fakulteter/ institutioner vid Umeå universitet eller vid andra högskolor inom eller utom Sverige ingå förutsatt att de bedöms adekvata utifrån utbildningens mål. De fria kurserna söks i öppen konkurrens med andra studenter.
I programmet ingår baskurser på totalt 45 högskolepoäng samt valbara och/eller fria kurser, motsvarande 15 högskolepoäng.
Baskurser
Kvantitativ metod II 7,5 högskolepoäng
Kvalitativ metod II 7,5 hp
Omvårdnad – Den gåtfulla hälsan 7,5 hp
Evidensbaserad omvårdnad - en grund för omvårdnadshandlingar 7,5 hp
Omvårdnad - Självständigt arbete (examensarbete) 15 hp
Valbara och/eller fria kurser
Valbara kurser och/eller fria kurser om totalt 15 högskolepoäng
Programöversikt
År 1:
Kvantitativ metod II 7,5 högskolepoäng
Kvalitativ metod II 7,5 hp
Omvårdnad – Den gåtfulla hälsan 7,5 hp
Evidensbaserad omvårdnad - en grund för omvårdnadshandlingar 7,5 hp
År 2:
Valbara kurser och/eller fria kurser om totalt 15 högskolepoäng
Omvårdnad - Självständigt arbete (examensarbete) 15 hp
Självständigt arbete (examensarbete)
Ett självständigt arbete omfattande 15 högskolepoäng ingår i utbildningen. Det självständiga arbetet är centralt för att bekräfta att studenten uppnått kraven för examen. I arbetet skall studenten fördjupa sina kunskaper i huvudämnet via vetenskapliga artiklar, faktaböcker och annan litteratur. Arbetet ska bygga på empiriska studier genom t ex studiebesök, intervjuer och observationer men kan även utgöras av ett förändringsarbete eller en systematisk litteraturgenomgång. Arbetet ska redovisas i en rapport.
Student som blivit antagen till ett program men som på grund av sjukdom eller annat bärande skäl inte kan ta sin plats i anspråk just den termin programmet startar har möjlighet att få anstånd med studiestarten. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att anmälan lämnats in. Ansökan om anstånd och intyg som styrker de åberopade skälen skall senast tre veckor efter terminsstart ha kommit in till Student Centrum/antagningen vid Umeå universitet.
Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan och lämnas in till registrator vid Umeå universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommet överklagande kommer att avvisas.
Student som antagits till utbildning kan beviljas studieuppehåll med platsgaranti av följande skäl: graviditet, sjukdom, militärtjänstgöring, studerandefackliga uppdrag eller andra skäl som prövas individuellt. Skriftlig anmälan om studieuppehåll skall göras till programrådet innan uppehållet påbörjas. Av anmälan skall framgå när studierna beräknas återupptas.
Anmälan om studieuppehåll/återupptagande av studier ska inlämnas före 15 april inför höstterminen och före 15 oktober inför vårterminen. Studieuppehåll beviljas normalt inte om studenten inte uppnått minst 15 högskolepoäng. Studenten uppmanas i sådana fall att på nytt söka till programmet. Studieuppehåll kan medges under ett år med möjlighet till förlängning.
Den som anmält studieuppehåll men ej beviljats platsgaranti vid återkomst (studieuppehåll utan platsgaranti) ska ansöka om antagning till senare del på program då han/hon önskar fortsätta studierna och antas i mån av plats.
Beslut att avslå en sökandes begäran om studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Om utbildningsinnehållet har förändrats under uppehållstiden ska studenten inhämta motsvarande kunskaper innan studierna återupptas.
Studieavbrott kan vara anmält i förväg av studenten eller konstaterat av universitetet. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell utbildningsplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett visst kurs- eller programtillfälle.
Kursresultaten skall fortlöpande nyttjas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, skall det ingående prövas om studenten bör rådas att avbryta utbildningen. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt av lärare, studievägledare i samråd med studenten i fråga.
Tröskelkrav
För tillträde till kursen Omvårdnad – självständigt arbete, 15 hp (examensarbete), krävs att övriga baskurser är genomgångna.
Plagiatpolicy
För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se
www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf
Regler för utbildningen
Regler för utbildningen finns i högskolelagen, (1992:1434), högskoleförordningen, (1993:100) samt i Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet.
www.student.umu.se/regelsamlingen
Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2012 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för sjuksköterskeprogram – avancerad nivå beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.
3OM148
Kvantitativ metod II 7,5 hp
Avancerad nivå
Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Radiografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM142
Kvalitativ metod II 7,5 hp
Avancerad nivå
Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Radiografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM095
Omvårdnad - den gåtfulla hälsan 7,5 hp
Avancerad nivå
Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM096
Evidensbaserad omvårdnad - en grund för omvårdnadshandlingar 7,5 hp
Avancerad nivå
Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Valbara kurser och/eller fria kurser om totalt 15 högskolepoäng.
Avancerad nivå
3OM208
Omvårdnad, självständigt arbete (examensarbete) 15 hp
Avancerad nivå
Omvårdnad: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen