DT-SAPS, A digital twin to support sustainable and available production as a service

Forskningsprojekt DT-SAPS-projektet har det ambitiösa målet att främja det industriella och vetenskapliga toppmoderna genom att utveckla en innovativ, flexibel och mångsidig digital tvillingmodell (mjukvaruplattform) för förbättrat stöd för förutsägande beslutsunderhåll för att stödja servicemodeller.

Den digitala tvillingen kommer att baseras på tre huvudområden, nämligen (i) Tillgänglighet och underhållssimuleringsmodellering för produktionsprocesser och utrustning, och (ii) fjärrinsamling och kommunikation av produktionslinjens övervakningsdata, och (iii) logisk modellering av representation och presentation av data från övervakning av produktionsprocesser.

Projektansvarig

Patrik Eklund

Projektöversikt

Projektperiod:

2019-03-01 2022-02-28

Finansiering

VINNOVA, Totalt 4 038 972 kr, varav 1 047 593 till UmU/DV.

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för datavetenskap

Projektbeskrivning

Projektets nyhetsvärde ligger i skapandet av en digital tvilling (en dynamisk mjukvarumodell för ett system som kontinuerligt uppdateras med systemdata i realtid och matar realtidsoptimeringar tillbaka till systemet) som ger tillgänglighetsförutsägelser och underhållsoptimering för en komplett multi -produktionssystem för tillgångar.

Forskningens utmaning är att förbättra och kombinera datainsamling, logisk representation och analys (smarta algoritmer) för att uppdatera den digitala tvillingen i realtid, tillsammans med simulering och statistisk modelleringsteknik som ger den förutsägbar insikt och optimeringsfunktioner.

Den industriella applikationen är Epiroc borriggar och andra mobila enheter, till exempel laddningsrobotar som används i gruvdrift, med resultat och utvecklingar som är tillämpliga i både tillverknings- och processindustrin.

Senast uppdaterad: 2021-09-06