Efficient and Reliable HPC Algorithms for Matrix Computations in Applications

Forskningsprojekt Parallelism är här för att stanna! Idag är de flesta datorer, från bärbara datorer till superdatorer, baserade på så kallade multicore-arkitekturer.

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2010-09-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för datavetenskap

Forskningsområde

Datavetenskap

Projektbeskrivning

Att ansluta många tusentals kraftfulla, och möjligen heterogena, flerkärniga och acceleratorbaserade noder med hjälp av en högpresterande sammankoppling leder till verkligt massiva parallella system med en enorm prestandapotential. En toppmodern resurs för svensk e-Science är Kebnekaise-systemet på HPC2N, som förutom flerkärniga beräkningsnoder innehåller extremt stora minnesnoder (3 TB per nod) och noder med acceleratorer (Nvidia GPU och Intel KNL). Denna utveckling gör det möjligt att lösa ännu mer komplexa och storskaliga beräkningsproblem inom vetenskap och teknik. Samtidigt finns det en enorm efterfrågan på nya och förbättrade skalbara, effektiva och pålitliga numeriska algoritmer, biblioteksprogram och verktyg. Detta är viktigt, så att beräkningar utförs inom rimlig tid och med den noggrannhet och upplösning som krävs.

Senast uppdaterad: 2023-09-07