Ursprungsbefolkningars användande av digitala medier som en strategi för motstånd och politisk mobilisering i samtida Brasilien

Doktorandprojekt I detta forskningsprojekt analyseras diskurser om den samtida ursprungsbefolkningen i olika inhemska onlinemediainititativ.

Studien undersöker hur ursprungsbefolkningar använder digitala medier, genom att kombinera aktiviteter online och på plats, som en strategi för motstånd och politisk mobilisering i det samtida Brasilien. Forskningen tittar på flera digitala medieinitiativ som utvecklats av ursprungsbefolkningen i Brasilien (Rádio Yandê, Mídia Índia, Tibira, Ascuri) för att reflektera över hur de konstruerar sina egna diskurser om ursprungsbefolkningen; hur de använder digitala medier för att protestera och göra anspråk på rättigheter och hur deltar de i sociala rörelsers globala dynamik.

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2018-01-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Forskningsområde

Medie- och kommunikationsvetenskap