Sigrid och John Kahles boksamling

Biblioteket har av författaren och journalisten Sigrid Kahle förvärvat den boksamling som hon och hennes man John Kahle byggt upp sedan sent 1940-tal, detta är en unik samling av facklitteratur och skönlitteratur från och om Mellanöstern, Asien och Afrika.

En unik samling

I boksamlingen på cirka 8000 volymer finns en unik orientalisk samling av arabica, islamica, orientalica med fokus på Iran, Irak, Afghanistan, Pakistan, Indien, Mellersta Östern och Afrika. Ämnestonvikten ligger på det muslimska och orientaliska kulturområdet, men även på områden som statskunskap och internationell politik. Samlingen innehåller även tysk, fransk och annan skönlitteratur.

Så här söker du i samlingen

Söksträngen ”Sigrid och John Kahles boksamling” är sökbar i både den nationella katalogen Libris och i bibliotekets söktjänst.

Vilka var Sigrid och John Kahle?

Sigrid Kahle blev 1997 filosofie hedersdoktor vid Uppsala universitet. Som student läste hon humaniora vid Uppsala universitet och Harvard samt arabiska vid Bonns universitet. Efter utbildningen arbetade hon på kultursidorna i Svenska Dagbladet och Upsala Nya Tidning. Kahle är dotter till Henrik Samuel (H.S.) Nyberg, orientalist och professor vid Uppsala universitet 1931-1956, tillika ledamot i Svenska Akademien. Sigrid gifte sig 1951 med John Kahle.

John var son till den framstående tyske språkforskaren Paul Kahle vars mest betydande forskarinsatser gällde den hebreiska bibeltextens historia, han var även nära vän och kollega till H.S. Nyberg. John Kahle kom efter andra världskrigets slut att träda i tjänst i den då av de västallierade upprättade utrikesförvaltningen för Västtyskland.

Som diplomatfamilj var paret Kahle stationerade inom den islamskdominerande kulturen på två kontinenter, Asien och Afrika.

Ekonomiskt stöd från Kempestiftelserna och Riksbankens Jubileumsfond

Biblioteket erhöll ekonomiskt stöd från Kempestiftelserna och Riksbankens Jubileumsfond för att förvärva samlingen. Sigrid Kahle överlämnade officiellt sin boksamling vid en ceremoni i Umeå universitetsbibliotek den 26 oktober 2006.

Senast uppdaterad: 2019-10-22