Engelskt namn: Diagnostic Radiology Nursing Programme
Denna utbildningsplan gäller: HT11 och fram till HT17 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT23
Utbildningsplan för program med start mellan HT22 och fram till HT23
Utbildningsplan för program med start mellan HT22 och fram till HT23
Utbildningsplan för program med start mellan HT19 och fram till HT22
Utbildningsplan för program med start mellan HT17 och fram till HT19
Utbildningsplan för program med start innan HT17
Programkod: VYRÖN
Högskolepoäng: 180
Diarienummer: 513-3364-10
Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten
Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2010-12-16
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)
Omfattning yrkesexamen: Röntgensjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.
För behörighet att utöva röntgensjuksköterskeyrket krävs dessutom legitimation som efter ansökan utfärdas av Socialstyrelsen.
Omfattning kandidatexamen: Denna examen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet radiografi.
Examen: Röntgensjuksköterskeexamen Bachelor of Science in Diagnostic Radiology Nursing och Medicine kandidatexamen i radiografi Bachelor of Medical Science in Radiography
Beträffande examensbeskrivningar se www.umu.se/utbildning/efter/examen/nya/examensbeskrivningar/
Allmänna mål i högskolelagen för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Nationella mål för röntgensjuksköterskeexamen
Mål
För röntgensjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som röntgensjuksköterska.
Kunskap och förståelse
För röntgensjuksköterskeexamen skall studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om fysikaliska, biologiska och tekniska aspekter på bild- och funktionsdiagnostik,
- visa kunskap i planering, ledning och samordning av vårdarbetet, och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För röntgensjuksköterskeexamen skall studenten
- visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående planera och genomföra undersökningar och behandlingar utifrån patientens behov och förutsättningar,
- visa förmåga att medverka till att all bestrålning av patienten skall vara optimerad med avseende på stråldoser samt att strålskyddsföreskrifter följs i enlighet med relevanta författningar,
- visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt och kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
- visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa, och
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För röntgensjuksköterskeexamen skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För röntgensjuksköterskeexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Nationella mål för kandidatexamen
Mål
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Lokala mål för röntgensjuksköterskeexamen
För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten
- visa förmåga att tillämpa kunskap om vad som krävs för att genomföra undersökningar och behandlingar i diagnostiskt och behandlande syfte med hjälp av bildgivande morfologiska och funktionella metoder med avseende på såväl undersökningsresultat och patientsäkerhet
- kunna beskriva, förstå och förklara vad som krävs för att etablera och vidmakthålla en omvårdande relation före, under och efter röntgenundersökning eller behandling.
Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, muntliga och, eller praktiska prov. Examination ska utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive .
Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov så kallat omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem.
Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som ska ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det. Vid examinationer där tredje part involveras (till exempel patienter) eller det av säkerhetsskäl är nödvändigt, kan dock krävas att relevanta undervisningsmoment är fullgjorda innan studenten tillåts delta i prov. Detta anges i kursplanerna.
Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos programrådet begära byte av examinator.
Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden.
Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. En ändring får inte innebära att ett betyg sänks.
Student som blivit underkänd har möjlighet att få studievägledning.
Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala: underkänd, godkänd eller väl godkänd. Undantag, kurser med verksamhetsförlagd utbildning, för vilket betyget godkänd och underkänd gäller. Vilket betyg som gäller framgår av respektive kursplan.
Studenten kan hos programrådet begära att få tillgodoräkna viss utbildning eller praktisk erfarenhet inom eller utom landet. När fråga om tillgodoräknande prövas tas skälig hänsyn till utbildningens allmänna karaktär och huvudsakliga innehåll. Någon fullständig överensstämmelse mellan utbildningar som ska jämföras är därför inte nödvändig. Student har rätt att överklaga negativt beslut om tillgodoräknande av utbildning eller yrkesverksamhet. Skrivelse om överklagande ska ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till registrator vid Umeå universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet ska vara skriftligt. I skrivelsen ska klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som begärs.
Beskrivning av huvudområdet
Radiografi är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde som hämtar kunskaper främst från omvårdnad, bild- och funktionsmedicin, strålningsfysik samt medicin. Radiografi involverar samtliga fyra områden och relationen dem emellan.
Radiografi bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. För kunskapsutvecklingen inom radiografi är interaktionen mellan huvudområdets teoretiska och praktiska delar central. I den praktiska tillämpningen av huvudområdet radiografi beaktas individ-, familje- och samhällsperspektiv samt intersektionella perspektiv som till exempel ålder och genus.
Utbildning inom området radiografi ska ge de kunskaper som krävs för att genomföra undersökningar och behandlingar i diagnostiskt och behandlande syfte med hjälp av bildgivande morfologiska och funktionella metoder. Utbildning ska också ge de kunskaper i omvårdnad som krävs för att etablera och vidmakthålla en omvårdande relation före, under och efter en röntgenundersökning eller behandling. Att planera, genomföra och utvärdera undersökningar och behandlingar avseende bildkvalitet, stråldoser och patientsäkerhet är central kunskap inom radiografi. Undersökningar och behandlingar ska alltid ske i samverkan med patient och närstående utifrån patientens behov och förutsättningar. Huvudområdet beaktar också kunskap som bidrar till förståelse för interaktionen mellan människa, teknik och miljö.
