"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Program

Programmet är preliminärt och det kan komma att förändras,

Tisdag 28 oktober
Hotell Dragonen

09:00 - 09:30
Registrering
Kaffe och smörgås

09:30 - 10:00  
Konferens öppnas – välkomna!
Professor J. Ola Lindberg, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.
Vikten av samverkan

10:00 - 11:00
Plenarföredrag Finland, lektor Maria Rönn-Liljenfeldt
Förutsättningar för att skapa en skolkultur som främjar samundervisning 


11:15 - 12:15
Valbara dialoggrupper från Norge och Finland

Norge

1.
Sylvi Bratteng och Anne Mette Bjørnvik Rosø, En lærerutdanning for distriktskolen
Hvordan kan samskapning resultere i ny profesjonsutdanning?

2.
Lise Bårdsen och Jo Sigurd Kolden, Forming og konstruksjon i barnehagen, som en metode for å bidra til utvikling av barns selvstendighet, evne til å gjøre egne valg og å være i og oppleve demokrati

3.
Tore Løkkås, Elisabeth Rikheim och Jarle Skaug, Den samverkande förskola och skola i teamet runt barnet

4.
Bjørnar A. Pettersen, Stein + mobiltelefon = sant, erfaringer fra et skoleprosjekt om mineraljakt

Finland

5.
Camilla Svens-Liavåg, Stöd för lärande i gymnasiet

6.
Linda Björkgård, Mångprofessionell samverkan inom elevvården

7.
Mikaela Svanbäck och Jenny Felixson, Valteri center för lärande och kompetens – Sektorsövergripande handledningstjänster inför Gemensamma vägar 2025 

Läs mer om dialoggruppernas innehåll och gör dina val i samband med din anmälan.


12:15 - 13:15
Lunch

13:15 - 14:15 
Plenarföredrag Norge, Stina Åshildsdatter Grolid, lärare i videregående skole samt utvecklare vid Nasjonal digital læringsarena (NDLA) som utvikler åpne digitale læringsressurser til elever på videregående skoler i Norge
Generativ KI som støtte i læring 

14:15 - 14:45
Kaffe

14:45 - 15:45
Valbara dialoggrupper från Sverige

Sverige

1.
Monika Diehl, Josefine Öberg, och Katarina Henriksson, Lärarutbildningarnas roll i relation till kompetensförsörjning och undervisning i glesbygdsskolor - hämmande eller främjande

2.
Karin K. Wäringstam, Aktivera mera – främjande av hälsa och fysisk aktivitet för elever med intellektuell funktionsnedsättning 

3.
Marie Karling, Hur kan vi samverka för barnets bästa?

4.
Sara Rönnbäck, Att vidga vyerna – erfarenheter från Erasmus+ och jobbskuggning i Polen

5.
Tuija Kirvesmies, Hudiksvalls nya arbetssätt för att underlätta gymnasiestarten för elever med hög frånvaro

6.
Rebecca Skoglund, Undervisning för alla elever

Läs mer om dialoggruppernas innehåll och gör dina val i samband med din anmälan.

 

16:15 - 17:30
Studiebesök, Carlslunds skolan (valbar aktivitet, gör anmälan)

19:30
Konferensmiddag (valbar, gör anmälan)

 

Onsdag 29 oktober
Hotell Dragonen

09:00 – 10:00
Plenarföredrag Sverige, docent Eva Mårell-Olsson och docent Kim Wickman
Digital Inclusion in School Practice: Future Special Educators’ Reflections on AI Integration

10:00 - 10:30
Kaffepaus

10:30 - 11:30
Skolmyndigheterna från de tre länderna informerar om arbetet med samverkan för att stödja skolor och forskare som önskar samverka. Läs mer om myndigheterna.

11:40 - 12:40
Valbara dialoggrupper från Sverige

Sverige

1.
Monika Diehl, Josefine Öberg, och Katarina Henriksson, Lärarutbildningarnas roll i relation till kompetensförsörjning och undervisning i glesbygdsskolor - hämmande eller främjande

2.
Karin K. Wäringstam, Aktivera mera – främjande av hälsa och fysisk aktivitet för elever med intellektuell funktionsnedsättning 

3.
Marie Karling, Hur kan vi samverka för barnets bästa?

4.
Sara Rönnbäck, Att vidga vyerna – erfarenheter från Erasmus+ och jobbskuggning i Polen

5.
Tuija Kirvesmies, Hudiksvalls nya arbetssätt för att underlätta gymnasiestarten för elever med hög frånvaro

6.
Rebecca Skoglund, Undervisning för alla elever

Läs mer om dialoggruppernas innehåll och gör dina val i samband med din anmälan.

12:40 - 13:40
Lunch

13:40 - 14:40
Valbara dialoggrupper från Norge och Finland

Norge

1.
Sylvi Bratteng och Anne Mette Bjørnvik Rosø, En lærerutdanning for distriktskolen
Hvordan kan samskapning resultere i ny profesjonsutdanning?

2.
Lise Bårdsen och Jo Sigurd Kolden, Forming og konstruksjon i barnehagen, som en metode for å bidra til utvikling av barns selvstendighet, evne til å gjøre egne valg og å være i og oppleve demokrati

3.
Tore Løkkås, Elisabeth Rikheim och Jarle Skaug, Den samverkande förskola och skola i teamet runt barnet

4.
Bjørnar A. Pettersen, Stein + mobiltelefon = sant, erfaringer fra et skoleprosjekt om mineraljakt

Finland

5.
Camilla Svens-Liavåg, Stöd för lärande i gymnasiet

6.
Linda Björkgård, Mångprofessionell samverkan inom elevvården

7.
Mikaela Svanbäck och Jenny Felixson, Valteri center för lärande och kompetens – Sektorsövergripande handledningstjänster inför Gemensamma vägar 2025 

Läs mer om dialoggruppernas innehåll och gör dina val i samband med din anmälan.

14:45 –
Webbutvärdering. Stafettpinnen överlämnas till nästa GV-konferens.
Eftermiddagskaffe.

Senast uppdaterad: 2025-05-13