LiM, Logic in Manufacturing

Forskningsprojekt LiM-projektet kombinerar flervärd logik och numerik i ett berikat språk för att användas inom tillverkningsindustrin när det gäller informationsstrukturer och -representation.

Flervärdheten involverar icke-kommutativa kvantaler som möjliggör att beakta ´vad kommer först, vad därefter´ bl.a. angående innehåll i felträd. Kvantelerna möjliggör också att visa hur ´funktion´ är en s.k. tensorprodukt av ´fel´. I praktiken innebär detta att flervärdheten angående funktion är intuitivt mer multivalent än flervärdheten angående fel, i enlighet med praxis.

Projektledare

Patrik Eklund

Projektöversikt

Projektperiod:

2015-11-01 2016-03-31

VINNOVA, 500.000 SEK.

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för datavetenskap

Forskningsområde

Datavetenskap

Projektbeskrivning

LiM möjliggör förbättrad datainsamling, övervakning och analys av data.
All data är typad och kan därmed ingå i typade/klassificerade uttryck.
Uttrycken är dessutom flervärda, vilket möjliggör beslutsfattande också i närvaro av osäker data. LiMs ansats till analytik kan skalas upp inom och över olika domäner av industrier.

LiMs forskningsansats har varit iterativ och tvärvetenskaplig.
Fallstudier har genomförts med LiMs samarbetsparter, och också med beaktande av en bred ansats angående tillämpbarhet inom flera industriområden. Informationsmodellen är logiskt och ontologiskt välgrundad. BPMN-baserade processmodellen beskriver industriområdets ekosystem, där informationsmodellen är integrerad i BPMNs (Business Process Modeling Notation) dataelement. LiM har också utvecklat an AIDA-baserad (Awareness-Interest-Desire-Action) uppskalningsmodell.

Senast uppdaterad: 2021-09-06