Innehåll och uppläggning
Allmänt
Utbildningsprogrammet omfattar 180 högskolepoäng där även kliniska kurser ingår. Huvudområdet radiografi ingår med minst 90 högskolepoäng. Programmet genomförs som heltidsstudier. Gällande förkunskapskrav anges i respektive kursplan.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, kliniska tillämpningar, seminarier och föreläsningar. Handledning sker fortlöpande både individuellt och i grupp under utbildningen. Vissa kurser/utbildningsmoment kan vara nätbaserade.
De teoretiska studierna syftar till att ge en grund för kliniska kurser och tillsammans utgör de underlag för analys, bearbetning, diskussion och reflektion. Arbetsformer som främjar integrering mellan teoretiska och kliniska studier eftersträvas.
Vid den verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får studenten handledning inom röntgensjuksköterskans olika kompetensområden. Studentens erfarenhet från olika undersökningssituationer utgör underlag för reflektion. Samverkan sker mellan ansvariga lärare huvudhandledare samt kliniskt verksamma röntgensjuksköterskor. VFU kan komma att förläggas utanför studieorten. Studenten har möjlighet att förlägga del av utbildningen i annat land. Genomgående ska kursinnehållet bygga på vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet.
Ålders-, genus-, klass- och transkulturella aspekter ska fortlöpande belysas i utbildningen. liksom ett globalt perspektiv på hälsa/ohälsa,
Samtliga kurser utvärderas av studenter, kursansvariga lärare och examinatorer. Utfallet ligger till grund för kvalitetsutveckling av utbildningen.
Baskurser
Radiografi I 15 hp
Vetenskaplig teori och metod I 4,5 hp
Anatomi och fysiologi 10,5 hp
Etik och kommunikation 7,5 hp
Biomedicin och allmän farmakologi 7,5 hp
Radiografi II 15 hp
Radiografi III 22,5 hp
Vetenskaplig teori och metod II 7,5 hp
Radiografi IV 22,5 hp
Omvårdnad 7,5 hp
Radiografi V 7,5 hp
Radiografi VI 15 hp
Ledarskap och professionell utveckling 7,5 hp
Evidens inom radiografi 7,5 hp
Radiografi, självständigt arbete 15 hp
Radiografi VII 7,5 hp
Självständigt arbete (examensarbete)
I utbildningen ingår ett självständigt arbete omfattande 15 högskolepoäng. Det självständiga arbetet är centralt för att bekräfta att studenten uppnått kraven för examen. Studenten ska utifrån samlad empirisk kunskap som förvärvats t ex genom kliniska studier, studiebesök, intervjuer och observationer fördjupa sina kunskaper inom radiografi. Teoretisk och empirisk kunskap ska integreras och vikt bör läggas vid att belysa patientperspektiv liksom den förvärvade kunskapens betydelse för röntgensjuksköterskans funktion. Studenten ska tillämpa och vidareutveckla inhämtade kunskaper med den grad av självständighet som krävs för att utöva röntgensjuksköterskeyrket eller för att påbörja studier på avancerad nivå. Arbetet, som skall ha god vetenskaplig grund, kan utmynna i en uppsats, ett förbättringsarbete, en systematisk litteraturgenomgång eller ett informations- eller utbildningsmaterial.
Termin 1 | Radiografi I 15 hp (inklusive VFU) | Vetenskaplig teori och metod, I 4,5 hp | Anatomi och fysiologi 10,5 hp |
Termin 2 | Etik och kommunikation 7, 5 hp | Biomedicin och allmän farmakologi 7,5 hp | Radiografi II 15 hp |
Termin 3 | Radiografi III 22,5 hp (inklusive VFU) | Vetenskaplig teori och metod, II 7,5 hp | |
Termin 4 | Radiografi IV 22,5 hp | Omvårdnad 7,5 hp (inklusive VFU) | |
Termin 5 | Radiografi V 7, 5 hp | Radiografi VI 15 hp (inklusive VFU) | Ledarskap och professionell utveckling 7,5 hp |
Termin 6 | Evidens inom radiografi 7, 5 hp | Radiografi, självständigt arbete 15 hp | Radiografi VII 7,5 hp (inklusive VFU) |
Student som blivit antagen till ett program men på grund av sjukdom eller annat bärande skäl inte kan ta sin plats i anspråk just den termin programmet startar har möjlighet att få anstånd med studiestarten. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att anmälan lämnats in. Ansökan om anstånd och intyg som styrker de åberopade skälen ska senast tre veckor efter terminsstart ha kommit in till Studentcentrum/Antagningen vid Umeå universitet. Student har rätt att överklaga beslut om anstånd med att påbörja studierna.
Skrivelse om överklagande ska ställas till Överklagandenämnden för högskolan och lämnas in till registrator vid Umeå universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet ska vara skriftligt. I skrivelsen ska klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som begärs.
Student som antagits till utbildning kan beviljas studieuppehåll med platsgaranti av följande skäl: graviditet, sjukdom, militärtjänstgöring, studerandefackliga uppdrag eller andra skäl som prövas individuellt. Skriftlig anmälan om studieuppehåll ska göras till programrådet innan uppehållet påbörjas. Av anmälan ska framgå när studierna beräknas återupptas. Anmälan om studieuppehåll/återupptagande av studier ska inlämnas före 15 april inför höstterminen och före 15 oktober inför vårterminen. Studieuppehåll under termin 1 beviljas normalt inte om studenten inte uppnått minst 15 högskolepoäng inom programmet. Studieuppehåll kan medges under ett år med möjlighet till förlängning.
Den som anmält studieuppehåll men ej beviljats platsgaranti vid återkomst (studieuppehåll utan platsgaranti) ska ansöka om antagning till senare del på program då han/hon önskar fortsätta studierna och antas i mån av plats.
Om utbildningsinnehållet har förändrats under uppehållstiden ska studenten inhämta motsvarande kunskaper innan studierna återupptas. När studenten som efter ett längre studieuppehåll (två terminer eller mer) önskar återinträde prövas formerna av programrådet. Studenten har rätt att överklaga avslag på beslut.
Skrivelse om överklagande ska ställas till Överklagandenämnden för högskolan och lämnas in till registrator vid Umeå universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet ska vara skriftligt. I skrivelsen ska klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som begärs.
Studieavbrott kan vara anmält i förväg av studenten eller konstaterat av universitetet. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell utbildningsplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett visst kurs- eller programtillfälle. Student som har gjort ett studieavbrott ska skriftligen ansöka om att få återuppta studierna och kursplats erhålles i mån av tillgång.
Kursresultaten ska fortlöpande nyttjas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, ska det ingående prövas om studenten bör rådas att avbryta utbildningen. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt av lärare, studievägledare i samråd med studenten i fråga.
Begränsning av VFU
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tröskelkrav för tillträde till respektive terminer
Kursernas innehåll bygger på varandra och läses i den ordning som anges i programöversikten. Följande tröskelbestämmelser gäller för behörighet till fortsatta studier i utbildningen.
För tillträde till termin 2 krävs genomgångna kurser i termin 1.
För tillträde till termin 3 krävs godkända kurser i termin 1 och 2. Undantag kurs radiografi II som ska vara genomgången.
För tillträde till termin 4 krävs godkända kurser i termin 1- 3. Undantag kurs Vetenskaplig teori och metod II som ska vara genomgången.
För tillträde till termin 5 krävs godkända kurser i termin 1-4. Undantag kurs Omvårdnad som ska vara genomgången .
För tillträde till termin 6 krävs godkända kurser i termin 1-5. Undantag kurs Ledarskap och professionell utveckling som ska vara genomgången.
Dispens från tröskelkraven kan sökas hos programrådet för röntgensjuksköterskeutbildning om särskilda skäl föreligger.
Hälso- och vaccinationsprogram;
Studenter erbjuds vaccinationer enligt medicinska fakultetens hälso- och vaccinationsprogram som återfinns på adress www.medfak.umu.se/student/styrdokument
Samvetsfrågor
Utbildningen kan innehålla moment om till exempel abort, fosterdiagnostik, blodtransfusion, försöksdjursanvändning och dylikt. Vissa studenter kan känna samvetsbetänkligheter av etisk eller religiös natur inför sådana moment. För godkänd röntgensjuksköterskeexamen krävs inhämtande av kunskaper inom sådana områden om det framgår i kursplanen.
Plagiatpolicy
För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se
www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf
Regler för utbildningen
Regler för utbildningen finns i Högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100) samt i Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet.
www.student.umu.se/regelsamlingen
Övergångsregler för examina 2007—2015
Den som före den 1 juli 2007 har påbörjat en utbildning till en examen enligt de äldre reglerna, har rätt att slutföra sin utbildning och kunna få en examen enligt de äldre reglerna, till och med utgången av juni 2015. Detsamma gäller den som har antagits till en sådan utbildning men fått anstånd med att påbörja utbildningen.
Övergångsbestämmelser: Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2011 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för röntgensjuksköterskeprogrammet (PRRS) beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll återupptar studierna.
Urval
Enligt gällande antagningsordning för grundutbildning.www.umu.se/studentcentrum
3OM243
Radiografi I 15 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
3OM242
Vetenskaplig teori och metod I 4,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
3OM147
Anatomi och fysiologi 10,5 hp
Grundnivå
Omvårdnad: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Radiografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
3OM251
Etik och kommunikation 7,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
3OM036
Biomedicin och allmän farmakologi 7,5 hp
Grundnivå
Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Radiografi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM252
Radiografi II 15 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM253
Radiografi III 22,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM258
Vetenskaplig teori och metod II 7,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM254
Radiografi IV 22,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM259
Omvårdnad 7,5 hp
Grundnivå
Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM255
Radiografi V 7,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM256
Radiografi VI 15 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM263
Ledarskap och professionell utveckling 7,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OM264
Evidens inom radiografi 7,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Radiografi, självständigt arbete 15 hp
3OM257
Radiografi VII 7,5 hp
Grundnivå
Radiografi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav